یك مقام مسئول خبر داد:

تامین پایدارمواد اولیه، مشكل صنعت ذوب

تامین پایدارمواد اولیه، مشكل صنعت ذوب شمال صنعت: یك مقام مسئول با اشاره به اینكه عدم تامین پایدار مواد اولیه، منجر به كاهش ظرفیت تولید فولاد شده است، اظهار داشت: خصوصی سازی معادن منجر به عدم توجه به تعهدات قبلی معادن به صنایع ذوب و فولاد شد.


به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، منصور یزدی زاده در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران، با اشاره به لزوم افشای اطلاعات با رعایت چارچوب های موردنظر اظهار داشت: تابحال توانسته ایم نقش خودرا در صنعت فولاد كشور ایفا كرده و بعنوان بنیانگذار صنعت فولاد در كشور، هنوز در ایفای نقش خود مصمم هستیم. وی از افزایش سرمایه این مجموعه از ۳۳۰۰میلیارد تومان به ۶۱۵۰ میلیارد تومان آگاهی داد و با اشاره به اینكه شركت از شمولیت ماده ۱۴۱ خارج شده و می تواند كارهای خوبی را در حوزه دریافت تسهیلات بانكی انجام دهد، اضافه كرد: باید ۴میلیون تن چدن و سه میلیون تن باز فولاد تولید نماییم، بر این اساس برنامه داریم تولید فولاد را به سه میلیون و ۳۰۰هزار تن برسانیم.یزدی زاده اظهار داشت: نبود پایدار مواد اولیه دلیل اصلی این است كه نمی توانیم به ظرفیت دلخواه در حوزه تولید چدن برسانیم؛ البته این سوژه از زمان خصوصی سازی های ناموزون بوده كه معادن واگذار شده بدون اینكه تعهدات آنها ایفا شود. بدین سبب ما با ۵۵درصد ظرفیت خود كار می نماییم. این در شرایطی است كه سابقه صادرات ۲۵میلیون تن سنگ آهن باز وجود دارد در صورتی كه تولید داخلی معطل مانده است؛ ضمن اینكه منابع ارزی و ریالی زیادی به معادن رسید كه به جای توسعه افقی، توسعه عمودی در دستور كار قرار گرفت؛ پس ما كه نیازمند سنگ آهن درشت هستیم ولی صادرات اجازه تامین ما را نمی دهد؛ پس ما با ۵۵درصد ظرفیت خود كار می نماییم.یزدی زاده با اشاره به اینكه تولید ریل باز در دستوركار ذوب آهن اصفهان قرار گرفته است، اظهار داشت: تولید شمش ریل را باز انجام داده و الان علاوه براینكه می توانیم ریل تولید نماییم، تولید مقاطع صنعتی را باز انجام داده ایم. بدین سبب در حوزه فولاد و فرم دهی و نورد، بیشتر از ۵۰درصد تولید صنعتی صورت می گیرد. وی ادامه داد: حوزه ریل بسیار متنوع است كه در فاز نخست ریل های فرعی تولید شده، البته در خطوط پرسرعت باز امكان تولید ریل های متنوع تر دیگری وجود دارد.عضو انجمن تولیدكنندگان فولاد افزود: توجه خودرا از بازارهای داخلی به سمت بازارهای بیرونی سوق داده و با عنایت به متنوع شدن تولیدكنندگان مقاطع ساختمانی در كشور، امیدواریم استاندارد در مورد تولید مقاطع ساختمانی باز از طرف همه تولیدكنندگان پاس شود. وی ادامه داد: با مازاد عرضه در بازار داخلی، حضور در بازارهای جهانی سبب افزایش قدرت رقابت پذیری شود؛ این در شرایطی است كه گواهینامه های بین المللی برای صادرات به اروپا باز كسب شده است.یزدی زاده با اشاره به اینكه بااینكه تحریم ها دشوار می باشد ولی از آن عبور خواهیم كرد، اظهار داشت: تحریم مانع از حضور در بازارهای دنیا نخواهد شد؛ مقرر است صادرات به عراق و افغانستان باز با كسب مجوز از بانك مركزی دوباره برقرار شود. وی با اشاره به پیمان سپاری ارزی و مشكلاتی كه برای صادرات به عراق و افغانستان به وجود آمده است اظهار داشت: پس از تصمیم بانك مركزی در خصوص تعهد ارزی برای بازگشت ارز صادراتی به عراق و افغانستان، حدودا صادرات ما به این دو كشور متوقف شده بود؛ اما با نامه نگاری های صورت گرفته با بانك مركزی، امیدواریم مجددبه بازار عراق و افغانستان برگردیم.یزدی زاده افزود: ما نیاز ارزی خودرا با وجود صادرات ریالی به عراق و افغانستان، خودمان تامین كرده و مازاد ارز را در سامانه نیما عرضه می نماییم.وی اظهار داشت: مجموعه بدهی بانكی ما ۳۸۰۰ میلیارد تومان است كه بخشی از آن را نقدی و بخش دیگر را بصورت واگذاری زمین تسویه می نماییم.
یزدی زاده، در پاسخ به سوالی در ارتباط با اینكه از ابتدای امسال تابحال چقدر از ارز صادراتی در سامانه نیما اظهار شده است، اظهار داشت: نیاز ارزی ما با عنایت به تولید ملی كه سالانه حدود ۳۶۰ تا ۳۷۰ میلیون یورو است و پارسال بیشتر از این رقم را صادرات انجام دادیم، اما امسال با محدودیت های ارزی از اواخر فروردین ماه تابحال حدود ۵۵ میلیون دلار از راه سامانه نیما عرضه نموده ایم.
وی گفت: امسال حدود ۶۱۰ میلیارد تومان صادرات ریالی به كشورهای عراق و افغانستان داشته ایم.

1397/09/05
20:57:44
5.0 / 5
4748
تگهای خبر: ارز , استاندارد , بانك مركزی , تسهیلات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور