شرط جدید فروش خودرو اعلام شد، جزئیات
شمال صنعت: بد عهدی در تحویل خودرو ها سبب شد تا سازمان حمایت خودروسازان را ملزم به تعیین تاریخ دقیق تحویل خودرو کند
به گزارش شمال صنعت به نقل از خبر آنلاین، خریدارانی که در طرح های یکپارچه اختصاص خودرو های داخلی در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شرکت کردند، به امید این که خودروی خودرا با قیمتی ارزان تر از بازار تحویل بگیرند اما هنوز پس از گذشت سه سال، خودروسازان وعده یک سال دیگر انتظار را به آنان می دهند.
ایرنا در خبری نوشت: در واقع این سرمایه های مردم است که در در طول این مدت روانه جیب خودروسازان شده اما آنان با بهانه های مختلف همچون کمبود یا نبود قطعه مورد نظر وارداتی، از بین رفتن قطعات در آتشسوزی بندر شهید رجایی، کمبود انرژی یا کاهش میزان تولید، خریداران را در بلاتکلیفی نگه داشته اند.
اگرچه خودروسازان نیز در طول این سال ها با مشکلاتی همچون زیان انباشته، تامین نشدن قطعه ها به خاطر بدهی به قطعه سازان دست و پنجه نرم می کنند اما در نهایت این مصرف کننده غائی است که هزینه و تاوان این وضعیت را می پردازد تا جایی که بر مبنای آخرین برآوردها ۲۸۰ همت زیان انباشته خودروسازان و ۶۰۰ همت بدهی جاری آنان به قطعه سازان است.
یکی از مهم ترین شکایت ها و نارضایتی های خریداران در حوزه شرکت سایپا در ارتباط با خودرو های شاهین از مدل ال جی و شاهین جی (سانروف دار) است از آنجا که قطعه سانروف خودروی شاهین وارداتی است و محدودیت در اختصاص ارز و تحریمها به مشکلات تحویل این خودرو دامن زده است.
طبق آخرین آمارها بیشتر از ۴۰۰ هزار نفر در سالهای قبل برای تحویل خودرو از سامانه یکپارچه اختصاص خودرو مبادرت به ثبت نام کردند که حال مسؤلان شرکت سایپا اعلام نموده اند که امکان تولید شاهین سانروف دار به خاطر قطعه وارداتی وجود ندارد و خریداران می توانند این مدل خودرویی را به یک مدل دیگر تغییر دهند.
تاخیر در تحویل خودرو ها تنها به خودروسازان داخلی اختصاص ندارد بلکه مونتاژکاران نیز در عمل به تعهدات خود خلف وعده داشته اند؛ خریدارانی که در طرح های خودرو های وارداتی شرکت نمودند و یا از نمایندگی ها مبادرت به ثبت نام و وجه خودرا کامل پرداخت کردند حال حدود ۶ ماه تا یک سال بعد، بازهم با تاخیرهای طولانی در تحویل خودرو مواجهند.
خریداران در واکنش به بد عهدی خودروسازان و مونتاژکاران، نه تنها تجمع هایی مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته اند بلکه اعتراض های خودرا در چارچوب شکایت به سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اعلام نمودند و به دنبال رسیدگی به این فرایندهای طولانی تحویل هستند.
در همین رابطه چندی قبل سازمان پشتیبانی از مصرف کنندگان بخشنامه جدیدی ابلاغ و خودروسازان را ملزم کرد تا در قراردادهای خود با خریداران، تاریخ دقیق تحویل خودرو را مشخص کنند تا شاید بخشی از بد عهدی ها فروکش کند.
سعید مدنی کارشناس صنعت خودروسازی اظهار داشت: خودروسازان گرفتار مشکلات کمبود نقدینگی، عدم اختصاص ارز و زیان انباشته هستند. در شرایطی که دولت نیز محدودیت اختصاص ارز دارد، واردات قطعات با مشکل روبروست و خودروسازان نمی توانند به تعهدات خود عمل کنند.
وی اضافه کرد: دخالت دولت در کارهای اجرائی همچون تعیین اعضاء هیأت مدیره خودروسازان دولتی تا مساله نقدینگی و نحوه فروش مشکلات را تشدید کرده است.
وی اظهار داشت: دخالت در امر قیمت گذاری و مدیریت شرکت ها جزو وظایف دولت نیست باید اجازه دهند بازار خودرو آزاد در فضای رقابتی اقتصادی صورت گیرد.
مدنی اظهار داشت: هر قدر خودروسازان زحمت می کشند به جیب سوداگران می رود و روز به روز شکاف بازار زیاد می شود حال ۳۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته خودروسازان است که با آن میتوان یک کارخانه تولید خودرو مانند سایپا و ایران خودرو در کشور ایجاد کرد.
وی با تکیه بر این که مساله خودروسازان دولتی و خصوصی باید ریشه ای حل شود اظهار داشت: دولت باید کار اصلی کند و برنامه های خودرو را آزاد بگذارد تا آنها بتوانند دخل و خرج را بر روی توسعه و کیفیت خودروها بگذارند.
مدنی تصریح کرد: شاهد عرضه خودرو از راه سیستمهایی هستیم که در آن بیشتر از ۶ تا هفت میلیون نفر شرکت می کنند که ۹۵ درصد مردم خریدار واقعی نیستند و تنها به خاطر حفظ ارزش پول مبادرت به ثبت نام می کنند
۲۱۷
منبع: shomalsanat.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب