انتقاد وزارت صمت از عرضه خودرو در بورس کالا
شمال صنعت: مدیرکل دفتر خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، با انتقاد از عرضه خودرو در بورس کالا تاکید کرد این تکنیک نه فقط به شفافیت و تعادل بازار کمک نکرده، بلکه مشکلات تازه ای را هم در پی داشته است.
به گزارش شمال صنعت به نقل از وزارت صمت، مهرداد خسروی اظهار داشت: تجربه چند سال اخیر نشان میدهد عرضه خودرو در بورس کالا نتوانسته اهداف مورد نظر را محقق کند. مهم ترین اشکال این سازوکار، ایجاد نوعی رانت جدید برای افراد و شرکت هایی است که امکان حضور مستمر در پروسه خرید دارند. بنابراین، بجای این که خودرو با قیمت واقعی و عادلانه به دست مصرف کننده غائی برسد، باز هم واسطه ها سود اصلی را می برند.
مدیرکل دفتر خودرو وزارت صمت با اشاره به آثار منفی این روند در بازار خودرو اشاره کرد: به علت محدودیت عرضه و تقاضای بالا، رقابت در بورس سبب افزایش قیمت ها می شود و خودرو در عمل گران تر از نرخ کارخانه به دست مصرف کننده غائی می رسد. علاوه بر این، بخش زیادی از مردم به علت نداشتن دانش یا امکانات ضروری جهت حضور در بورس از این پروسه حذف می شوند و در نهایت مجبورند خودرو را از بازار آزاد با قیمت بالاتر تهیه کنند. از طرفی، اختیار خرید عمده در دست شرکت های سرمایه ای که به آسانی وارد بورس می شوند قرارمیگیرد.
خسروی همین طور با اشاره به رویکرد تنظیم گرانه شورای رقابت به عنوان متولی تعیین قیمت و شبکه توزیع خودرو اضافه کرد: باتوجه به دستورالعمل شورای رقابت و استعلام انجام شده، عرضه خودرو در بورس کالا مورد تأیید این شورا نیست؛ بدین سبب ادامه این تکنیک می تواند مغایر با مقررات نظارتی باشد.
وی در آخر تصریح کرد: در عرضه خودرو در بورس کالا، سازوکارهای مربوط به توزیع منصفانه که در دستورالعمل شورای رقابت یاد شده قرار گرفته، همچون عرضه خودرو به متقاضیان طرح دفاع از خانواده و جوانی جمعیت و نیز خودرو های فرسوده که تکلیف قانونی می باشد، مورد توجه قرار نگرفته و سازوکار اجرائی آن پیش بینی نشده است. از جانب دیگر، محدودیت هایی مانند شرط سن قانونی و نداشتن پلاک فعال نیز در پروسه اجرائی فروش خودرو در بورس کالا دیده نشده است. به همین دلیل بهتر بود سازمان بورس قبل از پذیرش خودرو در بورس کالا، ضمن بررسی دقیق دستورالعمل و الزامات قانونی، سازوکارهای مندرج در آنرا لحاظ می کرد.
خلاصه اینکه مهم ترین اشکال این سازوکار، ایجاد نوعی رانت جدید برای افراد و شرکت هایی است که امکان حضور مستمر در فرآیند خرید دارند. وی در آخر اشاره کرد: در عرضه خودرو در بورس کالا، سازوکارهای مربوط به توزیع منصفانه که در دستورالعمل شورای رقابت یاد شده قرار گرفته، همچون عرضه خودرو به متقاضیان طرح دفاع از خانواده و جوانی جمعیت و نیز خودروهای فرسوده که تکلیف قانونی می باشد، مورد توجه قرار نگرفته و سازوکار اجرائی آن پیش بینی نشده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب