وزیر صنعت:

بیشتر از ۵۰ درصد مشكلات واحدهای تولیدی مسائل پولی و بانكی است

بیشتر از ۵۰ درصد مشكلات واحدهای تولیدی مسائل پولی و بانكی است به گزارش شمال صنعت وزیر صنعت با اشاره به اینكه بیشتر از ۵۰ درصد مشكلات واحدهای تولیدی در ستاد رفع موانع تولید مربوط به مسائل پولی و بانكی است، اظهار داشت: ۷ درصد مشكلات، مالیاتی و ۷ درصد هم به تامین اجتماعی مربوط می شود.



به گزارش شمال صنعت به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا رحمانی در هفتاد و پنجمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید كه با حضور نمایندگان تشكل های كارگری برگزار شد، ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین و نمایندگان تشكل های كارگری و تبریك هفته كارگر اظهار داشت: امروز توان تولید به حضور كارگران وابسته است و از اینكه می توانم در این نشست از ستاد انتظارات جامعه كارگری را بشنوم خوشحالم.
وی با اشاره به اینكه فلسفه وجودی ستاد تسهیل برای كارگران است، اضافه كرد: تصمیماتی كه برای تسهیل امور واحدها گرفته می شود، در درجه اول به فعال بودن واحدها توجه داریم. چون كه باید تولید و در كنار آن اشتغال را تسهیل نماییم و واحدی كه تعطیل باشد، اشتغال به دنبال خود ندارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان كرد: مقام معظم رهبری فرمودند حفظ وضعیت موجود كارخانه ها و اشتغال جهاد است. ما این موارد را از پیش از سال جدید پیگیر بودیم. البته پارسال در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید فقط به واحدهای بحران دار رسیدگی می شد، اما در سال جدید به واحدهایی كه گرفتار بحران نیستند، ولی ظرفیت پیشرفت دارند هم رسیدگی می شود.
رحمانی تصریح كرد: واحدها در تمام مشكلاتی كه امروز برای شأن حادث شده است مقصر نیستند؛ بلكه شرایط كنونی كشور به وجود آوردنده بعضی از این مسائل است. آزادترین اقتصادها در دنیا در مواقع بروز بحران به صنعت شأن كمك می كنند.
وی با تاكید بر اینكه شاه بیت تولید ملی كارگر و اشتغال است، خاطرنشان كرد: منابع انسانی سرمایه است و اگر این سرمایه را نداشته باشیم دیگر موارد كارایی ندارد. معتقدیم خدمت به انسان در درگاه الهی بالاترین پاداش را دارد و همین طور اگر ظلمی هم بكند در درگاه الهی عقوبت دارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: باید به مقوله های انسانی فراتر از مسائل روزمره نگاه نماییم. سال ها پیش كه در تراكتورسازی تبریز مشغول به خدمت بودم، هیچ وقت مشكل كارگری نداشتیم. همیشه مشكلات را با صحبت حل می كردیم و سیستم های رفاهی و انگیزشی را پیاده می كردم و این رفتار متقابل بود.
رحمانی تصریح كرد: هر جا واحد موفقیتی داریم، به صورت حتم ارتباط متقابلی بین كارفرما و كارگران وجود دارد. همه واحدهای موفق برای این موفقیت شأن چند شرط دارند كه یكی از موارد نوع ارتباط است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان كرد: اطمینان دارم مقام معظم رهبری با نام گذاری امسال حفظ اشتغال، حفظ ارزش پول ملی و … را در نظر دارند. امسال این موارد را جدی گرفتیم. در این راستا برنامه تدوین كردیم و شاه بیت كار را حفظ تولید موجود قرار دادیم.
رحمانی خاطرنشان كرد: وابستگی در تولید بعضی از صنایع را در تحریم های جدید بیشتر حس كردیم. با اینكه در تولید فولاد پیشرفت خیلی خوبی داشتیم اما باز هم وابسته هستیم. ۷۰ درصد از آلومینیوم ما وارداتی است و باید این موارد را جدی تر پیگیری نماییم.
وی افزود: البته در بعضی از صنایع مثل لوازم خانگی و قطعات خودرو هم نیازی به واردات نداریم، ولی باز واردات انجام می شود. همین طور كه ستاد تحریم از بحران، درمان ساخته است، اگر در خیلی از موارد بتوانیم به تولید دست پیدا نماییم، استفاده از فرصت های تحریم است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان كرد: امیدوارم با همكاری تمام دستگاه ها بتوانیم بخشی از این وابستگی ها را كم نماییم. با این كار اشتغال افزایش پیدا كرده و یك زنجیره تولیدی و اشتغال جدید ایجاد می شود.
رحمانی تصریح كرد: صنعت به مفهوم كل آن یك زیر بنا است. بخش های دیگر را فعال می كند. وقتی صنعت فعال باشد، حتی تأمین اجتماعی، مالیات و … هم منتفع می شوند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به كارگران اظهار داشت: در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به دنبال رفع ساختاری مشكلات و رونق تولید در كشور هستیم. در بعضی از موارد نیازمند تصمیمات كشوری هستیم كه در همین جلسات موضوعات بررسی می شود و در قسمت هایی نیازمند تصمیم گیری برای واحدها هستیم كه در جلسات استان ها بررسی می شود.
رحمانی افزود: تا كنون بیشتر از ۵۰ درصد از مشكلاتی كه در این ستاد بررسی شده، به مسائل پولی و بانكی مربوط بوده است. همین طور ۷ درصد به مسائل مالیاتی و ۷ درصد به تأمین اجتماعی مربوط می شود كه واحدها نتوانستند بدهی را پرداخت كنند و به تقسیط نیاز پیدا كردند.
وی در مورد نقش سازمان تأمین اجتماعی در تسهیل امور واحدها عنوان كرد: تأمین اجتماعی در مواردی خودش ورود می كند و در مواردی كه نیاز باشد، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ورود پیدا می كند. در كلان این سازمان با ستاد همراه بوده است، چون كه آنها بیكار شدن كارگران را به خوبی درك می كنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در انتها عنوان كرد: امیدوارم با تمام سختی هایی كه در سال جدید پیش رو داریم، یك كارگر هم بیكار نشود. اعتقاد دارم اگر تمامی دستگاه ها برنامه ها را به خوبی انجام دهند، می توانیم صدمه پذیری را كمتر نماییم.

1398/02/15
14:42:56
5.0 / 5
4208
تگهای خبر: ارز , اشتغال , اقتصاد , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور