شركتهای هواپیمایی:

خرج مان زیاد است و مجبوریم بلیت ها را به شکل چارتری و گرانتر از قیمت مصوب بفروشیم

خرج مان زیاد است و مجبوریم بلیت ها را به شکل چارتری و گرانتر از قیمت مصوب بفروشیم به گزارش شمال صنعت، در ایام اخیر شرکتهای هواپیمایی اعلام نموده اند قیمت بلیت را به سبب افزایش نرخ ارز بیست و چهار درصد گران خواهند کرد. این مورد با اعتراض سازمان پشتیبانی از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان روبرو شده است.


به گزارش شمال صنعت به نقل از خبر آنلاین روزنامه همشهری نوشت: سازمان حمایت می گوید شرکت های هواپیمایی از هرگونه افزایش قیمت بلیت منع شده اند و باید مجوز بگیرند. این در شرایطی است که شرکت های هواپیمایی می گویند برپایه حکمی که دیوان عدالت اداری پارسال داد، این شرکت ها می توانند قیمت بلیت را خودشان تعیین کنند و دولت حق مداخله در قیمت گذاری ندارد.
انجمن شرکت های هواپیمایی شرایط اقتصادی و مسایل امنیتی کشور در 6 ماه اول سال را که منجر به کاهش ۱۹درصدی مسافران نسبت به سال قبل شده، فعال شدن مکانیسم ماشه و تشدید تحریمها که امکان تأمین قطعات و موتور هواپیما را با هزینه های بیشتری همراه کرده و هم افزایش قیمت ارز را ازجمله علل افزایش قیمت بلیت اعلام نموده است.
در عین حال نگاهی بر سایت های فروش بلیت نشان داده است قیمت مسیرهای پرتردد بالا رفته است.
بنابراین در میزگرد تلویزیون همشهری با حضور وبه بررسی علت گرانی بلیت هواپیما پرداختیم.
واسطه ها بلیت را گران می کنند
مازیار شهمیری، عضو هیات رئیسه انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران می گوید: یکی از دلایل گرانی بلیت هواپیما در ایران شبکه توزیع ناعادلانه است، یعنی حتی اگر شرکت های هواپیمایی قیمت های مصوب را رعایت نمایند اما عملاً بلیت با قیمت بسیار بالاتر به دست مردم می رسد چونکه چند واسطه بین شرکت هواپیمایی و مسافران به وجود آمده است. حالا در ایران اتفاقی که افتاده اینست که بلیت های هر پرواز با آنکه باید سیستمی به فروش برود، به چند شرکت به صورت چارتر داده می شود و مسافران هم مجبورند از واسطه هایی که چارتر کرده اند بلیت را با بهای گران تر بخرند. شرکت های هواپیمایی با فروش چارتری در گرانی بلیت دخیل هستند. قبلا سازمان هواپیمایی کشوری بلیت های سیستمی را تعریف کرده بود که قیمت مشخص داشتند. بعد از آن پروازهای موسوم به چارتری به وجود آمد که باعث مشکلات شدیدی شده اند. امروزه بلیت همان پروازهای سیستمی هم به شیوه چارتر به فروش می رود و بیشترین شکایت مردم هم از این نوع فروش بلیت است.

گرانی بلیت ضروری است
علیرضا منظری مدیریک شرکت هواپیمایی معتقد است: هزینه تمام شده برای یک ساعت پرواز در ایران شامل خدمات پروازی، بنزین، کترینگ، رفت وآمد در فضا، فرودگاه و سایر هزینه های جاری بطور میانگین 2.5تا 3میلیون تومان درمی آید. هزینه های بخش فنی هواپیما به ارز وابسته است، چون قطعات هواپیما وارداتی است. 25تا 30درصد کل هزینه های یک شرکت هواپیمایی هزینه های فنی و نگهداری است. مشکل دیگر سن بالای هواپیماهای ایران است که هزینه نگهداری آنها را بالا نگه داشته است. به دلیل هزینه های بالا، شرکت های هواپیمایی داخلی پولی برای سرمایه گذاری ندارند و تمام آنرا صرف هزینه های جاری می کنند. پروازهای چارتری در همه کشورها وجود دارد و منظور از آن فروش گروهی بلیت های یک پرواز است. شرکت های هواپیمایی در ایران به دلیل کمبود نقدینگی که دارند مجبور می شوند بلیت هایشان را به صورت چارتری پیش فروش کنند و مثلاً ظرفیت پرواز خویش را برای 6 ماه به چارترکننده می فروشند.


منبع:

1404/08/26
15:56:46
5.0 / 5
9
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
ShomalSanat شمال صنعت

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور ؛ شمال صنعت: مرجع جامع اخبار صنعت، ساختمان و ویلا در شمال کشور