به گزارش روابط عمومی كنفدراسیون صادرات ایران، محمد لاهوتی با تحلیل گزارش تجارت خارجی ایران در شش ماهه ابتدای امسال اظهار داشت: تحلیل آمار شش ماهه تجارت خارجی كشور حاكی از این است كه مجموع تجارت خارجی ۴۳ میلیارد و ۱۳۹ میلیون دلار شده كه از این مقدار، صادرات با سهم ۲۰ میلیارد و ۵۴۴ میلیون دلاری و واردات با سهم ۲۳ میلیارد و ۵۹۹ میلیون دلار نقش آفرینی كرده اند.
رئیس كنفدراسیون صادرات ایران اضافه كرد: در عین حال، تراز تجاری كشور با تفاوت ۳ میلیارد و ۵۱ میلیون دلار منفی است.
وی خاطرنشان كرد: بازارهای صادراتی كشور را كماكان چین، عراق، كره، امارات و هند تشكیل می دهند كه در این میان، بازار چین با ۷ درصد، عراق با ۵. ۴۸ درصد و كره با ۱۲. ۸۴ درصد رشد مثبت همراه بوده است؛ در حالیكه امارات با رشد ۱۷. ۱۰ منفی و هند با ۶. ۵۲ منفی در این میان مواجه بوده اند.
به گفته لاهوتی، این امر نشانگر آن است كه كاهش صادرات ایران به امارات به علت ارتباط مستقیم ما با كشورهای هدف صادراتی بودده و تقریبا كالاهایی كه ما در گذشته با استفاده از كشور امارات به كشورهایی همچون كره صادر می كردیم، اكنون به صورت مستقیم صادر می گردد.
وی تصریح كرد: بر این اساس، اكنون صادرات ایران به امارات ۱۷ درصد كاهش یافته ولی در مقابل، صادرات به كره، رشد مثبت را تجربه می كند. در عین حال، تجارت ما از بازارهای ثالث به ارتباط مستقیم تبدیل شده است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح كرد: هند هم به علت مشكلات نقل و انتقال پول و بدقولی هایی كه طرف هندی با طرف های تجاری ایرانی داشته است، با كاهش حجم تجارت با ایران مواجه شده؛ ضمن اینكه واردات عمده ایران هم از ۵ كشور چین، امارات، تركیه، كره و هند صورت گرفته كه با عنایت به اینكه كره در رده چهارم، توانسته جایگاه خویش را حفظ كند، این مورد می تواند از نكات مثبت امارهای تجاری باشد.
لاهوتی اظهار داشت: در مجموع اگر بخواهیم نكات مثبت و منفی تحلیل شش ماه را داشته باشیم، باید به این نكته اشاره كنیم كه بخش مثبت آن، بزرگ شدن حجم تجارت خارجی به میزان شش درصد است كه یكی از اهداف مهم كشور باید باشد؛ چراكه باید حجم و سهم خود از تجارت جهانی را افزایش دهیم و به جایگاه واقعی خود برسیم؛ به خصوص اینكه هر چه تجارت خارجی ما بزرگتر شود، سهم ما در بازارهای جهانی و حضور ما بیشتر خواهد شد.
وی، میانگین قیمت كالاهای صادراتی را ۳۵۰ دلار عنوان و تصریح كرد: قیمت كالاهای صادراتی رشد ۱. ۱۶ درصدی را نشان داده است و با عنایت به اینكه این رشد عدد بزرگی نبوده و خیلی قابل توجه نیست، ولی از این جهت كه میانگین قیمت كالاهای صادراتی به میزان ناچیز رشد یافته، می تواند سیگنال مثبتی باشد. ضمن اینكه در بخش واردات نیز، میانگین قیمت ۱۳۷۲ دلار است كه رشد ۷ درصدی را دارد و نشان داده است كه واردات كالای با كیفیت، صورت گرفته است.
به گفته رئیس كنفدراسیون صادرات ایران، اكنون اروپایی ها طرف تجاری ما هستند و تقریبا می توان گفت كه محدودیت هایی كه در زمان تحریم داشتیم، مرتفع شده است.
این عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اضافه كرد: در فهرست ده كشور عمده كالاهای وارداتی ایران، آلمان، ایتالیا، فرانسه و ژاپن هستند و ازاین رو این رشد هم می تواند به علت اینكه كالاهای وارداتی ما سرمایه ای و واسطه ای است، مثبت و مبین واردات كالاهای با كیفیت بهتر باشد.
لاهوتی اظهار داشت: از جمله نكات منفی تجارت خارجی در شش ماهه، آن است كه صادرات كماكان كاهش ۳. ۲۰ درصدی را دارد و گرچه روند كاهنده بودن صادرات متوقف شده و از ۱۵ درصد به ۳. ۲۰ رسیده است، اما با عنایت به هدف افزایش صادرات بر مبنای قانون برنامه ششم فاصله چشمگیری دارد، ضمن اینكه این كاهش در بخش سایر كالاها بوده است و علیرغم اینكه پتروشیمی به میزان یك درصد رشد متبت و و میعانات ۵ درصد رشد منفی داشته، ولی در سایر كالاها نزدیك به ۵. ۵ درصد رشد منفی را تجربه كرده ایم كه به كالاهای صنعتی و كشاورزی برمی گردد.
وی اضافه كرد: این كاهش جای نگرانی دارد و باید در مورد آن فكری شود؛ به نحوی كه به شكلی از صادرات حمایت شود تا سهم سایر كالاها كه هدف اصلی صادرات كالاهای با ارزش افزوده بیشتر است افزایش یابد.
در خصوص تركیب سبد كالایی هم پتروشیمی و میعانات با سهم ۵۱ درصدی و سایر كالاها كه كالاهای صنعتی، معدنی و كشاورزی با سهم ۴۹ درصدی روبرو بوده اند كه به هرحال هنوز نتوانسته ایم برای صادرات كالاهای صنعتی، معدنی و كشاورزی است فكر جدی كنیم و كماكان محصولات مشتق از نفت و مشتقات نفتی، سهم بیشتری را دارد.
لاهوتی اظهار داشت: با عنایت به سهم زیاد پتروشیمی و میعانات گازی در سبد صادراتی و همینطور محصولات معدنی كه معمولا بصورت خام و یا ارزش افزوده پایین صادر میشونند دولت میبایست با حمایت از واحدهای پایین دستی و افزایش انها، بسمت تولید ارزش افزوده بالاتر و خلق ارزش افزوده بیشتر سیاستگذاری ها را تنظیم نماید تا بتوانیم میانگین قیمت كالاهای صادراتی را افزایش دهیم.