کف قیمت خودرو به ۷۰۰ میلیون رسید
شمال صنعت: ارزان ترین خودرو های موجود حال به محدوده ۷۰۰ میلیون تومان نزدیک شده اند
به گزارش شمال صنعت به نقل از خبر آنلاین، مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودروسازی با اشاره به تحولات اخیر بازار خودرو اظهار نمود: از آغاز فصل پاییز، روندی در بازار خودرو شکل گرفته که متاسفانه بازهم ادامه دارد و مهم ترین نمود آن، افزایش قیمت خودرو در کنار کاهش مستمر قدرت خرید مصرف کننده است.
تجارت نیوز نوشت: وی ادامه داد: بر مبنای آمار رسمی تورم اقلام روزانه که رقمی نزدیک به ۶۰ درصد را نشان می دهد، انتظار انتقال این تورم به بازار خودرو کاملا منطقی بوده است. این انتقال عملاً اتفاق افتاده و شواهد نشان میدهد که این روند بازهم ادامه دارد.
این کارشناس صنعت خودرو در تحلیل علل افزایش نرخها اشاره کرد: صرفاً نمی توان به عرضه و تقاضا اکتفا کرد، چون که این دو عامل خود در شرایطی کاملا به هم ریخته قرار دارند. در کنار آنها یک عامل خیلی مهم وجود دارد که کمتر به شکل شفاف به آن پرداخته شده و آن عقب ماندگی تاریخی قیمت خودرو نسبت به نرخ ارز است.
بگفته او، افزایش نرخ ارز همیشه بر تمامی کالاها اثرگذار بوده و بازار خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست. بررسی ها نشان میدهد که در بازه تقریبی دو سال گذشته، قیمت خودرو به طور متوسط بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از رشد واقعی نرخ ارز عقب مانده است؛ هرچند در هفته های اخیر بخشی از این فاصله جبران شده، اما بازهم قیمت واقعی خودرو با تورم واقعی اقتصاد کلان فاصله دارد.
فرزانه با اشاره به جهش قیمتی اخیر بازار خودرو اظهار داشت: جهش قیمتی یک ماه گذشته که با شتاب چشمگیری همراه بود، تنها بخشی از این عقب ماندگی را جبران کرد و بازهم متناسب با تورم واقعی اقتصاد نیست. به این علت ادامه مسیر صعودی نرخها چندان دور از انتظار نیست و حتی در هفته های ابتدایی دیماه هم میتوان ادامه این مسیر را محتمل دانست. وی اشاره کرد: با نزدیک شدن به بازه ای که بعنوان بازار شب عید شناخته می شود و عملاً از هفته های ابتدایی بهمن ماه شروع می شود، این رفتار قیمتی در بازار خودرو تشدید خواهد شد.
این کارشناس صنعت خودرو همین طور به افزایش حجم نام نویسی ها اشاره نمود و اظهار داشت: حجم بالای نام نویسی ها در عرصه خودرو های داخلی و وارداتی، بخصوص در بخش خودرو های داخلی، نکته قابل توجهی است؛ آن هم در شرایطی که خودروسازان نسبت به تیراژ سال قبل با عقب ماندگی چشمگیری مواجهند. بگفته او، این وضعیت نشان میدهد حجم پول خرد در دست مصرف کنندگان بالا رفته و این منابع عمدتاً بسمت خرید خودرو های داخلی هدایت می شود. همین طور با وجود معوقات و ریسک های موجود در عرصه واردات، بخشی از مصرف کنندگان که سرمایه های کلان تری دارند، بازهم بسمت نام نویسی خودرو های وارداتی حرکت می کنند.
فرزانه با تکیه بر ماهیت سرمایه ای خودرو در اقتصاد ایران اظهار نمود: خودرو بازهم ماهیت سرمایه ای خودرا حفظ نموده و این مساله با داده ها و شواهد آماری قابل اثبات است. هرچند سوددهی خودرو نسبت به بازارهایی مانند طلا یا ارز پایین تر ارزیابی می شود، اما بازهم برای بخش قابل توجهی از جامعه جذابیت سرمایه ای دارد.
وی در ادامه، قیمت گذاری دستوری را یکی از آفت های اصلی بازار خودرو دانست و اظهار داشت: فریز کردن دستوری قیمت خودرو یا اداره آزمایشگاهی قیمت ها، آثار مخرب گسترده ای به دنبال داشته است. این سیاستها نه تنها زیان های سنگینی را به خودروسازان تحمیل کرده اند، بلکه تعادل طبیعی بازار را هم بر هم زده اند، چون که در یک اقتصاد منطقی این بازار است که قیمت را تعیین می کند.
این کارشناس صنعت خودرو در انتقاد از سرکوب قیمتی اضافه کرد: زمانیکه نرخها برای مدت طولانی به شکل مصنوعی سرکوب می شوند، فشار انباشته شده ای شکل می گیرد که در نهایت مانند یک فنر فشرده به شکل ناگهانی رها می شود. جهش های قیمتی فعلی هم دقیقاً نتیجه همین فرایند است. اگر آزادسازی قیمت خودرو به شکل شفاف، بلند مدت و تدریجی انجام می شد، افزایش نرخها آرام تر و فشار تورمی آن قابل تحمل تر بود.
فرزانه در انتها با اشاره به وضعیت فعلی بازار خودرو اظهار داشت: امروز قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما به محدوده نزدیک به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده و کف قیمت خودرو در بازار آزاد هم حدود ۷۰۰ میلیون تومان برآورد می شود.
بطور خلاصه، بررسی ها نشان میدهد که در بازه تقریبی دو سال گذشته، قیمت خودرو بطور میانگین بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از رشد واقعی نرخ ارز عقب مانده است؛ هرچند در هفته های اخیر بخشی از این فاصله جبران شده، اما بازهم قیمت واقعی خودرو با تورم واقعی اقتصاد کلان فاصله دارد. بدین علت ادامه مسیر صعودی نرخها چندان دور از انتظار نیست و حتی در هفته های ابتدایی دیماه هم میتوان ادامه این مسیر را محتمل دانست. این کارشناس صنعت خودرو در انتقاد از سرکوب قیمتی افزود: زمانیکه نرخها برای مدت طولانی بشکل مصنوعی سرکوب می شوند، فشار انباشته شده ای شکل می گیرد که در نهایت مانند یک فنر فشرده بشکل ناگهانی رها می شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب