وزیر راه مطرح كرد:

تشریح جزئیات جدید از رایزنیهای گسترده برای توسعه ترانزیت از ایران

تشریح جزئیات جدید از رایزنیهای گسترده برای توسعه ترانزیت از ایران شمال صنعت: وزیر راه و شهرسازی با حضور در اتاق تجاری ایران و دیدار با فعالان بخش خصوصی، آخرین تلاش ها از دیپلماسی حمل و نقل و توسعه ترانزیت از خاک ایران را تشریح نمود.



به گزارش شمال صنعت به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی روز گذشته در دیدار با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: ما در بحث در ارتباط با حمل و نقل با یک عارضه مواجه بودیم که دو بخش داشت. یک بخش این بود که هر چقدر راه ها به مرز نزدیک می شد به دلایلی که نیازی به ذکر ندارد ما متوقف شده بودیم. ازاین رو ما تمرکز ویژه ای را گذاشتیم تا راه های منتهی به مرز و پایانه ها را بتوانیم تقویت و استاندارد نماییم و ظرفیت آنها را گسترش دهیم. این کار شروع شده و با قوت ادامه پیدا خواهد نمود. در بخش هایی کار را به ثمر رساندیم و در بخش های هم هنوز در حال انجام کار هستیم.
وی در ادامه به نابسامانی پایانه های مرزی در گذشته اشاره نمود و اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی در ۴ سال قبل در حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در پایانه های مرزی هزینه کرده است و تقریباً می توان گفت نیمی از پایانه های مرزی با طراحی جدید راه اندازی شده اند و حداقل ۱۰ پایانه در ۴ سال قبل به بهره برداری رسیده است و چند مورد هم هم بزودی به بهره برداری خواهد رسید.
اسلامی افزود: نابسامانی موجود در این پایانه ها جای دفاع نگذاشته و غیرقابل قبول بود و به همین خاطر این مورد مورد پیگیری قرار|گرفت و با مصوبه رئیس جمهور در ستاد اقتصادی هماهنگی دولت در ماه گذشته، جلسات شورای پایانه های مرزی تشکیل شد که نمایندگان اتاق بازرگانی هم در این جلسات حضور دارند.
وی تصریح کرد: تلاش داریم تا با سازماندهی یک سامانه مدیریت یکپارچه در پایانه های مرزی که نخستین آن در مرز بازرگان به کار گرفته خواهد شد، مشکلات موجود در این پایانه ها را مرتفع شود. به نحوی که تشریفات عبور از مرز و اقداماتی که دستگاه ها نیازمند انجام آن هستند در پس کرانه انجام و پایانه ها محل تجمع، توقف و رسوب کالا نباشد.
اسلامی در ادامه ضمن اشاره به مبحث ترانزیت افزود: آمریکایی ها با تمام قوا برای تحریم ما به شکل مویرگی بر روی همه شریان ها خیمه زده اند و کوشیده اند که این حوزه را مسدود کنند. در مقابل ما به رغم همه محدودیت هایی که داشتیم تلاش گسترده ای داشتیم تا بتوانیم روی راه های جایگزین کار نماییم و با تعاملات دو و چندجانبه مسیرهایی را باز کرده و اجازه ندهیم که ترانزیت کشور از بین برود و صدمه ببیند. ازاین رو تلاش کردیم با وسایل مکمل و شیوه های متنوع، ترانزیت را از صدمه ای که بیشتر و بیشتر این حوزه را متأثر می کرد مصون نگاه داریم که نتایج خوبی هم در این عرصه گرفته ایم.
وی افزود: مبحث که حالا برای ما حائز اهمیت می باشد تا شکوفایی اقتصادی را در کشور دنبال نماییم، این است که ما مؤمن و پایبند به دو اصل هستیم. نخست اصل حاکمیت برند است تا برندهای معتبر ایرانی قدرتمند بتوانند فعالیت کنند و پشتیبانی شوند تا هر کسی نتواند وارد این عرصه شود و آبروی تجارت کشور را ببرد. مبحث دوم هم ایجاد قدرت لجستیک است و ما به دنبال تحقق این امر هستیم و به این منظور در حال توسعه زیرساخت ها و گسترش ظرفیت ها هستیم.
اسلامی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت در این حوزه این است که بتوانیم تسهیلگر، تسریع کننده و پشتیبان بخش تجارت بین المللی و خارجی کشور باشیم. به نحوی که صادرات و واردات کشور بتواند بدون وقفه در اقصی نقاط عالم وظایف خویش را انجام و اهداف برنامه ای خویش را محقق کند.
اسلامی در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: ما وقت بیشتری بر روی دیپلماسی حمل و نقل گذاشته ایم و شاید این دوره پر تماس ترین دوره وزارت راه با کشورهای گوناگون بوده و این تماس ها نتیجه بخش هم بوده است. یعنی تماسهای تلفنی، ویدئو کنفرانسی و کمیسیون های مشترک کمیته های ترانزیت و حمل و نقل و همه تلاشهای مؤثری در حال انجام می باشد و هر کجا لازم باشد نقش ایفا نماییم.
وی اضافه کرد: معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای متضامناً برای پیشبرد برنامه های توسعه ترانزیت در تلاش و فعالیت هستند و این تلاش ها را به صورت کاملاً مستمر برای تسهیل و تسریع و تقویت ترانزیت و جایگاه ترانزیت ایران ادامه خواهیم داد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ما حوزه پایانه های مرزی را با ایجاد یک ساختار مشترک با ترانزیت یکپارچه می بینیم تا بتوان سرپنجه صادرات و واردات کشور را که در مرزها اتفاق می افتد، تقویت نماییم.
اسلامی افزود: در بحث گسترش کریدورها ما هم بحث کشتی های رو-رو و هم تعامل با گرجستان، کردستان عراق، عراق و افغانستان تلاشهای زیادی انجام شده است. برای نمونه اقدامات فراوانی برای شکل گیری خط ریلی جدید میان ایران و افغانستان صورت گرفت و الان فرصت های زیادی در این خصوص وجود دارد. در بحث کریدورها بحث استفاده از فرصت ریل را گسترش داده ایم. حجم باری که روی ریل در حوزه ترانزیت رفته حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به دوره پیش از کرونا افزایش یافته است. فقط ما سال قبل در مرز آستارا-آستارا با کشور آذربایجان بیشتر از ۴۵۰ هزار تن بار در عرض ۱۰ ماه جابه جا کردیم که تا آخر سال شمسی ما می تواند به بیشتر از ۷۰۰ هزار تن هم برسد. ازاین رو هم زیرساختی که می تواند ما را متصل کند و هم مسیرهای جدید، تلفیقی از تصمیمات و پیگیری هایی است که گسترش ترانزیت را بتواند محقق کند.
اسلامی تصریح کرد: ما در جهت گسترش ظرفیت حمل و نقل، ایجاد شرکتهای بزرگ مقیاس و ناوگان روزآمدی که بتواند با کنوانسیون های جدید کار کند را هدف قرار داده ایم و سازمان حمل و نقل جاده ای به این کار اهتمام دارد تا تلاش شود شرکتهای بزرگ مقیاسی داشته باشیم که در تراز بین المللی سهم ایران را در حمل و نقل بین المللی پیدا کنند. در بحث نوسازی ناوگان هم از فرصت بند ۳ ماده ۳۰ قانون احکام دائمی علیرغم همه مخالفت ها و مزاحمت هایی که بوجود آمد یک مسیری باز کردیم و امیدواریم سری نخست نسل جدید کامیون هایی که تحت این فرصت قانونی بزودی برای شماره گذاری می رود بتوانند تأثیری بر بهبود ایمنی و ارتقا بهره وری ناوگان حمل و نقل داشته باشند.
اسلامی افزود: موفقیت ما در بسته پایانه های مرزی مبحث دیجیتال کردن سیستم لب فعالیتهایی که در حوزه کرونا صورت گرفت تقریباً می توان اظهار داشت که کل سیستم های حمل و نقل به صورت دیجیتالی به یک دیتابیس کامل و سامانه جامع تجارت متصل شده اند و ما تقریباً هیچ کار دستی نداریم. دیتابیس ها شکل گرفته و با یکدیگر کار می کند و امسال تمام کارهای نیمه تمام به منصه ظهور رسید و امروز ما پوشش کاملی در این عرصه داریم. آنچه امروز ما تجربه می نماییم این است که دیتای ما بر بستر واحدی حرکت می کند و با سایر دستگاه ها هم لینک شده است و با اعمال مدیریتی که بر روی اصلاح و ساماندهی فرآیندها صورت خواهد گرفت و یک نظام یکپارچه که بتواند با پایانه های مرزی به یک مرکز قانونمند دارای یک مدیریت و رهبری واحد تبدیل کند مبدل کند تا گام های خوبی در این را برداریم و به نتایج خوبی برسیم.
وی اظهار داشت: آنچه در توسعه زیرساخت ها برای ما اهمیت دارد است که زیرساخت هایی که به پیشرفت ملی کمک می نماید را در اولویت قرار دهیم. به این منظور در دو هفته آینده آزادراه جنوبی البرز و تهران (آزادراه غدیر) را افتتاح خواهیم کرد. آزادراهی ۱۶۰ کیلومتری و یک مگاپروژه است که ظرف ۵ سال اجرا شده و نسبت به راه های دیگری که در کشور ساخته شده بود، یک رکورد محسوب می شود؛ این آزادراه بهترین عملکرد را به لحاظ مدیریت و سرمایه گذاری داشته است از آبیک تا چرمشهر امتداد دارد و بار ترافیکی بخش مهمی از کریدور شرقی غربی و شمالی جنوبی را که وضعیت خسته کننده ای داشت برمی دارد و تحول بزرگی برای ناحیه پایتخت است.
اسلامی اظهار داشت: همینطور حدود ۷ پروژه اولیه مهم همچون راه آهن چابهار-زاهدان، پروژه ریلی رشت-بندر انزلی و دیگر پروژه هایی که ما را به مراکز بار متصل می کنند، کمک می کنند که حمل و نقل بهبود یابد و قیمت تمام شده، سرعت جابجایی و ایمنی و بهره وری را با خود به ارمغان می آورد. همینطور امیدواریم فعالیت صندوق توسعه حمل و نقل که تأخیری در راه اندازی آن صورت گرفته است بزودی آغاز شود و آرزوهایی که برای آن ترسیم شده است را محقق کند.


منبع:

1399/11/28
14:25:15
0.0 / 5
393
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور