گزارش شمال صنعت
خودرو به بورسی ها ملحق می شود؟
به گزارش شمال صنعت عرضه خودرو صفر در بورس باعث كاهش جذابیت سوداگری در بازار خودرو شده و با كاهش تقاضا غیر مصرفی بازار خودرو، منفعت مصرف كننده واقعی را تأمین می كند.
به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، یکی از علل وضع کنونی بازار خودرو را می توان عدم عرضه مناسب و کافی خودرو توسط کارخانه ها و به وجود آمدن تقاضای غیر مصرفی در این بازار خودرو دانست. در شرایطی که میزان تولید خودرو کشور در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۶ قریب به ۵۰ درصد کاهش پیداکرده است، وجود تقاضای سوداگرانه و سودجویانه، نهایتاً به تفاوت چشم گیر قیمت بین کارخانه و بازار منجر شده است؛ تفاوت قیمتی که نه تنها باعث نارضایتی مردم و متضرر شدن مصرف کننده واقعی شده است، بلکه خود در نقش عامل تشدید این نابسامانی و یکی از مشوق های رشد واسطه گری ایفای نقش می کند. کاهش سوداگری با عرضه خودرو صفر در بورس در چنین شرایطی عرضه خودرو از سوی خودروسازها به صورت مستقیم با مشکلات عمده ای همراه بوده و زمینه ساز ایجاد نارضایتی عمومی شده است، پیشنهاد «عرضه خودرو صفر در بورس کالا» بعنوان راهکاری در جهت حفظ منافع عمومی مطرح گردیده است. در همین ارتباط، محمدجواد شاهجویی، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: اجرای چنین طرحی می تواند علاوه بر کم رنگ کردن جذابیت های بازار سوداگری خودرو، میزان تقاضای خرید خودرو صفر را به میزان تقاضای واقعی و مصرفی نزدیک کرده و هم چنین سبب کشف قیمت واقعی خودرو ها در یک فضای شفاف و رقابتی شود. وی معتقد است: با عرضه خودرو صفر در بورس کالا، رفته رفته قیمت هایی را که مراجعی چون سایت های اینترنتی و مافیای قیمت گذاری خودرو تعیین می کردند از بین می رود و مابه التفاوت قیمت مصوب کارخانه و قیمت کشف شده به جای آنکه به حساب دلالان این بازار واریز شود، می تواند صرف منابع نوسازی ناوگان عمومی حمل و نقل در کشور شده و موجبات منتفع شدن همه مردم از این منابع را فراهم آورد. نوسازی حمل و نقل عمومی در انتظار درآمدهای مالیاتی اگر فرض نماییم که در شرایط موجود تولید، خودروسازها همچون سال قبل بتوانند ۸۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده و به واسطه بورس کالا به مصرف کننده ها عرضه نمایند، شاهچراغی برآورد می کند بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان برای صرف در پروژه های نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، به صورت سالانه، در اختیار دولت و شهرداری ها قرار بگیرد. لازم به ذکر است که نوسازی تمامی ۱۴ هزار دستگاه اتوبوس شهری فعال در کشور، به بودجه ای در حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد. این کارشناس بازار خودرو معتقد است: با هزینه کردن چنین مبلغی در بخش توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی، نه تنها می توان به افزایش رفاه آحاد مردم جامعه همت گمارد، بلکه می توان به ایجاد اشتغال، گسترش رونق تولید داخلی، کاهش آلاینده های مضر و نهایتاً کاهش مصرف سوخت اهتمام ورزید؛ به صورتی که می توان انتظار داشت تا با کاهش خودرومحوری و کاهش مصرف بنزین، میزان مصرف سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی هم کاهش یافته و سوخت مازاد بعنوان کالایی پر تقاضا به کشورهای دیگر صادرشده و درآمد ارزی پایدار برای کشور حاصل شود؛ درآمدی که تحریم هم نمی تواند آنرا تحت الشعاع قرار دهد. الزامات موفقیت ایده عرضه خودرو در بورس البته نباید فراموش کرد اجرای صحیح این طرح در جهت رسیدن به اهداف ذکرشده مستلزم رعایت الزاماتی است؛ شاهچراغی می گوید: در وهله اول، باید توجه گردد که عرضه خودرو در بورس کالا باید بدون تعیین سقف قیمتی صورت گیرد تا به ایجاد تقاضای چند برابر ظرفیت همچون روش اخیر پیش فروش دو خودروساز بزرگ منتج نگردد، در گام بعد باید صدور پلاک برای خودرو های صفرکیلومتر منوط به عرضه مدارک خرید مستقیم از بورس کالا شود تا از ایجاد بازارهای ثانویه جلوگیری گردد؛ ضمن اینکه خودروسازها باید متعهد شوند که میزان عرضه در بورس کالا را مناسب و مستمر کنند تا ادامه این فرایند با مشکل کمبود عرضه مواجه نشود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب