سخنگوی گمرك ایران خبر داد
پیاده سازی گمرك هوشمند تا آخر سال
شمال صنعت: سخنگوی گمرك ایران اظهار داشت: هم اكنون در صدد اجرای گمرك هوشمند برای حذف مداخلات انسانی و انجام امور محوله قانونی و هدایت ذینفعان و خدمات گیرندگان در مسیرگمرك هوشمند است.
به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، سید روح اله لطیفی تصریح کرد: گمرک ایران، تبدیل به سازمانی الکترونیکی شده است که با حذف کاغذ از فرایندهای خود همه رویه ها، ازجمله مکاتبات، تشریفات گمرکی، مجوزها، پرداخت ها و کنترل ها را به صورت الکترونیکی دنبال می کند و هم اکنون در صدد اجرای گمرک هوشمند برای حذف مداخلات انسانی و انجام امور محوله قانونی و هدایت ذینفعان و خدمات گیرندگان در مسیرگمرک هوشمند است.
سخنگوی گمرک ایران افزود: هم اکنون چندین پروژه هوشمند سازی گمرک به صورت همزمان در حال انجام می باشد که می توان به مجازی سازی هوشمند نظارت های گمرکی، با راه اندازی شبکه های اجتماعی فعالان اقتصادی و گمرک موبایل با هدف رونق تولید، تسهیل تجارت و توسعه صادرات کالا و خدمات اشاره نمود.
وی اضافه کرد: حرکت به سمت گمرک موبایل به منظور پوشش کلیه فرآیندها و تشریفات گمرکی و هم به کار گیری بستر یکپارچه اطلاع رسانی و ایجاد شبکه گسترده فعالان و ذی نفعان مجاز اقتصادی همچون راهکارهای نوین سیستم های اطلاعاتی گمرک در کشورهای پیشرفته جهان است که گمرک جمهوری اسلامی ایران هم بدین منظور با بکارگیری توان داخلی و دانش بومی نسبت به این امر خطیر اقدام نموده و فاز اول این مورد در هفته دولت سال قبل شروع شده و هم اکنون با راه اندازی شبکه اجتماعی «ما» در حال پیگیری است.
لطیفی در مورد عبور از شرایط کرونایی کشور در بهره مندی از سازمان الکترونیک اظهار داشت: با وجود بستر لازم در گمرک ایران و برای جلوگیری از شیوع کرونا هم علاوه بر فراهم کردن دسترسی از راه دور، امکان اتصال مدیران و هم کارکنان گمرک به سامانه های مرتبط سازمانی از راه شبکه اجتماعی یاد شده فراهم گشته است.
دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک خاطرنشان کرد: علاوه بر این گمرک ایران مجازی سازی را در فاز اول با پیاده سازی طرح کارشناس مجازی با عنایت به سیاست کنترلی هوشمند و هم توزیع عادلانه فعالیتهای گمرکی و افزایش سرعت ترخیص کالا در دستور کار خود قرار داده و مبادرت به یکسان سازی عملیات گمرکی و توزیع اتوماتیک اظهارنامه ها در کل کشور کرده است.
سخنگوی گمرک ایران در مورد پروژه کارشناسان مجازی گمرک، اضافه کرد: برای هوشمند سازی فرایند فوق و بهبود سطح کیفیت رسیدگی به پرونده ها و کاهش زمان پاسخگویی کارشناسان مجازی از روش های داده کاوی برای ارجاع سند متناسب با تخصص کارشناسان استفاده شده و پیاده سازی آن در فاز اول در سامانه صورت گرفته و آماده بهره برداری در گمرکات اجرایی می باشد.
لطیفی در مورد بهره گیری از ابزارهای هوشمند برای کاهش مدیریت ریسک، تصریح کرد: بکارگیری مدیریت ریسک هوشمند و پویا و هم اعتبارسنجی و بررسی ریسک اجتماعی و مالی و توسعه اظهارنامه های مسیر سبز به بیشتر از ۵۱ درصد در سال ۹۸ صورت پذیرفته است و در تلاش هستیم با این روش و قرار گرفتن ۶۵ درصد اظهار نامه ها در راه سبز سبب کاهش ایستایی و توقف کالا در گمرکات به منظور تسهیل تجارت باشیم و برای سرعت بخشی یسشتر به این امر راه اندازی مسیر آبی هم در دست اقدام است.
وی در مورد پروژه های دیگر گمرک در حوزه هوشمند سازی اظهار داشت: هوشمند سازی و پارامتریک کردن کامنت ها در سامانه جامع گمرکی برای تسریع در فرایند رفع تعهدات ارزی (بانک مرکزی) پیاده سازی شد و در چندین گمرک همچون گمرکات تهران، بندرامام، زاهدان و… عملیاتی شده است.
لطیفی در مورد کنترل هوشمند کالا هم اضافه کرد: بکارگیری کنترلهای نامحسوس و غیر مزاحم با استفاده از تجهیزات پلمب الکترونیک، ایکس ری، دوربین های مداربسته، راهبند و پلاک خوان و انتقال دیتاها به مرکز برای پردازش کالا و کنترل کالا در جاده های کشور از راه پلمب الکترونیکی و آنتن های RFID برای تسهیل تشریفات، کنترل و فرایند گمرکی با اتکا به نیروهای جوان و متعهد و استفاده از توان داخلی از دیگر اقدامات گمرک در زمینه هوشمندسازی است.
دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک از پیگیری و راه اندازی دروازه مشترک مجازی در سطح منطقه ای و بین المللی اطلاع داد و اظهار داشت: توسعه دروازه مشترک مجازی برای ایجاد ارتباطات در سطح منطقه ای و بین المللی و تبادل اطلاعات سیستمی با دستگاه های دخیل در فرایند تجارت و سایر کشورها در جهت پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و بکارگیری هوشمند داده های بزرگ از راه پنجره واحد ملی و بین المللی از دیگر اقدامات گمرک است.
سخنگوی گمرک ایران تصریح کرد: باوجود محدودیت های بینالمللی مختلف بوجود آمده در خلال سال های اخیر، اقدامات مؤثری در کشور طی دوره های مختلف برای بهبود زیرشاخص مورد بحث صورت پذیرفته است و در بازه زمانی سال ۲۰۰۹ لغایت ۲۰۱۱ رشدی ۱۱ پلهای را در شاخص تجارت فرامرزی را شاهد بودیم.
وی اضافه کرد: با نگرشی واقعبینانه از وضعیت تجارت در سطح بینالمللی و همینطور بررسی ظرفیت های ملی، برنامه های هدفمندی تدوین و طی سال های بعد اجرایی شد که دستاورد این اقدامات هدفمند در سال ۲۰۱۷ معادل یک پله، سال ۲۰۱۸ معادل چهار پله و در سال ۲۰۱۹ نظارهگر رشدی ۴۵ پلهای و در سال ۲۰۲۰ بدون تغییر امتیاز و با حفظ شرایط با کاهش ۲ رتبه ای در این زیرشاخص مواجه بودیم که بیشترین رشد را در مدت ده سال قبل در سال ۲۰۱۹ شاهد بودیم.
لطیفی توضیح داد: میزان تغییر زیرشاخص مورد بحث در آخرین گزارش، بیشترین رشد را طی ده سال قبل دارا بوده و همینطور متن قابل استناد درگزارش با مضمون «جمهوری اسلامی ایران تجارت را به علت تقویت پنجره واحد تجارت فرامرزی ملی قوت بخشیده است.» مبیّن اقدامات مؤثر گمرک جمهوری اسلامی ایران در تسهیل فرایند تجارت خارجی کشور متناسب با ظرفیت ها و منابع تخصیصی است.
وی با اشاره به تغییرات محسوس در عملیات گمرکی اظهار داشت: در رویه صادرات در مؤلفه زمان صرف شده از ۷ روز به یک روز و در مؤلفه هزینه ۳۱ درصد بهبود را تجربه کردهایم. همینطور این مقادیر در رویه واردات هم به ترتیب در زمان از ۲۴ روز به ۴روز و در هزینه ۱۲ درصد را بیان می کند.
لطیفی در مورد نتایج اقدامات گمرک در گزارش های بین المللی توضیح داد: همینطور بهبود عملکرد گمرک در دو گزارش جهانی دیگر یعنی شاخص عملکردی لجستیک و شاخص رقابت پذیری انتشار یافته هم از دیگر نتایج مؤثر و قابل ذکر است. بدین ترتیب شاخص عملکردی لجستیک که توسط بانک جهانی انتشار یافته زیر شاخص کارآیی فرایندهای ترخیص کالا از رتبه ۱۱۰ در سال ۲۰۱۶ به رتبه ۷۱ در سال ۲۰۱۸ ارتقا پیدا کرده که با رشدی معادل ۳۹ پله ای همراه بوده است.
وی اضافه کرد: همینطور در گزارش شاخص رقابت پذیری سال ۲۰۱۸ میلادی که توسط مجمع جهانی اقتصاد انتشار یافت، گمرک ایران در زیر شاخص ترخیص کالا با ارتقا جایگاه از رتبه ۹۹ در سال ۲۰۱۷ به رتبه ۷۱ در سال ۲۰۱۸ توانست به ۲۸ پله صعود برسد که نشانگر نتایج اقدامات مؤثر و مثبت گمرک جمهوری اسلامی ایران در ارتقا و بهبود تجارت بین الملل بوده است که با اجرای پروژه های هوشمند سازی در گمرک علاوه بر تسهیل تجارت، امکان کنترل و نظارت دقیق تر را فراهم می آورد.
منبع: شمال صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب