با همكاری دولت و مجلس

راه فرار محتكران مسكن از مالیات خانه های خالی بسته می شود

راه فرار محتكران مسكن از مالیات خانه های خالی بسته می شود شمال صنعت: انتظار افكار عمومی این است كه برای كمك به ایجاد آرامش در بازار مسكن، تمهیداتی بمنظور ورود خانه های خالی به بازار مصرف در نظر گرفته شود، بلكه نرخ اجاره و فروش مقداری پایین بیاید؛ در این خصوص دولتی ها و مجلسی ها می گویند كه با بهره گیری از تقاطع اطلاعاتی، راههای فرار از مالیات خانه های خالی را مسدود می كنند.


به گزارش شمال صنعت به نقل از ایسنا، دریافت مالیات خانه های خالی طبق وعده وزیر راه و شهرسازی مقرر است از تابستان امسال اجرایی شود. برمبنای قانون اصلاح مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ قرار بوده ستاندن مالیات از خانه های خالی از سال ۱۳۹۵ اجرا شود، بدین سبب هر واحدی که از سال ۱۳۹۵ خالی از سکنه بوده در سال اول معاف از مالیات است و از سال دوم به بعد مشمول مالیات می شوند.
سامانه املاک و اسکان در بهمن ماه ۱۳۹۸ برای شناسایی واحدهای خالی از سکنه توسط وزارت راه و شهرسازی رونمایی گردید و الان در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دارد.
در سال دوم معادل ۵۰ درصد ارزش اجاره، مالیات گرفته می شود
محمود علیزاده، معاون فنی و مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفته است: در سال دوم ۵۰ درصد، سال سوم ۱۰۰ درصد و از سال چهارم به بعد، ۱۵۰ درصد ارزش اجاری ملک بعنوان مالیات از خانه های خالی دریافت می شود.
خلأهای قانونی مسدود می شود
یکی از نگرانی هایی که اخیراً درباب فرار از پرداخت مالیات واحدهای خالی از سکنه ایجاد شده، انعقاد قراردادهای صوری است که طبق صحبت نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی، راه های فرار برای این گروه از مالکان بسته خواهد شد.
ولی اسماعیلی نماینده مجلس یازدهم با اشاره به ابراز نگرانی کارشناسان درباره شکل گیری قراردادهای صوری اجاره می گوید: خوشبختانه مجلس یازدهم به صورت کارشناسی تمام خلاءهای قانون مالیات بر خانه های خالی را شناسایی و برای رفع آن برنامه ریزی کرده، بدین جهت بطور قطع در زمان تدوین و تصویب قانون مربوطه تمام این موارد مد نظر قرار خواهد گرفت.
هر مشاور املاک، سقف تعداد قرارداد دارد
درباب نگرانی از انعقاد قراردادهای صوری نیز اتحادیه املاک سقف تعداد قرارداد در سامانه املاک و مستغلات برای مشاوران تعیین کرده است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به این مساله بیان می کند: اتحادیه مشاوران املاک با اداره آگاهی هماهنگ شده تا با مشاوران املاکی که در بازار مسکن بی نظمی ایجاد می کنند، روبرو شود.
خسروی اشاره کرد: برای هر دفتر مشاور املاک مشخص است که چه تعداد قرارداد می تواند منعقد کند؛ اگر زیاد نوشته باشد، او را به اداره آگاهی معرفی می کنیم؛ کما اینکه تا کنون اسامی برخی از مشاوران املاک را به پلیس آگاهی ارائه کرده ایم.
استفاده از تقاطع اطلاعاتی برای شناسایی خانه های خالی
یکی دیگر از ترفندهایی که ممکنست مالکان برای وانمود کردن اینکه خانه دارای سکنه است به کار بگیرند روشن کردن چراغ ها برای کار کردن کنتور است. دراین زمینه پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، قبل از این به ایسنا اظهار داشته بود: برای شناسایی خانه های خالی از یک تقاطع اطلاعاتی بین دستگاه های مختلف استفاده می نماییم.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در توضیح این برنامه اظهار داشت: ما از دیتاهای دستگاههای مختلف بهره می گیریم و یک خروجی بدست می آوریم. بطور مثال متوجه می شویم که فردی دارای دو پلاک ثبتی است اما مطمئن نیستیم. بنا بر این به فرد پیامک می دهیم آیا قبول داری این دو پلاک به نام شما است یا خیر؟ در هر دو صورت باید به سامانه مراجعه و اطلاعات خودرا تصحیح کند.
اصلانی اضافه کرد: اگر فرد قبول دارد که دارای دو واحد مسکونی است یکی را بعنوان محل استقرار خودش در نظر می گیریم و برای دومی، باز هم اطلاعات می خواهیم پس پیامک دوم را می فرستیم. ممکنست فرد بگوید که این واحد دارای مستاجر است بدین سبب از او می خواهیم اطلاعات مستاجر را بدهد. این رفت و برگشت های اطلاعاتی انجام و مشخص می شود این خانه خالی است یا خیر، پس مکانیزم های تشخیصی برای راستی آزمایی داریم.




منبع:

1399/03/28
22:18:43
5.0 / 5
2609
تگهای خبر: اجاره , ارز , اقتصاد , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور