گزارش شمال صنعت؛

خواب زمستانه بازار خودرو در بهار ۹۹

خواب زمستانه بازار خودرو در بهار ۹۹ به گزارش شمال صنعت بازار خودرو بعد از ماهها تلاطم، كمی آرام شده؛ معاملات تعطیل می باشد و نمایشگاهداران می گویند كه فعلا بنا ندارند كه كركره مغازه های خویش را بالا بكشند؛شاید هم كرونا، آتش قیمت را به زیر خاكستر برد.


به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، بازار خودرو بعد از ماه ها تلاطم، اسفند سال ۹۸ را با آرامی سپری نمود. آن هم درست پس از بالغ بر ۲۰ ماه تلاطمی كه همزمان با افزایش قیمت ارز، بازار خودرو را هم در برگرفته بود. حالا انتشار كرونا شرایط بی سابقه ای را نه تنها برای بازار خودروی ایران، بلكه برای تمامی كشورهای درگیر با شیوع این ویروس نامرئی به وجود آورده است. خواب زمستانه بازار خودرو در بهار ۹۹ تا قبل از اینكه كرونا خیلی از بازارهای مختلف ایران را درنوردیده باشد، این دلالان بودند كه مدام در بازار نقش آفرینی كرده و قیمت ها را جابجا می كردند؛ تا جایی كه حتی برخی بررسی ها حكایت از آن داشت كه این دلالان بودند كه روزانه صدها آگهی ساختگی برای قیمت خودرو بر روی سایت های پرمخاطب درج كرده و تلاش می كردند كه به شكلی بازار را با قیمتهای مدنظر خود پیش برند؛ اما كرونا ترمز تمام این معاملات را فعلاً كشیده است. بررسی های میدانی خبرنگار مهر حكایت از آن دارد كه خیلی از سایت های پرمخاطب خرید و فروش، كمتر معامله ای را به خود می بینند و باآنكه امكان دارد كه خرید و فروش هایی هم صورت گیرد، اما آنچه كه به عنوان برآیند كلی این شرایط می توان از آن برداشت كرد، قطعا، ركود شدید و عمیقی است كه بازار خودرو را در برگرفته است.
در این میان برخی به این فكر افتاده اند كه در این بازار برای مصرف خود، خریدهایی داشته باشند، اما از آنجائیكه چشم انداز برای آینده بازار چندان روشن نیست كه این بحران كرونا، كی از كشور رخت برمی بندد، بنابراین بسیاری هم دست نگاه داشته اند و خودرو های كمتری به بازار عرضه می كنند. نكته حائز اهمیت دیگر آن است كه بخشی از افرادی كه عموماً خودرو های خویش را به فروش می گذاشتند، مبالغ حاصل از آنرا در راه سرمایه گذاری های جدید یا ورود به بازارهای دیگر یا حتی تبدیل خودروی خود به یك خودروی بهتر هزینه می كردند، اما حالا اغلب بازارهای موازی هم در ركود به سر می برند و تنها احتمالی كه در این میان وجود دارد آن است كه برخی خودرو های خویش را به معرض فروش می گذارند، بخواهند مبالغ حاصل از آنرا در بازار پررونق سرمایه هزینه نمایند.
بازار خودرو تعطیل است
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران خودرو در ارتباط با وضعیت این روزهای بازار خودرو می گوید: قیمت های خودرو نسبت به ایام پایانی سال هیچگونه تغییری نداشته است و خیلی از افراد به علت اینكه چشم انداز روشنی از بازار خودرو و حتی اقتصاد ایران ندارند، تلاشی هم برای معامله در این بازار صورت نمی دهند و بازار با ركود شدیدی دست و پنجه نرم می كند.
وی اضافه كرد: حالا بازار تعطیل می باشد و قیمتهایی كه در این رابطه عرضه می شود، قطعا منطقی نیست و ازاین رو معامله در آن هم خیلی با منطق همراه نخواهد بود. در شرایط كنونی اقتصادی و شیوع كرونا، اگر هم فعالیتهای اقتصادی آغاز شود به نظر نمی رسد افراد برای خرید و فروش خودرو رجوع كنند و پیشبینی می شود این شرایط تا چند ماه آینده و ریشه كن شدن كامل این ویروس ادامه داشته باشد.
برخی هنوز هم به معاملات امید دارند
در همین روزهای ركودی در بازار خودرو، اما هستند بعضی از افرادی كه باز هم آگهی هایی را برای فروش خودرو های خود منتشر می كنند. بر مبنای آگهی های انتشار یافته، یك دستگاه اچ سی كراس صفر مدل ۹۸ برای فروش ۲۱۰ میلیون تومان، برلیانس ۲۲۰ صفر مدل ۹۸ برای فروش ۱۵۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ صندوقدار صفر ۲۲۰ میلیون تومان، پراید ۱۴۱ معادل ۶۱ میلیون تومان، تیگو ۵ مدل ۹۹ معادل ۱۴۳ میلیون تومان، حواله تیبا فروردین ۹۹ هم ۵۵ میلیون تومان قیمتگذاری شده است.
همچنین جك S5 صفر ۴۶۰ میلیون تومان، آزرا ۲۰۰۷ با ۱۸۲ كیلومتر كاركرد ۲۸۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ دوگانه سوز مدل ۹۱ و كاركرد ۲۴۵ هزار كیلومتر ۶۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ خاكستری مدل ۹۵ با كاركرد ۱۰۰ كیلومتر ۷۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم ۱۳۵ میلیون تومان قیمتگذاری شده است.


1399/01/17
23:34:15
5.0 / 5
2852
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , خرید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور