یك مقام مسئول:

سامانه جامع گارانتی، بازار آشفته لوازم خانگی را نجات می دهد

سامانه جامع گارانتی، بازار آشفته لوازم خانگی را نجات می دهد به گزارش شمال صنعت مدیركل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق اظهار داشت: بعد از اجرای طرح شناسه كالا در گروه لوازم خانگی، مصرف كننده می تواند بوسیله این شناسه و سامانه جامع گارانتی، خدمات بعد از فروش دریافت كند.



به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، حمیدرضا دهقانی نیا، سخنگو و مدیركل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با حضور در برنامه «تیتر امشب» شبكه خبر با تاكید بر اینكه از ۱۵ دی ماه لوازم خانگی تولید داخل كه فاقد شناسه كالا باشند، قاچاق به حساب می آید، اظهار داشت: طرح شناسه كالا از سال ۹۶ در دست اقدام است، پیش از این نیز وزارت صمت طی ابلاغیه ای در شهریور همین سال به كلیه تولیدكنندگان همچون صنعت لوازم خانگی، ضرورت درج این كد را گوشزد كرده است، ازاین رو این مهلت زمانی به هیچ عنوان قابل تمدید نخواهد بود.
اطلاع رسانی درباب گردنگیر درج كد شناسه كالا انجام شده است
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با اشاره به سیر زمانی اجرای طرح شناسه كالا در گروه لوازم خانگی اظهار داشت: در خردادماه سال ۹۶، بازه زمانی لازم برای منوط كردن ثبت سفارش واردات لوازم خانگی به ستاندن شناسه كالا در نظر گرفته شد، بعد از این تاریخ، كلیه تولیدكنندگان مطابق با دستورالعمل ابلاغی از طرف وزارت صمت، موظف به ستاندن شناسه كالا از «سامانه جامع تجارت» و همین طور «سامانه شناسه كالا» شدند؛ در نهایت نیز در اردیبهشت ۹۸، تمامی كالاهای موجود در انبارها و كالاهای در سطح عرضه مشمول دریافت شناسه كالا شدند.
وی افزود: مهلت قانونی كه برمبنای دستورالعمل آیین نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز تعیین شده، مدت ها پیش به اتمام رسیده است و قاعدتاً این زمان تمدید نخواهد شد. بدین ترتیب محصولات تولید داخل از ۱۵ دی ماه و كالاهای وارداتی از ۱۵ بهمن ماه، چنانچه فاقد شناسه كالا باشند، بعنوان كالای قاچاق محسوب خواهند شد.
دهقانی نیا با اشاره به گردنگیر ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز به اجرای طرح شناسه كالا، بیان كرد: در این ماده قانونی به صراحت آمده است كه عرضه و فروش كالا در سطح بازار، بدون درج شناسه كالا نباید صورت گیرد؛ بدین منظور هماهنگی های لازم از طرف ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با وزارت صمت انجام شد و همین طور اعضای اتاق بازرگانی، اتحادیه ها و اتاق اصناف در جریان امر قرار گرفتند، ازاین رو اینكه بیان می شود اطلاع رسانی لازم صورت نگرفته، به هیچ وجه صحیح نیست.
وی افزود: اتحادیه ها و اصناف در رابطه با طرح شناسه كالا بایستی به تعهدات خود پایبند باشند، چونكه با اجرای این طرح، امكان شناسایی و تفكیك كالای اصیل از كالای غیراصیل با استفاده از بستر فناوری اطلاعات ایجاد می شود و در این صورت كسانی كه فعالیت سالم اقتصادی دارند، از این طرح منتفع خواهند شد.
سامانه جامع گارانتی سبب برچیده شدن كارت های بی اعتبار می شود
مدیركل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق كالا در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینكه طرح دریافت و درج شناسه كالا برمبنای منظومه ای از سامانه ها بوجود آمده است، اظهار داشت: سامانه جامع گارانتی یكی از سامانه هایی است كه به منظور ساماندهی خدمات بعد از فروش محصولات لوازم خانگی طراحی و راه اندازی شده و هم اكنون فعالیت دارد.
وی با اشاره به اینكه با راه اندازی و استقرار سامانه جامع گارانتی، فعالیت كارت های گارانتی كه خدمات نامطلوبی ارائه می دهند خاتمه می یابد، اظهار داشت: سامانه جامع گارانتی بعنوان یك سامانه مكمل در كنار سامانه جامع تجارت و شناسه كالا قرار می گیرد و از این پس هم وطنان گرامی می توانند بوسیله كد دستوری #۷۷۷۷*۴* اصالت كالای خریداری شده را استعلام كنند.
این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز اضافه كرد: در مرحله پس از استعلام اصالت كه بستر عملیاتی آن نیز فراهم است، مصرف كننده نهایی بوسیله این شناسه می تواند خدمات بعد از فروش نیز دریافت كنند؛ بدین ترتیب با عنایت به ایجاد شفافیت و مشخص بودن ارائه دهنده گارانتی، در صورت ارائه خدمات نامطلوب، قابلیت پیگیری وجود دارد و خدمات بعد از فروش از حالت آشفتگی خارج می شود.
وی افزود: براین اساس مصرف كننده نهایی در آینده می تواند كیفیت خدمات شركت های مختلف را بررسی و رتبه بندی كرده و با اطمینان بیشتری نسبت به انتخاب شركت ارائه دهنده گارانتی اقدام نماید.
دهقانی نیا با اشاره به اینكه این اقدامات با محوریت ستاد و همكاری وزارت صمت درباب عرضه لوازم خانگی در فضای مجازی نیز انجام شده است، عنوان كرد: بر این اساس آموزش ها و توجیهات لازم برای فعالان این حوزه نیز انجام شده و به آنها ابلاغ گردیده است كه باید در سایت های خود نیز همین رویه را طی كنند تا امكان استعلام اصالت كالا برای مصرف كننده فراهم شود.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز درانتها اظهار داشت: برمبنای قوانین موجود در زمینه تجارت الكترونیك، حتی اگر محل تحویل كالای خریداری شده توسط مشتری، درب منزل باشد، بایستی امكان استعلام مجدد آن وجود داشته باشد، از طرف دیگر باید این اقدام هر چه سریع تر صورت گیرد چونكه بزودی ارائه خدمات بعد از فروش به مصرف كننده، بوسیله سامانه گارانتی و شناسه كالا مقدور خواهد بود.


منبع:

1398/10/10
12:29:17
5.0 / 5
4425
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور