تراز مثبت ۱ و دو دهم میلیارد دلاری تجارت ایران با تركیه

تراز مثبت ۱ و دو دهم میلیارد دلاری تجارت ایران با تركیه شمال صنعت: جدیدترین آماری كه از تجارت ایران با تركیه در 10 ماهه ابتدایی سال 2019 انتشار یافته، نشان میدهد كه با وجود كاهش تعاملات تراز تجاری ایران در تجارت با این كشور مثبت است.


به گزارش شمال صنعت به نقل از ایسنا، هرچند با تحریم صورت گرفته از طرف آمریكا فروش نفت و فرآورده های نفتی ایران به تركیه كاهش جدی داشته و همین سوژه تاثیر خودرا بر آمار نهایی تجارت دو كشور نشان می دهد، اما همچنان برآوردها حاكی از مثبت بودن تراز تجاری ایران در ارتباط با این شریك تجاری مهم منطقه است.
طبق آمارهای ارائه شده از طرف اتاق بازرگانی تهران در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹، ایران از تركیه حدود ۱.۹ میلیارد دلار واردات داشته كه این عدد در قیاس با دو میلیارد دلار مدت مشابه سال قبل میلادی كاهش حدودا پنج درصدی را نشان میدهد.
صادرات ایران به تركیه در این مدت حدودا نصف شده كه بخش قابل توجهی از آن به سبب كاهش فروش نفت و فرآورده های نفتی به تركیه بوده است و بدین سان احیانا در صادرات غیرنفتی عملكرد ایران در سال ۲۰۱۹ در تجارت با تركیه بهبود یافته است.
در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال ایران به تركیه ۳.۱ میلیارد دلار صادرات داشته و بدین سان تراز تجاری با تركیه مثبت ۱.۲ میلیارد دلار بوده است.
در سال های گذشته تجارت مشترك ایران و تركیه در سال ۲۰۱۴، ۱۳.۷ میلیارد دلار بوده و بالاترین عملكرد مشترك تجاری در سال های گذشته به شمار می رفت. در سال ۲۰۱۷ نیز بار دیگر روند تجاری دو كشور مثبت شده، اما در دو سال اخیر و تحت تاثیر تحریم های آمریكا آمار تعاملات كلی پایین آمده است.
با این وجود با عنایت به اعلام دولت تركیه در خصوص این كه از تحریم های آمریكا مقابل ایران پیروی نمی كند بنظر می رسد تركیه هم اكنون بعنوان یكی از اصلی ترین شركای تجاری ایران نام خودرا ثبت كرده است.
در آمارهایی كه از تجارت ایران امسال انتشار یافته بعد از چین و عراق، تركیه یكی از اصلی ترین مقاصد كالاهای صادراتی ایران به حساب می آید.




منبع:

1398/09/30
13:09:57
5.0 / 5
4535
تگهای خبر: اتاق بازرگانی , بازرگانی , تجارت , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور