رئیس مركز ملی فرش ایران:

صنعت فرش در ایران 2 میلیون شغل به وجود آورده است

صنعت فرش در ایران 2 میلیون شغل به وجود آورده است شمال صنعت: رئیس مركز ملی فرش ایران اظهار داشت: صنعت، هنر فرش دستباف در ایران با فعالیت 260 هزار بافنده برای 2 میلیون نفر شغل پایدار به وجود آورده و در اقتصاد بدون نفت نیز می تواند نقش آفرین باشد.


فرشته دست پاك در حاشیه سفر به قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر درباب برگزاری نمایشگاه فرش دست بافت و رونمایی از چند فرش بزرگ گفت: بزودی نمایشگاه بزرگ فرش دستبافت را از ۳ تا ۹ شهریور ماه در نمایشگاه بین المللی تهران برپا خواهیم كرد كه این كار بزرگترین رویداد نمایشگاهی دنیاست. وی بیان كرد: در این نمایشگاه كه ۸۰۰ غزفه خواهد داشت از ۴ فرش یك پارچه رونمایی می شود كه دو تخته فرش ۶۰۰ متری و دو تخته فرش دیگر ۴۰۰ متری است كه در تاریخ فرش كشور برای نخستین بار این رویداد رخ می دهد. دست پاك یادآورشد: از استارت آپ ها و كسانی كه نوآوری، ابتكار و خلاقیتی در حوزه فرش دست بافت دارند دعوت می نماییم در پاویون مركز ملی فرش حضور پیدا كنند و از این نمایشگاه دیدن كنند.
وی اظهار داشت: همین طور در مرداد ماه امسال نمایشگاه فرش دستباف را در تبریز (شهر جهانی فرش ایران) برگزار خواهیم كرد و از تولید كنندگان فرش استان قزوین و سایر استان های كشور دعوت می نماییم در این نمایشگاه هم شركت نمایند. فرش اعتماد قزوین ثبت جهانی شده است دست پاك با اشاره به ظرفیت های بافت فرش در مناطق مختلف كشور اشاره كرد: خوشبختانه در بیشتر مناطق ایران شاهد بافت فر ش های زیبا، متنوع و ارزشمندی هستیم كه هر كدام بیان كننده ذوق و سلیقه و هویت فرهنگی آن منطقه است و ما هم باید از این ظرفیت بهره برده و تنوع لازم را در بافت با سلیقه مشتری در تولیدات جدید خود ایجاد نماییم و ذائقه بازار را مورد توجه قرار دهیم. وی یادآورشد: فرش اعتماد قزوین كه در گذشته برند این خطه بوده می تواند امروز هم احیا شده و برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد و برند اعتماد در سلیقه یابی و سلیقه سازی در بازارهای جهانی هم می تواند مؤثر باشد. رئیس مركز ملی فرش ایران اظهار داشت: بنظر می رسد در ساماندهی فرش دستباف قزوین آنگونه كه باید و شاید توجه لازم صورت نگرفته پس باید با كمك سازمان صنعت برای احیای فرش دستباف در استان قزوین همت نماییم.
دست پاك افزود: برای بازاریابی فرش دستباف هم كه یكی از دغدغه های ما در حوزه صنایع دستی است كمك خواهیم كرد تا فرش ایرانی بتواند باوجود تحریم ها در بازارهای جهانی حضور بیشتری داشته باشد. هدف گذاری در بازار چین و روسیه وی اظهارداشت: پس از آن كه فرش ایران توسط آمریكا تحریم شد چون حدود ۳۰ درصد بازار صادرات ما به این كشور بود بخش مهمی از بازار را از دست دادیم بنا بر این روی بازارهایی مانند چین و روسیه بعنوان بازار هدف متمركز شده ایم و امسال امیدواریم آنرا محقق نماییم. رئیس مركز ملی فرش ایران افزود: با عنایت به زیرساخت های به وجود آمده در حوزه فرش باید كمك های دولت تداوم یابد و ضمن شناسایی مناطق مستعد برای حمایت منطقی از هنرمندان اقدام گردد كه در این راستا ۲۹ نقطه مستعد تولید فرش دستباف در كشور شناسایی و ثبت جهانی شده و ۱۹ منطقه را بزودی ثبت جهانی می نماییم كه موجب می شود بازار فرش تقویت شود. فعالیت ۲۶۰ هزار بافنده در ایران وی بیان كرد: خوشبختانه زیرساخت های فرش در استان قزوین هم قوی است و شما فرش اعتماد را دارید و می بایست دولت اهتمام بیشتری كند و با تأمین نیازهای دیگر، برای احیا و تولید این فرش كه می تواند بازارهای جهانی هم داشته باشد گام بردارد.
رئیس مركز ملی فرش ایران اظهار داشت: تعداد بافندگان بیمه شده در كشور هم اكنون بالغ بر ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار نفر است و با سه برابر شدن اعتبارات بیمه عشایری و روستایی امیدواریم بتوانیم همه بافندگان را بیمه نماییم و گامی در راه حل مشكلات درمانی و تأمین امنیت شغلی این هنرمندان و صنعتگران برداریم. ایجاد شغل با كمترین سرمایه گذاری وی اظهار داشت: در شرایطی كه ایجاد شغل در صنعت از ۱۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان هزینه دارد با پشتیبانی از فرش دست بافت می توانیم با سرمایه ای حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان و برگزاری كارگاه های كوچك زمینه اشتغال حداقل یك نفر را فراهم نماییم كه بدون شك هیچ شغلی نمی تواند با این سرمایه كم شكل گرفته و پایدار باشد و ارزش افزوده هم ایجاد كند. دست پاك افزود: ۲۰ درصد تولیدات فرش در بازار داخلی مصرف شده و ۸۰ درصد به خارج صادر می شود و تا همین چند سال اخیر با گرو گذاشتن فرش دستباف در بانك ها وام می گرفتیم كه بیان كننده ارزش این محصول است و امروز هم می توانیم سرمایه های مردم را به بجای خرید خودرو به سمت خرید فرش هدایت نماییم كه در این راستا اخیراً با صندوق كارآفرین امید توافق كرده ایم تا به خریداران فرش تسهیلات ارزان قیمت پرداخت كنند. دست پاك در ادامه تصریح كرد: صنعت فرش می تواند به اشتغال كشور كمك كرده و در صادرات غیرنفتی هم نقش مهمی داشته باشد و تحقق این امر مستلزم كمك همه جانبه و تقویت فعالان این بخش است.
وی بیان كرد: مشكلات صنعت و هنر فرش كوچك تر از آن است كه نتوانیم آنها را حل نماییم بنا بر این با راه اندازی كمیته های فرش استانی به ریاست استانداران برای شناسایی مشكلات و چالش ها و رفع آنها در همه مناطق كشور اقدام می نماییم و اعتقاد داریم تشكل ها و استارت آپ هایی كه در حوزه فرش دستباف فعالیت می نمایند باید مورد حمایت جدی قرار گیرند اما تمركز همه فعالیت ها برمبنای سیاست ها و دستورالعمل های مركز ملی فرش ایران و سند چشم انداز خواهد بود. رئیس مركز ملی فرش ایران اشاره كرد: فرش، هنر صنعتی بی نظیر است و از نظر هنری، فرهنگی، صنعتی قدمتی به اندازه تاریخ و تمدن دارد و می تواند بخوبی فرهنگ و هنر ایرانی را معرفی نماید و با اشتغال بیشتر از ۲ میلیون نفر در این حوزه بزرگترین صنف و اتحادیه در كشور شكل گرفته است. هیچ كالایی قادر به رقابت با فرش ایران نیست وی اشاره كرد: با همه مشكلات به وجود آمده امروز هم ایرانی را با فرش دستباف می شناسند و هیچ صنعت و كالایی قادر نیست با فرش ایران رقابت كند و بیان كننده هویت ما باشد.
دست پاك تصریح كرد: در سال قبل نخستین كالایی كه توسط آمریكا بعد از نفت تحریم شد، فرش دستباف بود و سه كالای استراتژیك پسته، زعفران و فرش در دستور تحریم ها قرار گرفت تا به اقتصاد ما لطمه بزنند بنا بر این در صورتیكه بزرگترین تولیدكننده زعفران جهان بودیم به سبب غفلت های صورت گرفته و انتقال نهال زعفران به افغانستان امروز این كشور خودرا جایگزین ایران كرده و با ازدست دادن باغات پسته امروز آمریكا وارد تولید این محصول شده و در فرش هم بعد از تحریم این كالا توسط آمریكا هم اكنون برخی كشورها مانند چین و تركیه در حال كسب بازارهای جهانی آن هستند و ما باید تدبیر نماییم تا این بازارها از دست نرود. امنیت شغلی بافندگان را تأمین كنیم دستپاك در ادامه گفت: نباید نگاه سازمان تأمین اجتماعی به بافندگان مانند شاغلان اداری باشد برای اینكه این افراد ساعت خاصی برای فعالیت خود ندارند و در طول شبانه روز و هر وقت فرصت كنند به این صنعت و هنر مشغول می شوند و اگر بازرسی در وقت اداری بخواهد راستی آزمایی كند اشتباه است.
وی اظهار داشت: در شرایط كنونی اقتصاد كشور و برای رونق صادرات غیر نفتی هیچ كالایی مانند فرش نیست برای اینكه هم مواد اولیه آن در داخل تأمین می شود و هم ارزش افزوده بالایی دارد و با كمترین سرمایه هم شكل می گیرد و اشتغال آن نیز پایدار می باشد و توجه به تقویت جایگاه آنرا در اولویت برنامه های خود قرار داده ایم.


منبع:

1398/04/17
15:13:24
5.0 / 5
4497
تگهای خبر: ارز , اشتغال , اقتصاد , بیمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور