مهر خبر می دهد؛

فعالیت زیرپوستی ۴۲۷صرافی غیرمجاز در چهارراه استانبول

فعالیت زیرپوستی ۴۲۷صرافی غیرمجاز در چهارراه استانبول شمال صنعت: نرخ دلار چند ماهی است نوسانی هیجانی را تجربه می كند و ردپای ۴۲۷ صرافی غیرمجاز را در آن نمی توان نادیده گرفت؛ به خصوص آن كه بخشی از دلارهای دولتی به جیب آنها می‎ رود.



به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، بازار ارز طی روزهای گذشته باز هم تحت تاثیر هیجانات و فضای روانی، با نوسان مواجه بود و قیمت هر دلار بار دیگر از مرز ۴۳۰۰ تومان گذشت؛ به خصوص اینكه نرخ یورو هم طی روزهای گذشته، حداقل ۴۰۰ تومان گران شده است و از مرز ۵۴۰۰ تومان هم گذر كرده است. تمام اینها در شرایطی است كه به اعتقاد خیلی از كارشناسان، حباب بازار ارز به صورت نسبی تخلیه شده و قیمت به روال منطقی تری بازگشته است.
اما در این میان، فارغ از برنامه ریزی ها و سیاستگذاری هایی كه از جانب بانك مركزی برای بازار ارز انجام می گیرد، صرافی ها هم بار زیادی از بازار ارز را به دوش می كشند و بخش عظیمی از تقاضای روزانه در بازار را پاسخ می دهند؛در این میان صرافی های غیرمجاز، آب را به آسیاب دلالان می ریزند و سبب می شوند كه قیمت در بازار با نوسانات غیرمنطقی و غیرطبیعی مواجه شود؛ معاملات فردایی رونق گیرد و حضور در بازار برای دلالان صرفه اقتصادی داشته باشد.
البته بانك مركزی بعنوان سیاستگذار پولی و ارزی كشور، بارها و بارها با ارسال نامه هایی جداگانه به نیروی انتظامی خواهان توقف فعالیت صرافی های غیرمجاز شده ولی هنوز هم این صرافی ها در بازار ارز نفس می كشند و بازار را به تلاطم می كشانند؛ اما داستان هر چه كه باشد، هنوز برخورد جدی در این رابطه با صرافی های غیرمجاز صورت نگرفته و به نظر نمی رسد نامه نگاری ها، به نتیجه رسیده باشد؛ چراكه بانك مركزی ابزار اجرایی و قانونی در اختیار ندارد و همین امر هم سبب می گردد كه صرافی های مجاز هم در سایه غیرمجازها، با اختلال در عملكرد مواجه شوند.
اكنون نظارت بر صرافی های مجاز به صورت حضوری و غیرحضوری انجام می گردد كه در مورد نظارت غیر حضوری با استفاده از سامانه نظارت ارز (سنا) آمار و اطلاعات مبادلات صرافیها كنترل، پایش و به مقامات ارشد بانك گزارش می گردد ضمن اینكه با استفاده از نتیجه های این نوع گزارشها در بعضی موارد ضمن انعكاس مبحث به سایر ادارات ذیربط، بازرسی حضوری هم انجام و عملیات صرافی مورد بررسی قرار می گیرد.
سوال مهمی كه در این زمینه مطرح می شود، این است كه صرافی های غیرمجاز ارز مورد نیاز خویش را چگونه تامین می كنند؟
بانك مركزی سوالات خبرنگار مهر در این زمینه را بصورت مكتوب پاسخ داد؛ این بانك در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر در خصوص اینكه منبع تامین ارز صرافی های مجاز و غیرمجاز كجاست، عنوان كرد: ارز مورد نیاز با استفاده از مشتریان حاصل می گردد و البته بخشی از آن هم، گاها با استفاده از كاركنان صرافی و بعنوان شخص حقیقی، از صرافیهای مجاز تامین می شود، ضمنا ارزهایی كه بانك مركزی توزیع می نماید نیز، می تواند در مراحل بعدی بعنوان منبع تامین ارز این صرافیها مورد استفاده قرار گیرد.
این بانك درباره نحوه نظارت بر فعالیت صرافی ها اظهار نمود: با برنامه ریزی های قبلی، از صرافی های دارای مجوز فعالیت بانك مركزی، بازرسی حضوری، دوره ای و یا موردی انجام شده و نتیجه بازرسی ها در پرونده صرافی، درج و در صورتی كه عملیات صرافی دارای مغایرتهایی با مقررات مربوطه باشد، بانك مركزی اقدام به صدور تذكر یا اخطار به صرافی می كند.
بر اساس اعلام بانك مركزی، در مواردی كه صرافی دارای اخطارهای مختلف بوده و اصرار به ادامه فعالیت های برخلاف مقررات موضوعه نماید، با ارجاع گزارش عملكرد آن به كمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری، در مورد تعلیق یا ابطال مجوز فعالیت صرافی، تصمیم گیری خواهد شد.
شناسایی ۴۲۷ صرافی غیرمجاز/متخلفان به نیروی انتظامی معرفی شدند
بانك مركزی در پاسخ به این سوال كه ابزار بانك مركزی برای برخورد قانونی با تخلفات صرافی ها به چه صورت است، می گوید: برپایه ماده ۴۲ دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی ها، صدور تذكر، اخطار، تعلیق فعالیت و در موارد تخلفهای مختلف و شدید، ابطال مجوز فعالیت است.
در این میان، در آخرین مرحله از مكاتبات با پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا، تعداد ۴۲۷ واحد صنفی غیر مجاز فعال در حوزه ارز در تهران و سایر شهرهای كشور شناسایی و به منظور جلوگیری از فعالیت آنها به نیروی انتظامی، معرفی شده اند.
بنا بر اعلام بانك مركزی، بر مبنای بند ۲ و ۳ گام اول برنامه جامع ساماندهی بازار غیرمتشكل پولی مشهور به چهار گام كه نسخه ای از آن طی مكاتبه شماره ۱۵۴۹۱۴‏/۹۴ مورخ ۱۴‏/۶‏/۱۳۹۴ رئیس كل محترم بانك مركزی در اختیار نیروی انتظامی و دادستان كل كشور هم قرار داده شده است، مقرر شده بانك مركزی در صورت شناسایی نهادهای پولی و بانكی غیرمجاز، اطلاعات آن را به صورت مكتوب به نیروی انتظامی منعكس نماید و همینطور نیروی انتظامی مكلف شده است نسبت به شناسایی كلیه نهادهای پولی و بانكی غیر مجاز و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در بازار پولی و بانكی در سطح كشور اقدام و مراتب را به صورت مكتوب به بانك مركزی اعلام نماید.
بر همین اساس است كه مساعدت و همكاری سایر نهادها همچون قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی كه در قوانین و مقررات ذیربط هم به كرات ذكر شده، می تواند در كاهش و جمع آوری واحدهای صنفی غیرمجاز نقش به سزایی داشته باشد.
بانك مركزی در پاسخ به این سوال كه صرافی های غیرمجاز ارز مورد نیاز خویش را از چه طریقی حاصل می كنند، می گوید: ارز مورد نیاز با استفاده از مشتریان حاصل می گردد و البته بخشی از آن هم، گاها با استفاده از كاركنان صرافی و بعنوان شخص حقیقی، از صرافیهای مجاز تامین می شود، ضمنا ارزهایی كه بانك مركزی توزیع می نماید نیز، می تواند در مراحل بعدی بعنوان منبع تامین ارز این صرافیها مورد استفاده قرار گیرد.

1396/10/14
20:21:22
5.0 / 5
4669
تگهای خبر: ارز , بانك مركزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور