پیش بینی تولید ۱۴ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری

پیش بینی تولید ۱۴ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری به گزارش شمال صنعت معاون امور زراعت وزارت جهاد كشاورزی اظهار داشت: حدود یك میلیون هكتار از زراعت كشور با شدت و ضعف متفاوت، گرفتار صدمه ناشی از سیل شده است


به گزارش شمال صنعت به نقل از وزارت جهاد كشاورزی، عباس كشاورز در برنامه گفت وگوی ویژه خبری یكشنبه شب شبكه دو سیما اضافه كرد: بخشی از این آسیب، آب گرفتگی موقت است و در بخشی، محصول گرفتار خوابیدگی می شود سپس این عارضه مرتفع می شود در بخشی هم، آب گرفتگی بیشتر است و باعث پوسیدگی محصول می شود و در بخشی هم سیل، زمین یا باغ كشاورز را با خود برده است.
وی با اشاره به اینكه حدود ۵۵ درصد این اراضی بین ۲۵ تا ۵۵ درصد صدمه دیده است، افزود: ازاین رو حدود ۵۰ درصد زمین ها و محصولات كشاورزی صدمه دیده قابل برگشت است.
كشاورز اضافه كرد: حدود ۲۵۰ هزار هكتار از محصولات كشاورزی و حدود ۱۵۰ هزار هكتار باغ بر اثر سیلاب های اخیر از بین رفته است.
وی اظهار داشت: در زمینه باغ، استان های خوزستان، مازندران و كرمانشاه و در زمینه زراعت استان های خوزستان، لرستان و گلستان، مازندران، ایلام و كرمانشاه، بیشترین خسارت را دیدند.
كشاورز افزود: بیشتر از ۶ هزار واحد مرغداری و حدود ۱۰۰ واحد پرورش ماهی هم گرفتار خسارت شدند.
معاون امور زراعت وزارت جهاد كشاورزی اظهار داشت: یكی از اشكالات در حوزه خسارت كشاورزی در مناطق كوهستانی مانند لرستان، ایلام و خوزستان این است كه بخشی از مردم از راه ایستگاه پمپاژ، كشاورزی می كردند و این ایستگاه ها صدمه دیدند كه در اسرع وقت بازسازی خواهند شد.
وی افزود: ۵ واحد كشت و صنعت نیشكر خسارت قابل توجه دیدند و حدود ۳ هزار میلیارد تومان از خسارت های اعلام شده به بخش كشاورزی متعلق به این واحدهاست. به جهت اینكه سیلاب به روستاها و مناطق مسكونی خسارت وارد نكند در بعضی موارد، آب به مزارع این واحدها هدایت شده است.
او با اشاره به اینكه كشورمان وارد ترسالی نشده است، اضافه كرد: میزان متوسط بارندگی كشور تابحال حدود ۲۶۵ میلی متر است. در سال های ۷۶ و ۷۷ و ۸۵ و ۸۶ هم به صورت میانگین حدود ۲۹۰ میلی متر بارندگی داشتیم.
كشاورز با اشاره به اینكه در سال زراعی و آبی گذشته، میانگین بارندگی در كشور ۱۶۷ میلی متر بود، افزود: باآنكه در خوزستان، گلستان و كرمانشاه آبگرفتگی داریم و خسارت زیادی دیدیم اما برآورد تولید گندم امسال برای كشت های پاییزه ۱۵ و نیم میلیون تن بود اما با عنایت به سیلاب های اخیر حالا برآورد ما تولید حدود ۱۴ و نیم میلیون تن است.
وی تصریح كرد: انتظار داریم ۱۲ تا ۱۲ و نیم میلیون تن گندم خریداری شود ازاین رو در زمینه تأمین گندم مورد نیاز كشور، مشكلی نداریم.



1398/01/26
16:03:12
5.0 / 5
4391
تگهای خبر: تولید , خرید , صنعت , كالا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور