سخنگوی سازمان تعزیرات :

دو هزار پرونده درباره گرانفروشی لوازم خانگی تشكیل شد

دو هزار پرونده درباره گرانفروشی لوازم خانگی تشكیل شد شمال صنعت: سخنگوی سازمان تعزیرات حكومتی اظهار داشت: از ابتدای سال تا كنون از سه هزار و ۲۵۳ پرونده مربوط به كالاها و خدمات دو هزار و ۱۶۳ پرونده مربوط به بخش لوازم خانگی است.


به گزارش شمال صنعت به نقل از صدا و سیما ​ یاسر رایگانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبكه دو سیما، با اشاره به اینكه شرایط موجود در بازار لوازم خانگی مطلوب نمی باشد اضافه كرد: بخش لوازم خانگی در هشت ماهه نخست امسال به پرداخت جریمه نقدی ۷۴ میلیارد ریالی محكوم شده كه درصد ناچیزی از تخلفات در بازار لوازم خانگی است.

وی اظهار داشت: خیلی از تخلفات بخش لوازم خانگی به سازمان تعزیرات فرستاده نشده است.

سخنگوی سازمان تعزیرات حكومتی اضافه كرد: دریك نوع كالا اختلاف های قیمتی چهار تا پنج میلیون تومانی در مناطق مختلف وجود دارد و چند پرداختی در بخش لوازم خانگی انجام میگردد كه یك مبلغ برمبنای تعرفه های مشخص شده و مبلغی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت كالا به صورت غیر قانونی از مشتریان گرفته میگردد.

رایگانی با اشاره به اینكه اگر هموطنان شكایتی دارند باید به اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بازگشت كنند، اظهار داشت: بخش زیادی از تخلفات در واحدهای تولیدی لوازم خانگی انجام میگردد.

وی ادامه داد: در حالیكه لیست قیمت های تولیدكنندگان لوازم خانگی در سامانه ۱۲۴ به روز و كامل نیست اما سازمان پشتیبانی از حقوق مصرف كننده و تولید كننده تخلفی از تولید كنندگان به سازمان تعزیرات حكومتی ارسال نكرده است.

محمدرضا كلامی مدیر كل امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت باز در این برنامه اظهار داشت: ​ پارسال افزون بر تولید داخل واردات لوازم خانگی به صورت رسم و غیر رسمی وجود داشت اما از ابتدای امسال و با افزایش قیمت ارز قاچاق این كالاها به صورت كامل متوقف گردید و ورود بخشی از لوازم خانگی به بازار كم شد و بر این اساس به سبب افزایش تقاضا در بازار قیمت محصولات تولید كنندگان داخلی افزایش پیدا كرد.

وی ادامه داد: حالا بازار در اختیار تولید كنندگان داخلی و تولیدكنندگان خارجی كه در داخل تولید می كنند است.

مدیر كل امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: از ۱۶ مرداد تابحال ارز واردات قطعات لوازم خانگی برمبنای سامانه نیما تامین میگردد و به تولید كنندگان اجازه داده ایم برمبنای قیمت تمام شده كالاهای خودرا عرضه كنند.

كلامی اضافه كرد: هر تولید كننده ای كه در سامانه ۱۲۴ لیست قیمت خودرا اعلام نكرده است سازمان پشتیبانی از مصرف كننده و تولید كننده برای آن واحد تولیدی پرونده تشكیل داده است.

وی اظهار داشت: ركود بازار لوازم خانگی به سبب حذف واسطه گری است.

مدیر كل امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه كرد: در شرایط تحریم ظرفیت باز كردن ال سی برای تولید كنندگان را از دست داده ایم اما تصمیم گرفته ایم ارز تولیدكنندگان لوازم خانگی در اولویت باشد.

محمدرضا غزنوی سخنگوی اتحادیه تولیدكنندگان لوازم خانگی باز در این برنامه اظهار داشت: حالا با عنایت به كاهش قدرت خرید مردم بازار لوازم خانگی در ركود است اما قیمت این لوازم باز مناسب نمی باشد.

وی ادامه داد: كاهش توزیع از جانب تولیدكنندگان به سبب كاهش ۴۰ درصدی تولید در مقایسه با پارسال است.

غزنوی اظهار داشت: ​ بعنوان نمونه لباسشویی ۳۹/۵ درصد در مقایسه با شش ماهه نخست پارسال كمتر تولید شده است.

سخنگوی اتحادیه تولیدكنندگان لوازم خانگی اضافه كرد: از خرداد تا كنون هیچ ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به تولیدكنندگان لوازم خانگی اختصاص نیافته است. وی اظهار داشت: تخلفات ثبت شده در سازمان تعزیرات حكومتی هیچ كدام به مربوط به تولیدكنندگان لوازم خانگی نیست. غزنوی اضافه كرد: لیست محصولات تولید كنندگان لوازم خانگی در سامانه ۱۲۴ ثبت شده است مگر اینكه تولیدكننده با این سازمان به توافق نرسیده باشد. سخنگوی اتحادیه تولیدكنندگان لوازم خانگی اظهار داشت: مشكل تولید كنندگان لوازم خانگی افزایش نیافتن قیمت كالاها برمبنای مولفه های تولید بود و این مسئله تولید در این بخش را نابود و در بازار التهاب احداث كرد. وی ادامه داد: البته از ۱۶ مرداد اجازه آزاد سازی قیمت ها را به تولید كنندگان لوازم خانگی دادند. غزنوی با اشاره به اینكه حالا شرایط برای تولید كنندگان سخت تر از گذشته است، اظهار داشت: ۶۹ درصد از ظرفیت یخچال سازی و ۷۷ درصد از ظرفیت تولید تلویزیون در كشور بدون استفاده مانده است.

سخنگوی اتحادیه تولیدكنندگان لوازم خانگی اضافه كرد: ​ برای تولید كنندگان و ورود قطعات لوازم خانگی گشایش اعتبار نمی گردد و هیچ فكری برای ارز تولید كنندگان نشده است. محمد طحانپور رئیس اتحادیه فرشندگان لوزام در این برنامه باز اظهار داشت: ​ قیمت لوازم خانگی تولید داخل انقدر بالاست كه حاشیه سود ها به سبب پایین امده است. وی اظهار داشت: از ابتدای اردیبهشت تابحال كالاهای خارجی ۱۵۰ درصد و كالاهای داخلی بین ۸۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است. رئیس اتحادیه تولید كنندگان لوازم خانگی اضافه كرد: كالایی مانند آبگرمكن دیواری كه مصرف ارز ندارد صد درصد گران شده و این گران فروشی دولتی است.

طحانپور اظهار داشت: ​ تولید كنندگان لوازم خانگی در اسفند پارسال كالا را چهار تا ۱۰ ماهه و با تخفیف پنج تا ۱۵ درصد به توزیع كننده می دادند اما حالا شرایط متفاوت شده است. وی ادامه داد: هر كس به ما در زمینه دریافت مبلغی بیشتر از قیمت مصرف كننده لوازم خانگی از جانب فروشندگان شكایت كرده است به آن رسیدگی و با متخلفان برخورد قاطع شده است. رئیس اتحادیه تولید كنندگان لوازم خانگی اظهار داشت: یك گروه چهار نفره دو برند آلمانی و تركیه ای در زمینه لوازم خانگی را وارد كشور می كنند و دو میلیون تومان زیر قیمت ما در بازار عرضه می كنند كه نمی توانیم با آنها برخورد نماییم. طحانپور اضافه كرد: برای بازرسی از هزار و ۶۰۰ واحد صنفی لوازم خانگی بازرسی كافی نداریم. وی اظهار داشت: اختلاف قیمت ها در لوازم خانگی مربوط به كالاهای وارداتی است. رئیس اتحادیه تولید كنندگان لوازم خانگی اضافه كرد: ​ قیمت لوازم خانگی وارداتی رها و این كالاها با زار را به هم ریخته است در حالیكه سازمان پشتیبانی از مصرف كننده و تولید كننده باید قیمت این كالاها را تعیین كنند. طحانپور اظهار داشت: قیمت لوازم خانگی برای تولید كنندگان داخلی آزاد شده است اما رقیبی برای آنها در بازار وجود ندارد.

1397/09/06
19:19:13
5.0 / 5
4203
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , تجارت , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور