لاریجانی در بازدید از ایران خودرو:

مجلس برای حمایت از خودروسازان شروطی دارد

مجلس برای حمایت از خودروسازان شروطی دارد شمال صنعت: رئیس مجلس شورای اسلامی با تاكید بر اینكه مجلس برای حمایت از خودروسازان شروطی دارد، اظهار داشت: ارتقاء ایمنی خودروها، اولین شرط است.



به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در مراسم بازدید و افتتاح خط تولید دو محصول جدید ایران خودرو، با اشاره به اینكه از شرایط گذشته صنعت خودروسازی درآمده ایم، اظهارداشت: در سالهای گذشته شركتی كه می توانست سودآور باشد، معضلاتی داشت كه در بعضی مقاطع دنبال منابعی می گشتیم تا آنها را اداره كنیم.
وی اضافه كرد: اما امروز مسیر بهتری دنبال شده و سرپا شده ایم و اقداماتی برای عرضه محصولات بهتر انجام شده است.
رئیس مجلس با تاكید بر ضرورت توجه به نیروی انسانی در عین توجه به ارتقاء كیفیت محصولات، اظهار داشت: توجه به نیازهای نیروی انسانی مخصوصاً در شرایط امروز كشور ما كه شرایط سختی است، اهمیت دارد و مدیران باید دردمندانه مسائل كارگران عزیز را دنبال كنند.
لاریجانی با اشاره به برنامه های مطرح شده از جانب وزیر صنعت معدن و تجارت برای بهبود صنعت خودرو، اظهار داشت: اگر این نكات محقق شود، مسیر كشور باز می گردد و ركود از بین می رود، اما برای تحول در مسیر صادرات، باید گام های درستی برداشته شود وگرنه مسائل با صحبت حل نمی شود.
وی اضافه كرد: كسانی كه در عرصه صادرات فعال می باشند باید بدانند كه چه پشتیبانی از آنها صورت می گیرد؛ مخصوصاً در رابطه با محصولاتی كه رقابت در آنها وجود دارد.
سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری یك تا دو سال معطل می شوند
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مشكلات سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در كشور اظهار داشت: هم اكنون شرایط به گونه ای است كه افراد برای سرمایه گذاری مدت زیادی در صف بانكها و بخش های متنوع معطل می مانند؛ این در شرایطی است كه مجلس در سالهای گذشته قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر را تصویب كرده و در قانون برنامه توسعه هم مبحث دریچه واحد تجاری را معرفی كرده بود كه هر كسی كه به دنبال سرمایه گذاری است، به یك جا معرفی شود.
لاریجانی خاطرنشان كرد: با این حال مسائل، شرایط به گونه ای است كه سرمایه گذار یك تا دو سال برای سرمایه گذاری باید بدود و معطل شود؛ این مسئله سبب ركود می گردد. در حالی كه اگر شرایط كسب و كار تسهیل شود، وضعیت هم بهتر می گردد.
مجلس برای حمایت از صنعت خودروسازی شروطی دارد/ ایمنی؛ نخستین شرط
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سخنان یكه زارع مدیرعامل ایران خودرو در خصوص ضرورت حمایت مجلس از خودروسازان، تصریح كرد: ما با شروطی حاضریم از شما حمایت كنیم؛ همچون اینكه اگر كیفیت محصولات شما از جهت ایمنی بالا برود یك عامل مهم برای حمایت مجلس خواهد بود.
لاریجانی خطاب به خودروسازان اظهار داشت: قبول كنید كه برخی محصولات ما ایمنی لازم را ندارند، بنابراین این برای ما مهم است و مسئله جان مردم در میان است.
وی با اشاره به پاسخ خودروسازان به مبحث ایمنی خودروها و مطرح كردن شرایط جاده های ایران از جانب آنها، اظهارداشت: تولیدی باید داشته باشیم كه از ایمنی متناسب با شرایط ایران برخوردار باشد؛ پلیس باید سیستم های دوربین و امثال آن را نصب كند و نظارت جدی كند، راه و شهرسازی باید استانداردهای راه سازی را رعایت كند، شما هم باید دقت بیشتری روی ایمنی خودروها داشته باشید.
رئیس مجلس تصریح كرد: هم اكنون كه آمار كشته های تصادفات جاده ای كم شده و به ۱۶ هزار نفر در سال رسیده، باز هم این آمار كم نیست و تبعات بسیاری دارد، بنابراین هم از منظر ملی و هم دینی و هم عقلی باید در این زمینه وظیفه مند باشید.
لاریجانی اضافه كرد: درخواست من این است كه شما یك فایلی را برای ایمنی خودروها باز كنید. البته حتی صندلی خودروها هم بعضاً استاندارد نیست و سبب مشكلات درمانی برای مردم می گردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر شما برنامه ای برای بالا بردن كیفیت خودروها عرضه دهید كه بعنوان مثال امسال و سال آینده چه گام هایی را برخواهید داشت تا میزان صدمات ناشی از تصادفات كاهش یابد، مجلس هم حمایت های خویش را افزایش خواهد داد.
وی تاكید كرد: حتی اگر برای این كار لازم باشد، از صندوق توسعه ملی وام های حمایتی به شما خواهیم داد.
لاریجانی در بخش دیگری از اظهارات خود با تاكید بر ضرورت تقویت تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی اظهار داشت: روند تحقیق و توسعه فعلی در تراز صنعت خودروسازی نیست و عدم توجه به این بخش تأسف آور است.
وی اضافه كرد: بهترین دانشجویان ما در حوزه فنی تحصیل می كنند و اگر این دانشجویان را در بخش های تحقیق و توسعه به كار نگیرید، نمی توانید پیشرفت داشته باشید.
رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بی توجهی به تحقیق و توسعه در ایران خودرو طی سال های اخیر اظهار داشت: خوشبختانه اخیراً بخش های تحقیق و توسعه ایران خودرو فعال شده است و شما باید از ظرفیت های دانشگاه ها برای تحقیق و توسعه استفاده كنید.
لاریجانی با اشاره به رقابت بین المللی در صنعت خودروسازی اظهار داشت: ایران خودرو برای حضور در این رقابت باید توجه بیشتری به بخش R & D داشته باشد. اگر كیفیت خودروهای تولیدی افزایش یابد، نه تنها بازار ایران بلكه بازار كشورهای اطراف را هم به دست خواهیم آورد.
وی خصوصی سازی ایران خودرو را تنها راهكار ورود به بازار واقعی رقابت خواند و خاطرنشان كرد: با خصوصی سازی، وضعیت كارگران و مهندسان هم بهتر می گردد.
رئیس قوه مقننه با اشاره به اینكه اجرای قانون خصوصی سازی در ابتدا دچار سقط جنین شد، اظهار داشت: قوه مقننه و مجریه به دنبال اجرای سیاست های اصل ۴۴ هستند؛ شركت ایران خودرو باید برنامه خویش را برای خصوصی سازی اعلام نماید، سازمان گسترش و نوسازی صنایع باید تكلیف خویش را روشن كند.
لاریجانی با اشاره به انتقادات مسئولان ایران خودرو از بانك ها در مورد عدم عرضه تسهیلات اظهار داشت: اگر شما بعضی از رویه ها را اصلاح كنید، مشكلتان در این بخش هم حل می گردد.
وی با تاكید بر ضرورت توسعه تكنولوژی قطعه سازی در كشور اظهار داشت: ایران خودرو باید در این زمینه برنامه ریزی كند زیرا صادرات قطعات خودرو هم كار بزرگی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هنوز شرایط اقتصادی كشور به وضعیت مطلوب نرسیده است كه مقداری از آن مربوط به رفتارهای كشورهای خارجی و بدعهدی ها و تأثیرات روانی آن بر سرمایه گذاری خارجی است و مقداری از این مشكلات اقتصادی هم ناشی از وضعیت داخلی است.
برجام گشایش هایی تولید كرد
لاریجانی با اشاره به اینكه برجام گشایش هایی تولید كرد، اظهارداشت: مشكلات امروز ما ناشی از سیستم دیوانی كشور است، ما دچار تأخیر در اجرای كارها هستیم؛ مشكلات مشخص است، مدیران باید با تلاش زیاد مشكلات را حل كنند.
وی اضافه كرد: واقعاً برای سرمایه گذاری در كشور دنگ و فنگ های زیادی وجود دارد كه ممكن است در آن فساد هم وجود داشته باشد. بخشنامه های زائد باید حذف شود؛ مضر هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی از كمیسیون صنایع مجلس خواست با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و كارشناسان، علل عدم اجرای سامانه «پنجره واحد تجاری» را بررسی كنند و چالش های در مسیر سرمایه گذاری و صادرات را مورد بازنگری قرار دهند.
لاریجانی تصریح كرد: تردیدی ندارم ایرانی ها زیادی در خارج و داخل كشور علاقه مند به سرمایه گذاری هستند، اما سیستم دیوانی ما در این مسیر مشكلاتی را بوجود آورده است؛ كمیسیون صنایع در اسرع وقت این مشكلات را بررسی كند.
وی با تاكید بر اینكه تا زمانی كه تولید در كشور رونق نیابد و صادرات انجام نشود، مشكلات اقتصادی حل نخواهد شد، اظهار داشت: دولت اگر پیشنهاداتی برای رونق تولید و صادرات دارد، به مجلس عرضه كند؛ با وجود مشقتی كه در بودجه وجود دارد، تلاش می كنیم اجرا كنیم؛ البته مركز پژوهش های مجلس و اتاق بازرگانی هم پیشنهاداتی دارند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در انتها قرارداد ایران خودرو با پژو برای تولید خودرو و صادرات بخشی از تولیدات را عاقلانه خواند.

1396/09/26
23:32:02
5.0 / 5
5731
تگهای خبر: استاندارد , اقتصاد , تجارت , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور