مقام مسئول در وزارت صنعت خبر داد:

صادرات غیرنفتی از مرز ۲۸ میلیارد دلار گذشت

صادرات غیرنفتی از مرز ۲۸ میلیارد دلار گذشت شمال صنعت: معاون سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به آمار صادرات غیرنفتی هشت ماهه امسال، اظهار داشت: تابحال صادرات غیرنفتی از مرز ۲۸ میلیارد دلار گذشته است.



به گزارش شمال صنعت به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا مودودی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینكه وقتی به صورت نقطه به نقطه نگاه كنیم متوجه خواهیم شد كه از ابتدای امسال صادرات غیرنفتی ۱۵ درصد منفی بوده است، اضافه كرد: امیدواریم در ماه های آینده این مورد را جبران كنیم.
مودودی با اشاره به اینكه آبان جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل روند مطلوبی را داشته ایم، اظهار داشت: به طور مجموع در این چهار ماه اخیر نسبت به گذشته در صادرات غیرنفتی رشد داشته ایم.
معاون توسعه صادرات كالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران، تصریح كرد: علت افت صادرات ما در چندماهه اول امسال بر مبنای مطالعاتی كه انجام داده ایم، به طور مثال در مورد كاتد مس یا كنسانتره مس اساسا نداشتن تولید بوده و اگر سال قبل صادرات بیشتری داشتیم، ناشی از انبار بودن كالا طی سال های پیش از برجام بوده كه بعد از آن، این فرصت بوجود آمد و ما صادر كردیم.
وی با اشاره به اینكه در این بخش ۳۴۰ میلیون دلار كسری داشته ایم، اضافه كرد: علت آن نبود موجودی بوده است؛ در رابطه با پسته هم ۷۰ میلیون كسری صادرات نسبت به سال قبل داشتیم كه به خاطر نبود این محصول بوده است و باید صبر كنیم كه محصول جدید تولید شود.
مودودی تصریح كرد: ظرفیت سازی یكی از ضروریات كشور است و باید با نگاه به صادرات تولید كنیم چون كه طی چند دهه اخیر كه واحدهای صنعتی ما شكل گرفته اند بیشتر با عنایت به نیاز محلی و منطقه ای بوده است.
این مسئول بحث برند را بسیار مهم عنوان نمود و اظهار داشت: اگر شما را نشناسند، هیچ وقت محصولتان را هم مصرف نمی كنند. ما درسطح بین المللی ابتدا باید برند ایران را معرفی كنیم.
وی با اشاره به اینكه بسیاری ایران را جعبه سیاه دانسته و كشوری در سطح افغانستان و عراق می بینند، اضافه كرد: آنان تصوری از دانش فنی و ذخایری كه در كشور نهفته شده است و ظرفیت های تولیدی كه بوجود آورده ایم ندارند، ازاین رو هیئت های تجاری وقتی كه می آیند و ظرفیت های داخل كشور را می بینند، تعجب می كنند.
مودودی با اشاره به اینكه در خیلی از صنایع می توانیم در دنیا رقابت كنیم، اضافه كرد: صنایعی مانند "های تك" جای رقابت زیاد دارد و اگر تاكنون نتوانسته ایم بازارهای خودمان را به راحتی توسعه بدهیم به خاطر مبحث برند بوده و اینكه ما را نمی شناسند.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان كرد: باید خودمان را از این زاویه تاریك خارج و به بیرون عرضه كنیم تا بتوانیم ثروت را به داخل كشور بیاوریم.
وی از تعیین بسته های تشویقی در دو حوزه مختلف اطلاع داد و اظهار داشت: یكی از آنها استفاده از منابع صندوق توسعه ملی بود كه ۲۳۰۰ میلیارد تومان با نرخ ۱۱ درصد در اختیار صادركنندگان قرار دادند و مقرر شد كه بانك های عامل هم ۲۳۰۰ میلیارد تومان دیگر با نرخ ۱۳. ۵ درصد در اختیار آنان بگذارند كه مجموعا ۴۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.
مودودی تصریح كرد: دو ردیف بودجه هم در نظر گرفته شده كه یكی از آنان ۱۰۰ میلیارد تومان برای واحدهای تولیدی صادراتی بوده و ۱۲۰ میلیارد تومان دیگر به صورت مشوق های غیرمستقیم اعم از بحث حمل ونقل، شركت در نمایشگاه های بین المللی، ثبت برند، آموزش، تبلیغات و مراكز تجاری بوده است كه تاكنون با وجود تخصیص، تامین منابع نشده اند و امیدواریم در این چند ماه پایانی سال منابع آنها تامین شود.

1396/09/25
13:44:52
5.0 / 5
4913
تگهای خبر: تجارت , صادرات , كالا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور