به گزارش شمال صنعت به نقل از خبر آنلاین روزنامه همشهری نوشت: این اظهارات در شرایطی مطرح شده که بازار خودروی کشور طی ماه های اخیر شاهد افزایش های پرشتاب قیمتی، تغییرات هفتگی قیمتها و شکاف مزمن میان قیمت کارخانه و بازار آزاد بوده است. پرسش اصلی اینست که این ادعا تا چه اندازه با حقیقت های بازار جهانی خودرو و وضعیت اقتصادی مصرف کننده ایرانی هماهنگی دارد؟
مبنای مقایسه کجاست؟
آنطور که احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان گفته است امکان ندارد در دنیا، خودروی ۴۶۰۰ دلاری پیدا کنید که مشخصات کوییک را داشته باشد. خودرو در ایران ارزان است. هر قدر پول بدهید همان قدرآش می خورید.
در بازار جهانی خودرو، محصولاتی وجود دارند که با قیمت هایی حتی کمتر از 5هزار دلار عرضه می شوند. در عین حال، بخش قابل توجهی از این خودرو ها در واقع در تعریف کلاسیک خودروی سواری متعارف نمی گنجند و بیشتر وسایل حمل و نقل بسیار ساده شهری هستند. برای داوری منصفانه، باید سراغ خودروهایی رفت که از نظر کلاس بدنه، قدرت موتور و کاربرد با کوییک قابل مقایسه اند؛ یعنی هاچ بک های شهری با موتور حدود ۱.۲ تا ۱.۵ لیتر و توان نزدیک به ۸۰ تا ۱۰۰ اسب بخار.
آمارهای مقایسه ای برپایه قدرت موتور نشان داده است اگر معیار، خودرویی با مشخصات فنی و کاربردی نزدیک به کوییک باشد، قیمت چنین خودروهایی در بازار جهانی حداقل 2 تا 3 برابر رقم ادعاشده است. اما اختلاف قیمت ۲ تا ۳ برابری این خودرو ها با کوییک، الزاماً به مفهوم ارزان بودن قیمت خودرو های داخلی نیست، بلکه بازتابی از تفاوت سطح فناوری، ایمنی و کیفیت تولید است. خودروهایی مانند سوزوکی سوئیفت، کیا پیکانتو، تویوتا آیگو و... از نظر کیفیت فاصله معناداری با خودرو های ایرانی دارند.