واکاوی نقش مدیریت بخش خصوصی در ایران خودرو و تولید خودرو های هیبریدی

واکاوی نقش مدیریت بخش خصوصی در ایران خودرو و تولید خودرو های هیبریدی به گزارش شمال صنعت، ایران خودرو با تاکید بر مدیریت بخش خصوصی و سرمایه گذاری فناورانه، تولید خودرو های هیبریدی را راهکاری عملی برای کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و عبور از بحران انرژی کشور می داند.


به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، ایران خودرو که اکنون حدود ۶۰ درصد تولید کشور را در اختیار دارد، اعلام نموده بزودی از خودروی انووی که از قوای محرکه هیبریدی برخوردارست رونمایی کرده و تولید آن آغاز خواهد شد و اقدامات زیربنایی جهت کاهش مصرف سوخت سایر خودرو ها نیز در دست اجرا است. حالا که کشور با چالش های عمیقی مانند ناترازی انرژی، آلودگی هوای کلان شهرها، فرسودگی شدید ناوگان حمل و نقل کشور و افزایش قیمت بنزین مواجه است. کارشناسان صنعت خودرو و انرژی در کشور، استفاده از فناوری هیبریدی را نه فقط به عنوان یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی های کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، بلکه عملی ترین چاره در وضعیت فعلی کشور می دانند. (ناترازی هم زمان بنزین، برق و سایر حامل های انرژی و نیز نبود زیرساخت های گسترده شارژ در سطح کشور جهت توسعه خودرو های تمام الکتریکی).

برتری تکنولوژیکی هیبرید در چیست؟

فناوری خودرو های فول هیبریدی، که تلفیقی از موتور احتراق داخلی (بنزین) و موتور الکتریکی است بدون نیاز به شارژ از منبع خارجی و با مصرف سوخت بسیار کمتر از مدلهای مشابه بنزینی، می تواند با یک باک بنزین مسافتی در حدود هزار کیلومتر پیمایش داشته باشد مدل هایی از هیبرید که شرکت ایران خودرو با سرمایه گذاری گسترده جهت توسعه زیرساخت های تکنولوژیکی مورد نیاز (موتور، گیربکس، پک باتری و....) قصد دارد در ماه های آینده با تولید انبوه به بازار کشور عرضه نماید. خودرو های فول هیبرید، مصرف سوخت را تا حدود ۴۰ درصد کم می کند. بخصوص در پیمایش های شهری از پتانسیل کاهش مصرف سوخت بیشتری نیز برخوردار می باشند. همینطور به علت عرضه گشتاور لحظه ای بیشتر، عملکرد رانندگی را ارتقا می بخشد. ایران خودرو با سرمایه گذاری گسترده مبادرت به بومی سازی این فناوری کرده و با حمایت های دولت می تواند بستر تأمین قطعات کلیدی در رابطه با این فناوری برای سایر خودروسازان کشور را فراهم آورد. این گام، کشور را از وابستگی کامل به واردات رها می سازد و هزاران شغل مستقیم و غیرمستقیم به وجود خواهد آورد.

خودروی هیبرید همان برقی است؟

یکی از سوتفاهم های رایج، برابری خودرو های هیبریدی و برقی است. خودرو های تمام برقی، فاقد موتور بنزینی هستند و کاملا به باتری وابسته اند. برد آنها در وضعیت اقلیمی ایران عموماً حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر است، اما نیاز به زیرساخت شارژ دارند. از منظر زیست محیطی، خودرو های تمام برقی ظاهراً آلایندگی صفر دارند، اما این ادعا گمراه کننده است. تولید برق برای شارژ باتری ها به طور عمده از نیروگاه های حرارتی با راندمان عملکردی نسبتاً پایین و آلایندگی بالا (به ویژه در فصول سرد سال به علت استفاده از سوخت مازوت) تأمین می شود. در کشور، ناترازی برق این مشکل را تشدید می کند. واردات خودرو های برقی که توسط برخی تشویق و پیشنهاد شده، یک اشتباه راهبردی است. کمبود ایستگاههای شارژ، قطعی های مکرر برق و هزینه بالای تعویض باتری، خودرو های برقی را به گزینه ای لوکس و دارای مطلوبیت پایین در میان مشتریان ایرانی مبدل کرده است. خودرو های هیبریدی با عنایت به عدم نیاز به زیرساخت شارژ، محدودیت های خودرو های برقی را ندارند. ضمن این که امکان استفاده از قوای محرکه بنزینی تنفس طبیعی، حساسیت این خودرو ها را به کیفیت بنزین مصرفی کاهش داده و اجبار به استفاده از مکمل های سوخت یا بنزین سوپر را به حداقل می رساند.

محرک اقتصادی برای پذیرش هیبرید چیست؟

از دیدگاه مصرف کننده ایرانی اکنون به علت قیمت پایین بنزین، استفاده از خودرو های هیبریدی کماکان از مطلوبیت بالایی برخوردار نمی باشد ولی پیشبینی می شود با افزایش مرحله به مرحله قیمت بنزین در ماه های آینده و نیز تخصیص معافیت های مالیاتی برای خریداران خودرو های هیبریدی تولید داخل، تقاضا برای این نوع از خودرو ها در سالهای آینده بشدت افزایش یابد. دولت، ناگزیر به افزایش مرحله به مرحله قیمت بنزین است در ماه های آتی، ناترازی ۱۰ تا ۲۰ میلیون لیتری روزانه را مدیریت و از واردات گسترده بنزین پیشگیری کند. هیچ تکنولوژی در کوتاه مدت این شکاف را پر نمی کند اما هیبرید، با مصرف ترکیبی، بهترین پل گذار است. مدل سازی های اقتصادی نشان میدهد که اگر ۲۰ درصد ناوگان خودرو کشور طی سال های آینده هیبریدی شود، واردات بنزین ۳۰ درصد کاهش پیدا می کند. برای تشویق مردم برای خرید خودروی هیبرید، دولت می تواند معافیت های مالیاتی مثل حذف مالیات بر ارزش افزوده، مالیات شماره گذاری، عوارض سالیانه، هزینه طرح ترافیک را برای خودرو های هیبریدی تولید داخل، برای یک دوره ۷ تا ۱۰ ساله اعمال نماید سیاستی مشابه اغلب کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه که به توسعه فرهنگ استفاده از خودرو های هیبریدی و برقی منجر گردید.
خلاصه اینکه این گام، کشور را از وابستگی کامل به واردات رها می سازد و هزاران شغل مستقیم و غیرمستقیم به وجود خواهد آورد. دولت، ناگزیر به افزایش مرحله به مرحله قیمت بنزین است در ماه های آتی، ناترازی ۱۰ تا ۲۰ میلیون لیتری روزانه را مدیریت و از واردات گسترده بنزین پیشگیری کند. برای تشویق مردم برای خرید خودروی هیبرید، دولت می تواند معافیت های مالیاتی مثل حذف مالیات بر ارزش افزوده، مالیات شماره گذاری، عوارض سالیانه، هزینه طرح ترافیک را برای خودروهای هیبریدی تولید داخل، برای یک دوره ۷ تا ۱۰ ساله اعمال نماید سیاستی مشابه اغلب کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه که به توسعه فرهنگ استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی منجر گردید.

منبع:

1404/10/05
13:23:10
5.0 / 5
8
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازرگانی , بال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
ShomalSanat شمال صنعت

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور ؛ شمال صنعت: مرجع جامع اخبار صنعت، ساختمان و ویلا در شمال کشور