بازار آشفته لوازم جانبی خودرو از جنس بی استاندارد تا قیمت های دلخواه
شمال صنعت: بازار لوازم یدکی خودرو امروز در رکود و بی ثباتی گرفتار شده، اگر به درستی مدیریت نشود، می تواند به یکی از چالش های جدی حمل و نقل و ایمنی در کشور تبدیل گردد.
به گزارش شمال صنعت به نقل از خبر آنلاین، بازار لوازم جانبی خودرو اینروزها به یکی از بی سامان ترین بخش های بازار تبدیل گشته است؛ بازاری که در آن از قطعات تولید شرکتهای داخلی گرفته تا کالاهای وارداتی و حتی قطعات قاچاق و بصورت زیر پله ای و باکیفیت های متفاوت عرضه می شود؛ قطعاتی که تعدادی از آنها نه تنها استاندارد مشخصی ندارند، بلکه تشخیص اصل و تقلّبی بودنشان برای مصرف کننده حدودا غیر ممکن شده است.
تسنیم در خبری نوشت: فعالین بازار می گویند افزایش نرخ دلار، این پریشانی را شدت بخشیده و سبب شده قیمت گذاری لوازم جانبی از هرگونه منطق و ضابطه بیرون برود. در شرایطی که بازار از رکود رنج می برد، برخی فروشندگان به بهانه نوسانات ارزی، قیمت هایی بعضاً غیرواقعی برای انواع قطعات خودرو اعلام می کنند؛ وضعیتی که بالاتر از همه، مصرف کننده نهائی را تحت فشار قرار داده است.
مصرف کننده؛ میان انصراف از خرید یا انتخاب قطعه دست دوم
افزایش شدید قیمت لوازم جانبی سبب شده خیلی از مالکان خودرو، یا از انجام تعمیرات ضروری صرف نظر کنند یا ناچار به خرید قطعات دست دوم و کارکرده شوند؛ انتخابی پرریسک که می تواند ایمنی خودرو و سرنشینان را به خطر بیندازد. بگفته تعمیرکاران، در ماه های اخیر تقاضا برای قطعات استوک افزایش یافته؛ موضوعی که خود نشانه ای از کاهش توان خرید مردم است.
سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو در گفتگو با گزارشگر تسنیم با اشاره به شرایط فعلی بازار می گوید: بازار لوازم جانبی در رکود تورمی قرار دارد. بی ثباتی قیمتها امکان فعالیت را از فروشندگان گرفته و ما نمی دانیم کالایی که امروز می فروشیم، فردا می توانیم جایگزینی برای آن پیدا نماییم یا نه.
به گفته وی، این بی ثباتی سبب شده برخی فروشندگان برای تأمین تعهدات مالی خود، ناچار شوند اجناس را حتی با قیمت های پایین تر از نرخ خرید به فروش برسانند؛ وضعیتی که سودآوری را به حداقل رسانده و استمرار فعالیت واحدهای صنفی را با خطر مواجه کرده است.
صف های طولانی تخصیص ارز
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با اشاره به مشکلات واردات قطعه و مواد اولیه تولید داخل اضافه کرد: در بخش واردات قطعه و مواد اولیه برای تولید، باید ماه ها در صف تخصیص ارز بمانیم. گاهی این انتظار چندین ماه طول می کشد و اگر این روند ادامه پیدا کند، در آینده نزدیک با کمبود کالا و افزایش باردیگر قیمتها در بازار مواجه خواهیم شد.
وی تاکید کرد: متاسفانه برای تولید به قدر لازم ارز تخصیص داده نمی شود و این مورد زنجیره تأمین قطعه را مختل کرده است. اوضاع بازار خوب نیست و سرانجام، ضرر این شرایط متوجه مصرف کنندگان خواهد شد.
قطعات تقلّبی در فضای مجازی؛ تهدیدی برای ایمنی
در کنار مشکلات بازار فیزیکی، فروش لوازم جانبی در پلت فرم های آنلاین هم به یک نگرانی جدی تبدیل گشته است. بگفته حسینی، در تعدادی پلت فرم ها لوازم جانبی با عنوان «اصل» عرضه می شود، در حالیکه فروشندگان این کالاها فاقد مجوز از نهادهای ذی ربط هستند و مورد تأیید اتحادیه نیستند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو می گوید: دراین خصوص شکایت های گوناگونی از طرف مشتریان دریافت کرده ایم. مردم باید توجه داشته باشند که هر کالایی که در فضای مجازی عرضه می شود، الزاماً معتبر نیست و خرید قطعات غیراستاندارد می تواند خسارت های مالی و جانی به همراه داشته باشد.
کارشناسان بازار اعتقاد دارند سامان دهی بازار لوازم جانبی نیازمند اقدام فوری نهادهای مسئول است؛ همچون ثبات بخشی به بازار ارز، تسهیل تخصیص ارز برای تولید و واردات، تشدید نظارت بر عرضه قطعات غیراستاندارد و سامان دهی فروش آنلاین لوازم جانبی.
به باور فعالین صنفی، ادامه وضعیت فعلی نه تنها بازار را به سوی کمبود و گرانی بیشتر سوق می دهد، بلکه ایمنی خودرو ها و اعتماد مصرف کنندگان را هم به شدت تهدید می کند. بازاری که امروز در رکود و بی ثباتی گرفتار شده، اگر به درستی مدیریت نشود، می تواند به یکی از چالش های جدی حمل و نقل و ایمنی در کشور تبدیل گردد.
۲۱۷
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب