کشور روی موج مصرف بنزین نیمی از خودرو ها فرسوده و پرمصرف اند

کشور روی موج مصرف بنزین نیمی از خودرو ها فرسوده و پرمصرف اند به گزارش شمال صنعت، در تابستان سال جاری 12.5 میلیارد لیتر بنزین در کشور مصرف شد؛ در صورتیکه نیمی از ناوگان حمل و نقل فرسوده است و این موضوع، عامل اصلی اتلاف سوخت، آلودگی هوا و افزایش هزینه های انرژی به حساب می آید.



به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، در حالیکه مصرف بنزین در تابستان امسال به بالای ۱۲.۵ میلیارد لیتر رسیده است، آمارها نشان میدهد بیشتر از ۲۲ میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور درحال عبور هستند؛ ناوگانی که نه فقط مصرف سوخت را چند برابر بالا می برد، بلکه سهم عمده ای در آلودگی هوا و هزینه های اقتصادی کشور دارد.
طبق اعلام وزارت نفت، مصرف ۱۲.۵ میلیارد لیتر بنزین در سه ماه تابستان معادل حرکت ۱۵۶ میلیارد کیلومتر با خودرویی است که به صورت میانگین ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می سوزاند؛ فاصله ای که ۳.۹ میلیون بار چرخیدن کامل به دور زمین را ممکن می کند.
برای درک بهتر این عدد، کافی است تصور نماییم ۱۲.۵ میلیارد لیتر بنزین را بخواهیم در بطری های معمولی آب معدنی با ظرفیت ۱.۵ لیتر ذخیره نماییم. در این صورت، بیشتر از ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون بطری بنزین خواهیم داشت؛ عددی آن قدر بزرگ که اگر این بطری ها را پشت سر هم روی زمین بچینیم، چندین بار می توانند دور کره زمین را احاطه کنند.
به بیان دیگر، این میزان بنزین آن قدر زیاد است که می توان به هر انسان روی کره زمین تقریبا یک بطری بنزین ایرانی داد. وزن این حجم از بنزین نیز قابل توجه است؛ با درنظر گرفتن چگالی تقریبی ۷۵۰ گرم در هر لیتر، مجموعاً بیشتر از ۹ میلیون تُن بنزین در سه ماه تابستان در کشور مصرف شده است -معادل وزن ۹ هزار برج ایفل یا بیشتر از ۳۰ میلیون خودروی سواری.-
این حجم مصرف نه فقط مبین رشد بالای تقاضای سوخت در کشور است، بلکه نشان میدهد تا چه اندازه فرسودگی ناوگان حمل و نقل و استفاده از خودرو های کم بازده در افزایش مصرف بنزین نقش دارند. هر خودروی فرسوده، به صورت میانگین ۲ تا ۳ برابر بیشتر از خودرو های جدید سوخت مصرف می کند و سهم بالایی در انتشار آلاینده های خطرناک دارد.

نیمی از وسایل نقلیه کشور فرسوده اند


بر اساس آمارهای رسمی، در کشور ۴۱ میلیون و ۲۰۶ هزار وسیله نقلیه شامل خودرو، موتورسیکلت، کامیون، اتوبوس و ماشین آلات کشاورزی فعال می باشند که از این میان ۲۲ میلیون و ۱۰۲ هزار دستگاه فرسوده به شمار می روند؛ یعنی بیشتر از ۵۳ درصد ناوگان حمل و نقل کشور.
از این تعداد، ۷.۵ میلیون خودروی سواری، ۱۱.۳ میلیون موتورسیکلت، بیشتر از ۲ میلیون وانت و ۳۸۵ هزار تاکسی در وضعیت فرسوده قرار دارند. همینطور بیشتر از ۵۹ هزار اتوبوس، ۹۷ هزار مینی بوس و ۲۱۴ هزار کامیون در سرتاسر کشور عملا به آخر عمر فنی خود رسیده اند.
علاوه بر مصرف بالای سوخت، به قول وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی، سالانه بیشتر از ۴۰ هزار مرگ ومیر در کشور به سبب آلودگی هوا و انتشار ذرات معلق رخ می دهد؛ بخشی از این آلودگی ناشی از خودرو های فرسوده و مصرف بالای سوخت های فسیلی است.
این وسایل نقلیه علاوه بر اثرات زیست محیطی، سبب اتلاف منابع ارزی، افزایش هزینه های سوخت، فشار بر بودجه یارانه ها و کاهش ایمنی جاده ها می شوند.

برنامه های دولت برای نوسازی ناوگان


در همین راستا، فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت از ادامه روند اسقاط و نوسازی ناوگان آگاهی داده است؛ او به خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال ۱۴۰۴ بیشتر از ۱۱۶ هزار دستگاه خودرو در کشور اسقاط شده و این روند با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی ها با جدیت ادامه دارد. مبحث اسقاط تنها به خودرو محدود نیست و شامل شناورهای کشور نیز می شود که بخشنامه اجرایی آن بزودی در دولت تصویب خواهد شد.
مقیمی اضافه کرد: در قسمت موتورسیکلت، تابحال ۱۳ هزار نفر از مالکان موتورهای فرسوده برای جایگزینی ثبت نام کرده اند. همینطور ۸۳۲ راننده تاکسی برای دریافت تاکسی های برقی به بانکها معرفی شده اند و بزودی شاهد ورود این ناوگان جدید خواهیم بود.
او همینطور از نوسازی بیشتر از ۱، ۲۲۴ دستگاه اتوبوس بین شهری با همکاری وزارت راه و صندوق نوآوری و شکوفایی اطلاع داد و اظهار داشت: با اضافه شدن چند شرکت دیگر به طرح، پیش بینی می نماییم شمار اتوبوس های جایگزین تا ۱، ۵۷۰ دستگاه افزایش یابد.
به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، کارشناسان باور دارند ادامه روند کنونی مصرف سوخت و فرسودگی ناوگان، در سالهای آینده به بحرانی در حوزه انرژی، آلودگی هوا و ایمنی حمل و نقل منجر خواهد شد. همینطور آنطور که وزارت نفت تأکید کرده است اگر روند رشد مصرف بنزین ادامه یابد، کمبود بنزین تا سال ۱۴۰۷ بیشتر از ۱۶ میلیارد دلار در سال ارزبری خواهد داشت و مصرف بنزین به روزانه ۱۷۰ میلیون لیتر می رسد.
از این رو، سرعت بخشیدن به اجرای برنامه های اسقاط، نوسازی ناوگان و دفاع از تولید خودرو های کم مصرف و برقی، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
اگر این روند با برنامه ریزی دقیق و هماهنگی میان نهادهای اجرایی ادامه یابد، می توان امیدوار بود که در آینده ای نه چندان دور، ناوگانی جوان، ایمن و پاک جایگزین ناوگان فرسوده امروز شود و مصرف سوخت کشور به سطحی پایدار و قابل مدیریت برسد.
در این صورت، بیش از ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون بطری بنزین خواهیم داشت؛ عددی آن قدر بزرگ که اگر این بطری ها را پشت سر هم روی زمین بچینیم، چندین بار می توانند دور کره زمین را احاطه کنند. به بیان دیگر، این میزان بنزین آن قدر زیاد است که می توان به هر انسان روی کره زمین تقریباً یک بطری بنزین ایرانی داد. همین طور بیش از ۵۹ هزار اتوبوس، ۹۷ هزار مینی بوس و ۲۱۴ هزار کامیون در سرتاسر کشور در عمل به آخر عمر فنی خود رسیده اند.


منبع:

1404/07/20
09:16:05
5.0 / 5
34
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , تولید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
ShomalSanat شمال صنعت

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور ؛ شمال صنعت: مرجع جامع اخبار صنعت، ساختمان و ویلا در شمال کشور