مشوق های صادراتی 1404 این هفته ابلاغ می شود
به گزارش شمال صنعت، یک مقام مسئول از ابلاغ مشوق های صادراتی سال 1404 تحت عنوان 12 زیرفصل از جانب وزیر صمت اطلاع داد.
به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، امیر روشن بخش قنبری، معاون ارتقاء کسب وکارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران امروز در نشست خبری اظهار داشت: فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه برمبنای مصوبه شورای عالی کشور از سال ۱۳۷۶ شروع شده و این روز بعنوان روز ملی صادرات نامگذاری شده است. ما سعی کردیم این فرآیند را بگونه ای تنظیم و مدیریت نماییم که همزمان با برگزاری آیین بزرگداشت، از زحمات و کارهای مؤثر صادرکنندگان کشور تقدیر شود. در این چارچوب صادرکنندگان در سه بخش شامل مدال آوران، صادرکنندگان ممتاز ملی و صادرکنندگان نمونه ملی انتخاب می شوند.
وی اضافه کرد: برای اجرای این فرآیند، از ظرفیت همه سازمان ها و نهادهای مؤثر در عرصه صادرات و تجارت خارجی استفاده شده است. کمیته انتخاب صادرکنندگان نمونه با حضور نمایندگانی از گمرک، بانک مرکزی، سازمان ملی استاندارد، جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و اتاق بازرگانی تشکیل می شود و ریاست آن برعهده سازمان توسعه تجارت است.
معاون سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: سال جاری ۵۰ صادرکننده نمونه و مدال آور انتخاب شده اند. این انتخاب در پنج گروه خدمات فنی و مهندسی و هم بخش کالا انجام گرفته است. در فرآیند ارزیابی، شاخصهای گوناگونی مدنظر قرار گرفته که مهم ترین آنها میزان دانش بنیان بودن و پیچیدگی محصولات شرکت های متقاضی، سطح فناوری، توانمندسازی شرکت های مدیریت صادرات (IMCها) و رشد عملکرد نسبت به سال قبل است.
روشن بخش اضافه کرد: بازارهای نوظهور هم بعنوان یکی از شاخصهای مهم لحاظ شد؛ بدین معنا که صادرکنندگانی که موفق به ایجاد و نفوذ در بازارهای جدید برای کشور شدند، امتیاز بیشتری کسب کردند. همینطور صادرات کالاها یا خدمات با ارزش افزوده بالا، ماندگاری در بازار، تنوع بازارهای هدف، عضویت در کنسرسیوم های صادراتی و ثبت محصول در کشورهای مقصد از دیگر معیارهای ارزیابی بوده است.
وی اظهار داشت: گواهینامه های بین المللی همچون استانداردهای حلال و ارگانیک و هم استفاده از روش های نوین بازاریابی و تبلیغات مؤثر در بازارهای هدف هم از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. متاسفانه مبحث تبلیغات در بازارهای هدف صادراتی در کشور ما مغفول مانده و همین مساله سبب می شود محصولات ایرانی نتوانند جایگاه واقعی خویش را پیدا کنند.
معاون سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: فراخوان انتخاب صادرکنندگان نمونه از ۲۵ مردادماه شروع شد و در یک بازه ۲۷ روزه (با دو بار تمدید) ادامه یافت. اطلاعات مربوط به متقاضیان جمع آوری و بررسی گردید. برمبنای آمار، حدود ۶۵ درصد صادرات کشور در عرصه مواد خام و نیمه خام است و این نشان داده است که ما همچنان نیازمند تکمیل زنجیره های پایین دستی صادرات و حرکت بسمت محصولات با ارزش افزوده بالاتر هستیم.
وی اظهار داشت: سال جاری در مجموع ۱۷۹ صادرکننده برای ارزیابی و شرکت در این رقابت ثبت نام کردند. از این شمار، ۲۶۹ شرکت در عرصه کشاورزی و صنایع غذایی، ۴۵ شرکت در عرصه فناوری، ۴۹ شرکت در عرصه خدمات و همینطور ۱۸ درصد در قسمت صنعت و معدن حضور داشتند.
روشن بخش اضافه کرد: شعار سال جاری «تجارت هوشمندانه و تولید صادرات محور» انتخاب شده است. سعی کردیم رویکرد برنامه ها و اهداف سازمان را در حوزه تسهیل و توسعه تجارت با این شعار همسو نماییم. در همین جهت نشست فوق العاده شورای عالی صادرات با حضور رئیس جمهوری یا معاون اول برنامه ریزی شده است تا مطالبات صادرکنندگان در عالی ترین سطح کشور شنیده شود و قسمتی از مشکلات در قالب مصوبات این شورا برطرف گردد.
وی اظهار داشت: به علت محدودیت های مراسم روز ملی صادرات که بیشتر جنبه آئینی و تشریفاتی دارد، سعی کردیم نشست های تخصصی گوناگونی در هفته صادرات برگزار نماییم. این نشست ها در هفت روز متوالی با عناوین مشخص برگزار می شود.
وی اضافه کرد: روز دوم به صادرات خدمات دانش بنیان، روز سوم به نقش شرکت های کوچک و متوسط و شرکت های مدیریت صادرات در زنجیره صادرات، روز چهارم به بهبود زیرساخت های مالی، بیمه ای و لجستیکی، روز پنجم به پیمان های منطقه ای و همکاریهای بین المللی (از جمله موافقت نامه اوراسیا)، روز ششم به توسعه بازارهای بین المللی و استفاده از رویدادهای تجاری و روز هفتم به صادرات حرفه ای و پیوست صادراتی در سرمایه گذاری اختصاص یافته است.
معاون سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: همینطور آزمون DRA یا آزمون آمادگی ارزی برای توانمندسازی شرکت های کوچک و متوسط که هنوز آمادگی موردنیاز برای ورود به بازارهای جهانی را ندارند، طراحی شده است تا این شرکتها بوسیله IMCها بتوانند وارد زنجیره صادرات شوند.
وی اضافه کرد: بطور کلی این هفت روز تحت عنوان «هفت روز با صادرات» برنامه ریزی شده است و امیدواریم با همکاری دستگاه های مرتبط، نتایج عملی و مثبتی در توسعه صادرات کشور رقم بخورد.
روشن بخش اشاره کرد: مشوق های صادراتی در ۱۲ حوزه همچون بیمه نامه ها و ضمانتنامه ها، زیرساختی، حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی و … عرضه می شود که این هفته توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ می شود.
معاون کسب وکارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران، در رابطه با تاثیر مکانیسم ماشه بر فرایند تجارت خارجی اظهار داشت: مکانیسم ماشه قبلاً هم فعال بوده و تجربه آنرا داشتیم. این مورد هرچند سبب افزایش هزینه خدمات و کالاها و سخت تر شدن برخی فرآیندها می شود، اما به معنای ایجاد مانع جدی در تجارت نیست و نمی تواند کارهای ما را متوقف نماید.
وی ادامه داد: برای تسهیل شرایط و توسعه تجارت در وضعیت فعال شدن مکانیسم ماشه، کمیته و کارگروهی تشکیل شده و راهکارهای جدیدی طراحی نموده ایم.
روشن بخش همینطور ضمن اشاره به ایجاد خط ریلی از غرب کشور به چین تاکید کرد: با تمام توان در مقابل محدودیت ها ایستادگی می نماییم و برای هر چالش، راهکارهای عملی عرضه خواهیم داد. خلاصه اینکه در این چارچوب صادرکنندگان در سه بخش شامل مدال آوران، صادرکنندگان ممتاز ملی و صادرکنندگان نمونه ملی انتخاب می شوند. از این شمار، ۲۶۹ شرکت در زمینه کشاورزی و صنایع غذایی، ۴۵ شرکت در زمینه فناوری، ۴۹ شرکت در زمینه خدمات و همچنین ۱۸ درصد در بخش صنعت و معدن حضور داشتند. وی افزود: روز دوم به صادرات خدمات دانش بنیان، روز سوم به نقش شرکتهای کوچک و متوسط و شرکتهای مدیریت صادرات در زنجیره صادرات، روز چهارم به بهبود زیرساخت های مالی، بیمه ای و لجستیکی، روز پنجم به پیمان های منطقه ای و همکاریهای بین المللی (از جمله موافقت نامه اوراسیا)، روز ششم به توسعه بازارهای بین المللی و استفاده از رویدادهای تجاری و روز هفتم به صادرات حرفه ای و پیوست صادراتی در سرمایه گذاری اختصاص یافته است.
منبع: شمال صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب