بازار خودرو در رکود بی سابقه

بازار خودرو در رکود بی سابقه به گزارش شمال صنعت، بازار خودرو ایران در رکود عمیق و بی سابقه ای فرو رفته و خرید خودرو برای خیلی از خانوارها به آرزو تبدیل گشته است. تورم مزمن، کاهش قدرت خرید و نوسانات ارزی، فشار سنگینی بر مصرف کنندگان عادی وارد کرده است.


به گزارش شمال صنعت به نقل از خبر آنلاین؛ بازار خودرو اینروزها در وضعیتی بی سابقه قرار گرفته است؛ جایی که نوسانات شدید قیمت ها، کاهش قدرت خرید مردم و محدودیت های وارداتی دست به دست هم داده اند تا معاملات را به گونه ای چشم گیر کاهش دهند. در این شرایط آن چه مشهود است این است که خودرو دیگر صرفا کالای مصرفی نیست، بلکه به نماد سرمایه گذاری کوتاه مدت تبدیل گشته و بخش عمده خریدها با هدف نگهداری و افزایش ارزش سرمایه انجام می شود
از ین جهت، امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در گفت و گو با خبرآنلاین تصریح کرد بازار خودرو در شرایط رکود عمیق و کم سابقه ای قرار دارد، جایی که عرضه نسبتاً بالا با کاهش شدید تقاضای واقعی روبرو شده است و تورم بالای ۳۰ تا ۴۰ درصد طی هفت تا هشت سال گذشته، بهمراه افزایش هزینه های خوراک، دارو و انرژی، سبب شده قدرت خرید خانوارها به شدت کم شود.
وی اشاره کرد: «در چنین فضایی، خرید خودرو دیگر در اولویت مردم قرار ندارد و حتی تقاضای دلالی و سرمایه گذاری هم به شدت فروکش کرده است. به این ترتیب، برای خیلی از خانوارها خرید خودرو به آرزو تبدیل گشته است.»
وی ضمن اشاره به شرایط بازار خودرو های ارزان و گران قیمت اظهار داشت: «کاهش عرضه خودرو های ارزان حدود ۴۰ درصد است و همین مساله سبب افزایش قیمت پایه شده است. مردم عادی دیگر توان خرید این خودرو ها را ندارند و بیشتر خریدها به هدف نگهداری و سرمایه گذاری به انجام می رسد. در مقابل، خودرو های بالای یک میلیارد تومان با افزایش تولید و تنوع واردات روبه رو هستند و این بخش احتمال جهش قیمت در نیمه دوم سال را دارد، خصوصاً اگر قیمت ارز گرفتار نوسان شود.»
وی تصریح کرد که خودروسازان داخلی، خصوصاً ایران خودرو و سایپا، به علت زیان انباشته و محدودیت های مالی، مجبور شده اند نرخها را به سطحی برسانند که حداقل زیان عملیاتی کم شود. این کارشناس بازار خودرو در ادامه اظهار داشت: «افزایش قیمت کارخانه لزوماً به معنای رشد قیمت در بازار آزاد نیست، چونکه بازار کشش ندارد و فاصله قیمت کارخانه و بازار کم شده است.»
کاکایی ضمن اشاره به ریشه های کلان مشکل اضافه کرد: «مشکل اصلی بازار خودرو تنها به تولید یا عرضه محدود بازنمی گردد؛ بلکه در سیاستگذاری کلان اقتصادی کشور ریشه دارد. چاپ پول و کسری بودجه، تورم مزمن به وجود آورده و قدرت خرید مردم را کاهش داده است. این روند تنها مختص بازار خودرو نیست؛ مسکن، لوازم خانگی و سایر بخش های اقتصادی هم به این علت در رکود شدید به سر می برند.»
وی تصریح کرد که حتی اگر واردات و تولید افزایش یابد، بدون اصلاح سیاستهای اقتصادی و افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان، فروش واقعی قابل توجهی رخ نخواهد داد.
وی گفت: «بازار خودرو همچنان در رکود باقی می ماند و چشم انداز کوتاه مدت آن تا نیمه دوم سال بسیار مبهم است.»
کاکایی اشاره کرد: «هرگونه جهش ارزی می تواند به سرعت قیمت خودرو را در بازار افزایش دهد و فشار بیشتری بر طبقه متوسط و قشر صدمه پذیر وارد کند. این حقیقت نشان داده است شرایط فعلی بازار نتیجه مستقیم سیاستهای تورم زا و ساختار اقتصادی کلان است و تا آن زمان که این مسایل اصلاح نشود، خودرو و سایر کالاهای اساسی در دسترس مصرف کنندگان عادی قرار نخواهد گرفت.»
وی ضمن اشاره به تجربه سایر صنایع توضیح داد: «مشابه این وضعیت در صنایع لوازم خانگی و مسکن هم قابل مشاهده می باشد. قیمت گذاری دستوری و تورم مزمن، سبب رکود شدید در کل اقتصاد شده و حتی افزایش تولید یا واردات، بدون اصلاح سیاستهای اقتصادی کلان، اثری در پایین آوردن قیمت یا افزایش تقاضا ندارد.»
کارشناس صنعت خودرو بیان کرد که رکود کنونی با کاهش قدرت خرید طبقه متوسط و فشار بر مصرف کنندگان عادی هم راه است.
وی در ادامه اشاره کرد: «به همین دلیل بازار خودرو فقط جهت سرمایه داران و طبقه مرفه جذاب است. تبلیغات گسترده و امکانات فروش اقساطی سبب می شود این گروه با محدودیت چندانی مواجه نشوند، اما مصرف کننده واقعی عملا از بازار حذف گردیده است.»
وی اظهار داشت: «خودروسازان مونتاژی در شرایطی قرار دارند که قیمت فروش کارخانه آنها حدودا با قیمت بازار برابر است. تولیدکنندگان ناچارند حداقل هزینه عملیاتی را پوشش دهند، وگرنه با ورشکستگی روبه رو می شوند. این مورد سبب شده توان سرمایه گذاری و پژوهش و توسعه هم کم شود.»
کاکایی ضمن اشاره به تحریمها و مکانیسم ماشه افزود: «حتی اگر تحریمها برداشته شود، تورم داخلی و سیاستهای اقتصادی غلط همچنان فشار بر بازار خودرو را حفظ می نماید. مکانیزم ماشه یا فشارهای بین المللی امکان دارد هزینه های تولید را افزایش دهد، اما اثر عمده بر نرخها به سیاستهای داخلی بازمی گردد.»
بیشتر بخوانید؛
بازار خودرو خریدار ندارد
وی تصریح کرد که پیشبینی وضعیت نیمه دوم سال دشوار است: «رشد یا کاهش قیمت خودرو بستگی مستقیم به نرخ ارز، تورم و وضعیت قدرت خرید مردم دارد. اگر جهش ارزی رخ دهد، نرخها به سرعت بالا خواهند رفت. در غیر این صورت بازار با رکود سنگین باقی می ماند و تقاضای واقعی مصرف کننده تغییری نخواهد کرد.»
کاکایی خاطرنشان کرد که سیاستهای کوتاه مدت و افزایش قیمت های دستوری هیچ راهکاری برای بهبود بازار خودرو ایجاد نمی کنند و تنها فشار اقتصادی بر مصرف کننده را بیشتر می سازند.
وی ضمن اشاره به تجربه کشورهای دیگر اظهار داشت: «وقتی تورم مزمن بر اقتصاد تحمیل شود، فقرا فقیرتر و طبقه متوسط نابود می شود. نمونه آنرا می توان در صنایع مختلف و حتی در کشورهای نفت خیز مانند ونزوئلا مشاهده کرد.»
وی تصریح کرد که تنها راهکار واقعی، اصلاح سیاستهای اقتصادی کلان و کنترل تورم است. «تا زمانیکه کسری بودجه، چاپ پول و سیاستهای غلط ادامه داشته باشد، خودرو و سایر کالاهای اساسی همچنان در دسترس اقشار متوسط و ضعیف قرار نخواهند گرفت. افزایش تولید یا واردات به تنهایی قادر به حل مشکل نیست.»
کاکایی در انتها اظهار داشت: «بازار خودرو در نیمه دوم سال همچنان با رکود شدید مواجه می باشد و تنها در صورت اصلاح ساختار اقتصادی و سیاستگذاری مناسب، امکان برگشت تعادل و تقاضای واقعی وجود خواهد داشت. مصرف کنندگان باید بدانند که مشکلات بازار خودرو، صرفا در ارتباط با تولید یا عرضه نیست، بلکه نتیجه تورم مزمن و سیاستهای اقتصادی کلان است.»
۲۲۳۲۲۴


منبع:

1404/07/03
10:50:54
5.0 / 5
79
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , تبلیغات , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
ShomalSanat شمال صنعت

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور ؛ شمال صنعت: مرجع جامع اخبار صنعت، ساختمان و ویلا در شمال کشور