اخطار اتحادیه خودرو به خریداران
به گزارش شمال صنعت، رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با تأیید تخلفات برخی نمایندگی ها اعلام نمود: بجای تحویل خودرو به خریداران، مبادرت به حواله فروشی و پرداخت سود نقدی شده و این واحدها با برخورد قانونی و جریمه سنگین مواجه خواهند شد.
به گزارش شمال صنعت به نقل از خبر آنلاین، تأخیرهای طولانی در تحویل خودرو های مونتاژ داخل بازهم ادامه دارد و خیلی از خریداران بیشتر از شش ماه تا یک سال برای دریافت خودرو های خود منتظر مانده اند. این روند موجب سردرگمی و نارضایتی گسترده در بازار شده که نیازمند توجه بیشتر مسؤلان مربوطه است. در این راستا، مقرر بود تا پایان هفته گذشته جلسه ای در وزارت صمت با حضور نمایندگان اتحادیه برگزار گردد تا ابعاد این تخلفات بررسی و راهکارهای نظارتی و قانونی برای ساماندهی بازار خودرو در دستور کار قرار گیرد.
ایسنا نوشت: اسد کرمی - رییس اتحادیه نمایشگاه داران تهران - درباره ی برگزاری این جلسه اظهار داشت: متاسفانه با وجود همه تلاش هایی که شد این جلسه بر پا نشد که به همین زودی در هفته بعد جلسه را حتماً برگزار می نماییم و مواردی هم که تصمیم گیری شود را به شکل دقیق و کامل اطلاع رسانی می نماییم. شک نکنید دغدغه مردم را داریم و برای بهبود شرایط از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.
نمایندگی هایی داریم که بیشتر از ۲۰ شاکی دارند. وقتی به نماینده می گوییم چرا این کار را کرده اید می گویند ما نبودیم متصدی ما این کار را کرده است!
او درباره ی تخلف برخی نمایندگی ها و نمایشگاه ها اظهار داشت: نمایندگی ها در کل ایران باید پروانه داشته و برای پیش فروش خودرو نیز از بانک مرکزی مجوز بگیرند. کلیه نماینده هایی که در تهران هستند زیر نظر شرکت ها کار می کنند و شرکت تولید کننده و مونتاژکار هیچ فرقی ندارد. این شرکت ها باید نمایندگی های خودرا کنترل کنند و اگر در ماه ۱۰ حواله می دهد، باید به نحوه فروش آنها نیز رسیدگی کند.
کرمی افزود: متاسفانه الان بعضی از نمایندگی ها تخلف می کنند و اگر خود متصدی هم نباشد، نماینده های آنها چندین حواله فروش می زنند و پول هم می گیرند! پس از سه ماه خریدار به دنبال خودروی خود می آید که در آنجا خریدار را به شرکت و وزارت صمت ارجاع می کنند. نمایندگی تخلف می کند، اما مقصر اصلی شرکت است، چون باید رسیدگی انجام دهد تا نمایندگی ها بیشتر از سهمیه خودرا در بازار نفروشند. ما نمایندگی هایی داریم که بیشتر از ۲۰ شاکی دارند. وقتی به نماینده می گوییم چرا این کار را کرده اید می گویند ما نبودیم متصدی ما این کار را کرده است! باید شرکت رسیدگی کند، چون همه این افراد زیر نظر شرکت هستند.
او با اعلان اینکه بعد از انجام تخلف، نمایندگی ها رفع تکلیف می کنند، اظهار نمود: وقتی هم دیر می شود به خریدار می گویند بیاید سود ۲۴ درصدی پول خودرا به جای خودرو تحویل بگیرید که به درد مصرف کننده نمی خورد. مردم ۲۴ درصد سود نمی خواهند و خودرو می خواهند، در غیر این صورت پول خودرا در بانک قرار می دادند. متاسفانه الان این مشکلات را داریم و به وزارت صمت و شرکت ها اعلام نموده ایم. باید جلسه فوق برگزار گردد و ما کتبا نامه خواهیم زد که اگر نمایندگی ها این کار را کنند فکر اساسی می نماییم و جریمه درنظر می گیریم.
در حالیکه کمیسیون یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، مبلغ ۱۲ میلیون تومان است، نمایشگاه ها چندین برابر بیشتر می گیرند. بعنوان مثال ۵۰ میلیون کمیسیون می گیرند که خلاف است. یا بعنوان مثال دیگر در قرارداد می نویسند چنانچه یک چک برگشت بخورد باید ۲۰ درصد ضرر و زیان پرداخت گردد.
رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران تصریح کرد: پیش فروش خودرو از نظر قوانین صنفی مجاز نیست. از افرادی که پروانه دارند تعهد گرفته ایم که پیش فروش نکنند، اما گاهی افرادی هستند که پیش فروش انجام داده اند. خواهش می کنم مردم از نمایندگی ها خرید کنند تا حداقل بتوان رسیدگی کرد، چون نمایندگی ها از بانک مرکزی مجوز دارند. نمایشگاه ها به هیچ عنوان حق پیش فروش ندارند.
او ضمن اشاره به این که یکسری تخلف ها هم در خرید و فروش اقساطی ماشین ها رخ می دهد، توضیح داد: بعنوان مثال یک فردی که خودرو ۲۰۷ را با قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به شکل اقساطی با ۶۰۰ میلیون پیش پرداخت خریداری می کند، اطلاع ندارد که در قرارداد دست و پای او را می بندند. خواهش من اینست که خریداران با دقت ماشین بخرند. در حالیکه کمیسیون یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، مبلغ ۱۲ میلیون تومان است، برخی نمایشگاه ها چندین برابر بیشتر می گیرند. بعنوان مثال ۵۰ میلیون کمیسیون می گیرند که خلاف است. یا بعنوان مثال دیگر در قرارداد می نویسند چنانچه یک چک برگشت بخورد باید ۲۰ درصد ضرر و زیان پرداخت گردد. افرادی که پیش خرید یا اقساطی خرید می کنند، زمانیکه خودرو را تحویل نگرفته اند حساب و کتاب کنند تا یکباره ضررهای چند صد میلیونی متحمل نشوند.
کرمی درباره ی تخلف نمایشگاه داران با تشخیص رنگ ها و کارشناسی های متقلب نیز توضیح داد: کارشناسان خودرو باید آموزش دیده باشند، در حالیکه اینها با یک آهن ربا «تق تق» کارشناسی الکی می کنند. وقتی خودرویی می آید اگر زد و بند کنند به سود یکطرف غش می کند. این کارشناسی ها نباید دخالتی در خرید و فروش کنند در حالیکه این کار را می کنند. آنها فقط باید کارشناسی انجام دهند نه این که قیمت گذاری کنند. باید جریمه های سنگین بگذاریم که تکرار نشود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب