کفگیر خودروسازان چه طور به ته دیگ خورد؟
شمال صنعت: شرکتهای خودروساز بزرگ کشور در 5 ماه اول سال 1404 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشاندهنده کاهش چشم گیر 18.2درصدی است،
به گزارش شمال صنعت به نقل از خبر آنلاین به نقل از همشهری، از آغاز سال جاری تا پایان مردادماه در مجموع ۳۱۷هزار و ۷۰۳دستگاه خودروی سواری در ایران ساخته شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۳۸۸ هزار و ۳۹۸ دستگاه) کاهشی معادل ۷۰هزار و ۶۹۵دستگاه معادل 18.2درصد را نشان میدهد.
کدام محصولات بیشترین کاهش را داشتند؟
نگاهی به آمار تولید محصولات مختلف، دلیل اصلی کاهش تولید خصوصاً در سایپا و پارس خودرو را آشکار می کند. تولید 2مدل «کوئیک دنده ای» و «ساینا» توسط پارس خودرو بطور کامل متوقف شده و تولید آنها از رقم قبلی به صفر رسیده است. وانت ۱۵۱با کاهش ۵۸درصدی، رکورددار افت تولید در میان محصولات فعال است. تولید مدلهای رانا، چانگان و شاهین هم بین ۴۱ تا ۴۲درصد کاسته شده است. خط تولید محصولات پرحجم گروه «تیبا» (شامل تیبا، کوئیک و ساینای سایپا) با کاهش ۳۴درصدی روبرو شده که سهم عمده ای در آمار کلی کاهش تولید دارد. در بین شرکت های ایران خودرو فقط خانواده گروه پژو با کاهش محسوس تولید معادل 18درصد روبرو شده که این مورد به علت تغییر در استراتژی تولید این شرکت است. این آمار نشان میدهد که صنعت خودروی کشور بازهم در راه پرچالشی حرکت می کند. دلایل کاهش تیراژ تولید خودرو
آن طور که آمارها نشان میدهد صنعت خودرو در یک توفان کامل گرفتار شده است. بررسی ها مشخص می کند مطالبی مانند قطع مکرر برق، تنش های ژئوپلیتیک، شناورسازی نرخ ارز و با این حال قیمت گذاری دستوری ازجمله عوامل کاهش شدید تولید در 5ماهه سال جاری بوده است. قطعی برق در بهار و تشدید آن در تابستان، بطور مکرر خطوط تولید را متوقف کرده و اثر مستقیمی بر آمار تولید داشته است. همین طور جنگ ۱۲روزه در خردادماه و تشدید تنش های منطقه ای، نه فقط تولید را موقتاً متوقف ساخت، بلکه ریسک دسترسی به ارز و تأمین قطعات را به شدت افزایش داد. در کنار این دو عامل حذف ارز نیمایی و شناورسازی قیمت ارز تجاری، هزینه واردات قطعات و مواداولیه را برای خودروسازان و قطعه سازان بطور غیرقابل پیش بینی افزایش داده است.
17302
به طور خلاصه، به گزارش شمال صنعت به نقل از خبر آنلاین به نقل از همشهری، از شروع سال جاری تا پایان مردادماه در مجموع ۳۱۷هزار و ۷۰۳دستگاه خودروی سواری در ایران ساخته شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۳۸۸ هزار و ۳۹۸ دستگاه) کاهشی معادل ۷۰هزار و ۶۹۵دستگاه معادل 18.2درصد را نشان میدهد. در کنار این دو عامل حذف ارز نیمایی و شناورسازی قیمت ارز تجاری، هزینه واردات قطعات و مواداولیه را برای خودروسازان و قطعه سازان به طور غیرقابل پیشبینی افزایش داده است.
منبع: شمال صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب