آخرین مصوبه شورای رقابت
آزاد شدن خودرو های وارداتی از قید و بند شورای رقابت عرضه در سامانه همچنان پابرجا می باشد
به گزارش شمال صنعت، طبق ابلاغ رسمی سازمان حمایت، خودرو های وارداتی از شمول محدودیت های دستورالعمل تنظیم بازار شورای رقابت خارج شدند؛ البته این مورد به معنای عدم اجبار عرضه خودرو های وارداتی در سامانه یکپارچه و عدم نظارت های قیمتی سازمان حمایت و عرضه اختیار تام به واردکنندگان برای قیمت گذاری نیست.
به گزارش شمال صنعت به نقل از ایسنا، در تصمیمی مهم برای بازار خودرو، حسین فرهیدزاده- رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان- با صدور ابلاغیه ای خطاب به انجمن خودروسازان، انجمن واردکنندگان خودرو و مدیران عامل ۳۶ شرکت واردکننده خودرو، رسماً اعلام نمود که شورای رقابت در جلسه ۷۳۰ خود، خودرو های وارداتی را از شمول دستورالعمل تنظیم بازار خودرو های سواری خارج کرده است.
بر اساس این ابلاغیه، محدودیت های ماده ۴ دستورالعمل خودرو های سواری (مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت)، دیگر شرایط طرفِ تقاضا، برای متقاضیان خودرو های وارداتی اعمال نمی گردد. به طور مثال شرط عدم پلاک انتظامی فعال برای متقاضیان برداشته خواهد شد و افراد دارای پلاک انتظامی فعال هم می توانند برای خرید خودرو وارداتی اقدام نمایند.
این تصمیم می تواند مسیر واردات و عرضه خودرو های خارجی در کشور را هموارتر کرده و زمینه ساز تحرک در بازار خودرو شود.
در متن این ابلاغیه که خطاب به رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، رئیس انجمن خودروسازان ایران، مدیران عامل ۳۶ شرکت وارد کننده خودرو ذیل تصمیمات جلسه ۷۳۰ شورای رقابت در مورد خودرو های سواری وارداتی، صادر شده، آمده است:
''پیرو نامه شماره ۵۰۰۳۹۵۹ به تاریخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۴ مبحث ابلاغ تصمیمات جلسه به تاریخ ۱۷ فروردین ۱۴۰۴ ستاد تنظیم بازار در مورد خودرو های سواری وارداتی در موضوعات تعیین قیمت، عرضه اسناد و مدارک مثبته خودرو های وارداتی بعد از تکمیل واردات و ترخیص از گمرک به این سازمان جهت بررسی و عرضه گزارش به کارگروه تنظیم بازار، و نحوه عرضه در سامانه شفاف مورد تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن تأکید بر رعایت موارد ذکر شده اعلام می دارد:
شورای رقابت بر مبنای مصوبات جلسه ۷۳۰ به تاریخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۳ خودرو های وارداتی را از شمول دستورالعمل تنظیم بازار خودرو های سواری (مصوبه ۵۴۳ با اصلاحات بعدی) مستثنی کرده است.
براین اساس محدودیت های ماده ۴ شرایط طرف تقاضا دستورالعمل مورد اشاره از تاریخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۳ برای متقاضیان این خودرو ها قابلیت اعمال ندارد.
طبق آن چه که تاکید گردیده است، برخی در فضای مجازی از این ابلاغیه این گونه استنباط کرده اند که سازمان حمایت با این ابلاغیه، اعلام نموده است خودرو های وارداتی مشمول تعیین و نظارت قیمتی و عرضه در سامانه نیستند؛ این درحالیست که این برداشت اشتباه است.
در واقع ضمن تأکید بر صورت جلسه ستاد تنظیم بازار در مورد خودرو های سواری وارداتی پیرامون قیمت گذاری و عرضه در سامانه، قید شده است که با عنایت به خروج این خودرو ها از دستورالعمل شورای رقابت، محدودیت ماده ۴ دستورالعمل یعنی شرط پلاک فعال و... شامل خریداران و متقاضیان نمی شود.
همینطور مهدی ضیغمی- مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت- در گفت و گویی اعلام نموده است ''بر اساس تصویر نامه انتشار یافته سازمان حمایت، به هیچ وجه قیمت گذاری و نظارت بر فرآیند قیمتی شرکت ها، توسط سازمان حمایت حذف نشده و شرکت ها نمی توانند، برپایه تصمیم گیری شخصی و بدون تایید سازمان حمایت قیمت خودروهایشان را اعلام کنند.''
وی تصریح کرده است که ''این ابلاغیه به تسهیل فرایند خرید خودروی وارداتی اشاره دارد و از این پس به صورت کل شرط پلاک فعال از بین رفته است. ازاین رو متقاضیان خودرو های وارداتی که دارای پلاک فعال می باشند، می توانند از این به بعد نسبت به خرید خودرو های وارداتی از درگاه های تایید شده (سامانه یکپارچه فروش خودرو) اقدام نمایند.''
ایسنا این مورد را از مدیر طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت در دست پیگیری دارد و اطلاعات بیشتر در این حوزه، بزودی منتشر خواهد شد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب