افزایش ۷۴ درصدی تجارت الکترونیک

افزایش ۷۴ درصدی تجارت الکترونیک به گزارش شمال صنعت، رئیس مرکز تتا اظهار داشت: ارزش معاملات تجارت الکترونیکی (۲۰۷ هزار شرکت) سال قبل بالغ بر ۳.۱ هزار میلیارد تومان بوده که مبین رشد ۷۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ است.



به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، امین کلاهدوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا) امروز در نشست خبری اظهار نمود: ارزش معاملات تجارت الکترونیکی (۲۰۷ هزار شرکت) در سال ۱۴۰۲ معادل ۳ هزار و ۱۸۸ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۷۴ درصد افزایش پیدا کرده است. امیدواریم اسمال این روند رشد ادامه یابد و تا آخر سال به رقم ۶ همت برسیم.
وی اضافه کرد: تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی ۳.۹ میلیارد فقره بوده که مبین رشد ۳۱ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ است.
کلاهدوزان افزود: در قسمت معاملات الکترونیکی دولتی هم شاهد ۴۳۸ هزار فقره به ارزش یک هزار و ۱۱۹ میلیارد تومان بودیم که نسبت به سال ۱۴۰۱ به ترتیب افزایش ۴ درصد و ۷۱ درصدی یافته است.
وی به اینماد اشاره نمود و اظهار داشت: تعداد کل این مادهای فعال تا آخر سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۰۷ هزار و ۳۱۷ بوده که رشد ۴۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان داده است.
رئیس مرکز تتا اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ بیشتر از ۴ میلیون و ۲۵۶ هزار گواهی امضای الکترونیک صادر شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۲۵ درصدی را نشان داده است.
به گفته کلاهدوزان، نرخ رشد مبلغ کل تراکنش های شاپرک در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ برابر با ۳۳ درصد بوده است.
رئیس مرکز تتا اظهار نمود: همینطور متوسط مبلغ هر تراکنش تجارت الکترونیکی ۸۱۵ هزار تومان بوده است.
وی خاطرنشان کرد: ۴۲ درصد از شرکتهای مذکور نوپا (یک تا ۴ سال) هستند که نشان داده است اقبال مردم به راه اندازی کسب و کارهای الکترونیکی افزایش پیدا کرده است ۳۵ درصد شرکت ها کمتر از یک سال، ۱۸ درصد شرکت ها ۴ تا ۸ سال و ۵ درصد شرکت ها بالای ۸ سال عمر دارند.
کلاهدوزان اضافه کرد: استانهای تهران، اصفهان، مشهد و شیراز در صدر تجارت الکترونیکی هستند.
وی اظهار داشت: ۶۳ درصد شرکتهای مذکور فقط به صورت تخصصی در حوزه فروش کالا، ۳۴ درصد در حوزه خدمات و ۳ درصد به صورت مشترک در قسمت کالا و خدمات فعال می باشند.
رئیس مرکز تتا اظهار نمود: ۸۱ درصد صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی دارای این ماد مرد و ۱۸ درصد زن هستند که سهم زنان نسبت به سال ۱۴۰۱ برابر با ۳ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی اظهار داشت: ۶۰ درصد گروه سنی صاحبان تجارت الکترونیکی در ارتباط با گروه ۲۰ تا ۴۰ سال می شود. ۲۴ درصد از ۴۰ تا ۵۰ سال، ۱۵ درصد بالای ۵۰ سال و یک درصد زیر ۲۰ سال هستند.
وی تصریح کرد: در قسمت زیرساخت تجارت الکترونیکی حالا بیشتر از ۶۳ درصد اولویت اول شرکت ها برای ارسال بسته شرکت ملی پست است. ۱۵ درصد اولویت ها در ارتباط با شرکتهای پست خصوصی، ۱۰ درصد باربری ها و ۶ درصد توسط خود شرکت اتفاق می افتد.
رئیس مرکز توسعه تجارت با اشاره به اینکه ۴۳ درصد کسب و کارها از راه شبکه های اجتماعی و پیام رسان با مشتریان خود در ارتباط هستند، اظهار داشت: نگاهی که بنا داریم از انجام آن در مرکز توسعه تجارت اجتناب نماییم عدم افزایش تصدی گری، وضع نکردن قواعد پیچیده، عدم بلاتکلیفی در تدوین و اعلام قوانین و مخالفت با موازی کاری است. در مقابل رویکرد جدید پشتیبانی از کسب وکارهای موفق، تقویت مأموریت سیاست گذاری و توسعه ای مرکز، افزایش نقش آفرینی پلت فرم ها و بخش خصوصی، تعیین ضوابط منعطف با عنایت به نوع و سابقه کسب و کار، تقویت حضور اتحادیه، انجمن و تشکل های مردمی با رویکرد تقویت خود تنظیم گری و تنظیم گری را در دستور کار خود قرار گرفته است.
سپردن بخشی از کار اینماد به کارگزاری های خصوصی
کلاهدوزان تصریح کرد: اعداد در مقایسه با یکدیگر مفهوم دار می شود کل شبکه شاپرک کشور بر اساس گزارش بانک مرکزی ارزش تراکنش ها ۳۲ درصد حدوداً افزایش داشته است که میتوان این را متأثر از تورم دانست؛ اما در این آمار رشد تجارت الکترونیکی کاملا مشهود است.
وی در رابطه با سپردن بخشی از کار اینماد به کارگزاری های خصوصی اظهار داشت: یکی از بحث های جدی در مرکز همین مسئله است و کارهای در ارتباط با آنرا انجام خواهیم داد. بخشی از این مادهای خاکستری که در کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد، توسط پرداخت یارها صورت می گیرد. نتیجه به دست آمده از این تعامل را مثبت ارزیابی می نماییم و درحال تعریف کارگزاری های جدید هستیم.
کلاهدوزان در رابطه با جایگاه تجارت الکترونیک ایران در کشورهای منطقه اظهار داشت: ترکیه یکی از پیشتازان تجارت الکترونیکی است و حجم معاملات آنها پارسال ۸۷ میلیارد دلار بوده با عنایت به حجم ۵۱ میلیارد دلاری معاملات ما، نشان داده است و بسیاری از آنها عقب نیستیم. هرچند باید تاکید کنم این عدد برای ما مطلوب نمی باشد. امیدوارم در ۲ تا ۳ سال آینده بتوانیم با یک برنامه راهبردی در اکوسیستم تجارت الکترونیک، کشور ترکیه را پشت سر بگذاریم.
وی در رابطه با برنامه های مرکز توسعه تجارت اظهار داشت: توسعه بازارهای جدید یکی از برنامه های مهم می باشد. تجارت الکترونیکی در حوزه هایی مانند سلامت الکترونیک و طلا تقریبا صفر است و در پنج سال آینده مقرر است این بخش ها را به بهترین شکل توسعه دهیم. پارسال خرید و فروش خودرو در بستر پلت فرم ها رگوله (مؤسسات مالی و بروکرهایی که تحت قوانین نهادهای نظارتی مالی و قابل اعتماد درآمده اند را «رگوله» (Regulated) می نامند) شد و درحال فعالیت است. رگوله کردن فعالیتهای در ارتباط با سیمان و وسایل ساختمان برنامه ای است که سال جاری آنرا در برنامه داریم.
کلاهدوزان با اشاره به اینکه مرکز تتا گذشته برنامه سندباکس را شروع کرد اظهار داشت: سندباکس ساختاری پیشرفته دارد و در تمام دنیا از آن استفاده می نمایند. سندباکس وزارت صمت سال قبل شروع به کار کرد و درحال بررسی چهار طرح است و امیدواریم بتوانیم این ظرفیت را تقویت نماییم.


منبع:

1403/03/22
10:48:21
5.0 / 5
188
تگهای خبر: ارز , اینترنت , بانك مركزی , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور