در گفت وگو با شمال صنعت مطرح شد؛

صدور 800 میلیون دلار ضمانت نامه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی

صدور 800 میلیون دلار ضمانت نامه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی شمال صنعت: به گزارش شمال صنعت، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با اعلان اینکه سال ۱۴۰۲ طلایی ترین سال صندوق در پوشش خدمات فنی و مهندسی بود، اظهار داشت: پارینه ۸۰۰ میلیون دلار ضمانت نامه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی ارائه شد.



سید امیر برهانی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت پوشش دهی صادرات خدمات فنی و مهندسی اظهار داشت: یکی از مهم ترین صنایع کشور که ظرفیتهای بالایی دارد و می تواند سهم خوبی از درآمدهای صادراتی نصیب کشور کند، خدمات فنی-مهندسی است. بر این مبنا سال ۱۴۰۲ طلایی ترین سال صندوق در پوشش خدمات فنی و مهندسی بوده است. در این سال بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار پوشش خدمات میان و بلندمدت بوده که عمده آن خدمات فنی و مهندسی بوده است.
وی اضافه کرد: عمده مقاصد ما برای پوشش دهی صادرات خدمات فنی و مهندسی، کشورهای سوریه، عراق و سریلانکا بوده است.
برهانی در مورد پیشبینی پوشش خدمات فنی و مهندسی برای سال ۱۴۰۳، تصریح کرد: برای سال جاری هم مقرر شده این عدد با افزایش ۵۰ درصدی به ۱.۲ میلیارد دلار برسد.
چقدر صادرات خدمات فنی و مهندسی داریم؟
به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، با عنایت به این که بازار ساخت و ساز و پروژه های مختلف عمرانی کشورهای منطقه و همینطور اعضای سازمان شانگهای و سازمان اکو در اطراف ما وجود دارد که شرکتهای ایرانی می توانند با عنایت به هزینه های پایین خود نسبت به شرکتهای رقیب در کشورهای همسایه، مبادرت به دریافت پروژه های عمرانی کنند، با وجود تمامی تحریم های ظالمانه و مشکلات موجود، کارنامه صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۹۹ نشانگر اجرای ۹۰۰ پروژه به ارزش ۳۲ میلیارد دلار در ۲۱ کشور دنیاست.
همچنین بیشترین میزان صادرات در سالهای ۸۹ و ۹۰ بود که در این سال ها میزان صدور خدمات فنی و مهندسی کشور به ۴.۷ میلیارد دلار می رسید، اما در سالهای بعد به علت تحریم ها صادرات در این بخش با کاهش همراه شد، البته در دولت سیزدهم و دو سال گذشته وضعیت بهتر شده و به ۱.۸ میلیارد دلار رسیده است.
بررسی آخرین وضعیت صادرات خدمات فنی و مهندسی هم نشان داده است که در ۱۲ ماه سال قبل صادرات در این بخش به یک میلیارد و ۲۹۲ میلیون دلار رسید. همینطور طی این مدت ۲۶۴ مورد گواهی صادرات خدمات و تعیین تعهد ارزی، ۹۴ مورد صدور یا تمدید مجوز خروج موقت، ۱۸ مورد ضمانت نامه ارزی و مجوز ورود قطعی تجهیزات و ماشین آلات جهت استفاده در پروژه های برون مرزی برای متقاضیان صادر گردیده است. در این زمان ۳۰ فقره قرارداد انجام خدمات فنی مهندسی در ۲۰ کشور جهان توسط شرکتهای برتر در این عرصه منعقد شده است.
به اعتقاد کارشناسان، در بازار هزار میلیارد دلاری صادرات خدمات فنی و مهندسی منطقه به سادگی و در مدت کوتاهی به ۲۰ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی دست یابیم.


منبع:

1403/03/18
00:45:27
5.0 / 5
210
تگهای خبر: ارز , خدمات , شركت , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور