گزارش شمال صنعت؛

وضعیت نابسامان مونتاژ خودرو در ایران

وضعیت نابسامان مونتاژ خودرو در ایران به گزارش شمال صنعت، مونتاژ خودرو در ایران وضیعت نابسامانی دارد. طبق اعلام شورای رقابت از ۱۷ خودرو ۱۳ خودرو با هزینه بالا، مونتاژ می شوند. با این وجود به نظر می آید گرانفروشی جایگزین کاهش هزینه ی مونتاژ شده است.



به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، سال ۹۷ بود که به دنبال تشدید تحریم ها، دولت به منظور صرفه جویی در منابع ارزی واردات بعضی از محصولات همچون خودرو را ممنوع اعلام کرد؛ بعد از ممنوعیت واردات و انحصاری شدن بیشتر از پیش بازار خودرو، کم کم زمینه برای حضور بیشتر و پررنگ تر خودرو های مونتاژ شده توسط شرکتهای خصوصی در بازار هم فراهم گردید.
این شرکت ها، با واردات قطعات منفصله از کشور چین، خودرو ها را در داخل ایران مونتاژ کرده و روانه بازار می کنند؛ این شیوه تولید خودرو در اکثر کشورها صورت می گیرد اما نکته ای که در مورد مونتاژکاران ایرانی وجود دارد اینست که محصولات مونتاژ شده با نرخ های نجومی به فروش می رسند؛ بشکلی که اگر خودرو به صورت کامل وارد کشور شود شاید فقط چند درصد از خودرو های مونتاژ شده در داخل گران تر ارائه شود.
اصغر خسروشاهی عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در این ارتباط می گوید: شرکتهای مونتاژکار ایرانی سودهای کلانی می برند بشکلی که سبب شده شرکتهای ایران خودرو و سایپا هم به دنبال و مونتاژ بروند چونکه هم سود کلان و هم دردسر و هزینه کمتری دارد.
وضعیت در این عرصه تا جایی پیش رفته که حتی شرکتهای غیرتخصصی همچون زر ماکارون و شیرین عسل هم اعلام نموده اند که تمایل دارند وارد صنعت خودروسازی شوند و خودروهایی با برند خود مونتاژ کنند!
چرا قیمت مونتاژی ها بالاست؟
نکته قابل تأمل در مورد قیمت خودرو های مونتاژی آنکه باآنکه تابحال بارها گران فروشی مونتاژکاران در محافل مختلف مطرح شده و حتی در یک فقره شاهد جریمه ۱۴ هزار میلیارد تومانی یک شرکت مونتاژکار از جانب سازمان تعزیرات حکومتی به علت گران فروشی بودیم اما باید به ریشه های این سودجویی ها هم اشاره نمود.
مورد نخست آنکه به دلیل ممنوعیت واردات خودرو و فشار تحریم ها، فضای صنعت خودروسازی کشور بیشتر از پیش انحصاری شد و مبرهن است که فضای انحصاری بهترین زمینه برای گران فروشی و سودجویی را فراهم می آورد. ازاین رو در اینجا باید به تصمیمات سیاست گذار کلان همچون وزارت صمت انتقاد نمود که چرا با وجود آنکه به شرایط کشور واقف بوده سیاستگذاری خاصی برای پیشگیری از سودجویی ها به کار نبست و صرفا با قیمت گذاری دستوری تلاش کرد در این بخش نقش آفرینی کند!
موضوع بعدی نوسانات نرخ ارز است؛ متأسفانه اقتصاد کشور هر چند وقت یک مرتبه درگیر نوسانات شدید ارزی می شود و با عنایت به وابستگی مونتاژکاران به ارز، بهانه کافی برای نجومی شدن قیمت این محصولات وجود دارد.
البته این که مونتاژکاران ایرانی همواره قیمتی که برای دلار در نظر گرفته اند بالاتر از نرخ بازار بوده است مونتاژکاران همواره قیمتی که برای دلار در نظر گرفته اند بالاتر از نرخ بازار بوده است قابل کتمان نیست اما اینجا باز هم نقش سیاست گذار کلان پررنگ می شود چونکه این وظیفه تصمیم گیران کلان است که باید با ورود بموقع، نسبت به سوءاستفاده ها از نوسانات ارزی اقدام نمایند نه این که بعد از فروش خودرو با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت تمام شده، شرکت متخلف را جریمه کنند. این مبادرت به مثابه «نوش دارو بعد از مرگ سهراب» است؛ چونکه گران فروشی در درب کارخانه، محرک اصلی در نوسانی شدن قیمتها در بازار آزاد است.
مساله بعدی ارزبری بالای خودرو های مونتاژی است. این در حالیست که از ابتدا قرار بود وزارت صمت با برنامه ریزی دقیقی نسبت به افزایش عمق ساخت داخل اقدام نماید تا از این طریق زمینه برای کاهش ارزبری این بخش فراهم گردد اما تا به این لحظه اتفاق خاصی را در این عرصه شاهد نبودیم. نکته اصلی آنکه همین ارزبری بالا در نهایت هزینه نهایی مونتاژ را در ایران بالا برده است.


نمودار بالا جزئیات ارزبری خودرو های مونتاژی در سال ۱۴۰۱ را نشان داده است که بر این اساس خودرو های مونتاژی از ۳ هزار دلار تا ۱۹.۲ هزار دلار ارزبری دارند. این در حالیست که سقف واردات خودروی کامل خارجی ۲۰ هزار دلار است. (جزئیات بیشتر)
اعتراض مونتاژکاران به قیمت های جدید
به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، روز سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه شورای رقابت که پیش از این قیمت خودرو های داخلی را ابلاغ کرده بود، قیمت خودرو های مونتاژی را هم تصویب و ابلاغ نمود که این ابلاغیه مهر تأییدی بر گران فروشی مونتاژکاران زد چونکه به صورت میانگین بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان پایین تر از قیمت خودرو ها بود.
البته مونتاژکاران نسبت به قیمت های ابلاغی شورای رقابت اعتراض کردند و شورای رقابت هم اعلام نمود که باآنکه این قیمتها بر مبنای اطلاعات خود خودروسازان و سازمان حمایت تصویب شده اما دائمی نیست و احتمالا تا ۲ الی ۳ ماه آینده تغییر کند. دلیل این موضع گیری هم آن بود که اعلام گردید قیمت های مصوب بر مبنای صورت های مالی نیمه نخست سال ۱۴۰۱ و قبل از صعودی شدن قیمت ارز بوده است. (جزئیات بیشتر)
خودروها با هزینه بالا مونتاژ می شوند؟
به هر حال مصوبه فعلی شورای رقابت باآنکه مورد انتقاد مونتاژکاران است اما باید اجرایی شود تا در ماههای آینده در مورد تغییر این قیمتها در کارگروه خودروی شورای رقابت تصمیم گیری شود.
باید اشاره شود که این مورد در حالی مطرح گردیده است که شورای رقابت پیش از این اعلام نموده بود از ۱۷ خودرو ۱۳ خودرو رتبه F و G کسب کرده و با هزینه بالا تولید می شوند که باید نسبت به ارتقای شاخص خودرو ها اقدام نمایند.
اسماعیل شجاعی سخنگوی شورای رقابت در این ارتباط گفته بود که « خودروهایی که در رتبه رقابت پذیری G و F قرار گرفتند تا دوره بعدی مهلت دارند که هزینه های تولید خویش را کاهش دهند چونکه تولیداتشان از نظر قیمتی رقابت پذیر نیست. در صورت عدم ارتقای این خودرو ها از گروههای G و F به هر یک از گروههای A، B، C و D سبب می شود تا این خودرو ها بعنوان خودرو های غیررقابتی به مردم معرفی شوند.»
در تازه ترین خبر هم اعلام شده که مقرر است خودرو های مونتاژی تا یک سال با قیمت بهمن سال ۱۴۰۱ فروخته شوند تا این که قیمتها را به قیمتهای مدنظر شورای رقابت نزدیک کنند! البته طبق گفته سخنگوی شورای رقابت این شورا از مصوبه قیمت خودرو های مونتاژی که در ۱۷ اردیبهشت تصویب شده عقب نشینی نکرده است.
به هر حال باید منتظر ماند و دید که شورای رقابت در ایام آینده در مورد قیمت خودرو های مونتاژی چه تصمیمی می گیرد؛ آیا از اظهارات خود در خصوص این که مونتاژکاران باید هزینه تولید خویش را کاهش دهند عقب نشینی می کند یا این که شیوه جدیدی برای تعیین قیمت در نظر می گیرد.
خبرگزاری مهر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


منبع:

1402/02/26
13:19:44
5.0 / 5
264
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , تولید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور