زمان اجرای وعده های وزیر رسید

زمان اجرای وعده های وزیر رسید شمال صنعت: قیمت خودرو روز گذشته تعیین تکلیف شد و طبق تجربه اساسا بازار با یک شوک قیمتی مواجه خواهد شد؛ بدین سبب حالا دیگر زمان اجرای وعده های خودرویی وزارت صمت رسیده و باید عرضه بصورت محسوس افزایش یابد.



به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، بعد از ۵ روز کشمکش دیشب قیمت جدید خودرو با میانگین رشد ۲۹ درصدی اعلام گردید. بر این اساس حداکثر افزایش قیمتی ۴۲ درصد و کمترین آن ۱۰ درصد است. (جزئیات بیشتر)
نکته قابل توجه در این ارتباط آنکه بررسی ها نشان داده است قیمت های اعلامی بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ درصد پایین تر از قیمت های بازار آزاد هستند.
رشد قیمت کارخانه باز هم عقب تر از بازار
سپهر دادجوی توکلی مدیر روابط عمومی شورای رقابت در اینباره به مهر گفته بود «مجموع قیمت هایی که ارائه شده در بعضی اوقات بیش از ۱۵۰ درصد پایین تر از قیمت بازار است که همین مساله موجب ایجاد تعادل در بازار می شود.»
به عنوان نمونه خودروی پژو پارس سال که در بازار آزاد با نرخی نزدیک به ۷۰۰ میلیون تومان معامله می شود با رشد ۴۲ درصدی از ۱۴۴ میلیون تومان به ۲۰۵ میلیون تومان رسیده است؛ بدین سان قیمت این خودرو حتی بعد از افزایش قیمت کارخانه ای، ۲۴۲ درصد پایین تر از نرخ بازار است.
در نمونه ای دیگر می توان به خودروی رانا پلاس اشاره کرد؛ این خودرو که با رشد ۴۲ درصد از ۱۸۶ میلیون تومان به ۲۶۵ میلیون تومان رسیده است در بازار آزاد با نرخ تقریبی ۶۱۳ میلیون تومان معامله می شود، ازاین رو قیمت کارخانه ای این خودرو ۱۳۲ درصد پایین تر از بازار آزاد است.
همچنین باید به خودروی پژو ۲۰۷ فرمان برقی اشاره نمود که در بازار آزاد با قیمتی در محدود ۷۸۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود، با این وجود قیمت این محصول در کارخانه با رشد ۴۲ درصدی از ۱۸۷ میلیون تومان به ۲۶۶ میلیون تومان رسیده است؛ یعنی تقریبا ۱۹۴ درصد کمتر از بازار آزاد قیمت دارد.
نکته این که قیمت های ذکر شده در ارتباط با دوره پیش از اعلام قیمت های جدید کارخانه است، ازاین رو به نظر می آید از امروز که قیمت های کارخانه تعیین تکلیف شده اند بازار خودرو با یک شوک قیمتی مواجه شود.
البته فعالان بازار خودرو معتقدند که قیمت های فعلی بازار آزاد خودرو نیز خریدار چندانی ندارد و نرخها به سقف خود رسیده اند اما با این وجود تجربه نشان داده که وضعیت فعلی می تواند شوک قابل ملموسی به بازار وارد کند.
در اینجا است که نقش عملکرد و رفتار مسئولان خصوصاً مسئولان وزارت صمت در کنترل بازار به خوبی عیان خواهد شد و به نظر می آید زمان اجرای وعده ها رسیده است چونکه با عنایت به فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار که بطور قطع بیشتر از درصدها فعلی نیز خواهد شد، به سوداگری و طمع به عرضه قطره چکانی دامن خواهد زد.
بازار تشنه است
بر همین اساس همانطور که متولیان وزارت صمت همچون شخص وزیر بارها اشاره کرده اند نیاز بازار خودروی کشور حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو است؛ البته کارشناسان تاکید دارند که با عنایت به نیاز انباشت شده این عدد می تواند به بالای ۲ میلیون دستگاه نیز برسد.
بنابراین حالا که بازار خودرو در تیررس شوک قیمت کارخانه قرار گرفته مهم ترین عامل کنترل کننده ای که باید از طرف مسئولان اجرائی شود که البته همان وعده دو سال پیش فاطمی امین نیز است، افزایش عرضه خودرو است.
این افزایش هم باید از طرف تولیدکنندگان باشد و هم باید زمینه بگونه ای فراهم گردد که خودرو های پارک شده در پارکینگ خانه ها که نقش حفظ سرمایه مالک را بازی می کنند، روانه بازار شوند.
البته نمی توان منکر تأثیر نرخ دلار، تورم انتظاری و سایر محرک ها در نوسانات قیمت خودرو در بازار آزاد شد اما بطور قطع افزایش عرضه و متنوع کردن محصولات خصوصاً تزریق خودرو های وارداتی به بازار می تواند تبدیل به مانعی بر سر راه پاره شدن افسار نرخها شود.
به هر حال این روزها حساس ترین روزهای صنعت خودرو است، چونکه مردم و متقاضیان خرید خودرو به اوج نارضایتی از این صنعت رسیده اند و خیلی از متقاضیان توان خرید خودروی کارکرده را نیز از دست داده اند، ازاین رو عملکرد وزارت صمت در کنترل بازار از راه افزایش عرضه و مقابله با سوداگری بعنوان متولی صنعت خودرو بیش از پیش زیر ذره بین خواهد رفت.
خبرگزاری مهر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

1402/01/22
11:33:53
5.0 / 5
435
تگهای خبر: تولید , خرید , خودرو , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور