در سومین هم اندیشی فعالان صنعت خودرو با وزیر اقتصاد مطرح شد؛

خودروسازان واگذار می شوند؟

خودروسازان واگذار می شوند؟ شمال صنعت: سومین نشست هم اندیشی صاحبنظران دانشگاهی و فعالان صنعت خودرو با وزیر امور اقتصادی و دارایی اجرا شد.


به گزارش شمال صنعت به نقل از شادا؛ محمدرضا نجفی منش در سومین نشست هم اندیشی با صاحبنظران دانشگاهی و فعالان صنعت خودرو با موضوع واگذاری ایران خودرو و سایپا که با حضور وزیر اقتصاد در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، اظهار داشت: به جهت اینکه شرکتها از حالت زیان بیرون بروند باید اصلاح قیمت گذاری صورت گیرد، هم اکنون راه حل بورس برای این مساله قرار داده شده است که راه حل بسیار خوبی است، آخرین باری که خودرو در بورس ارائه شد، ۵۰ میلیون تومان ارزان تر از بازار به دست مصرف کننده رسید و ۱۷۰ میلیون تومان نیز خودروسازان بیش از قیمت کارخانه فروختند و در این بین چیزی نصیب دلالان نشد، این روش باید برای همین خودرو ها اعمال شود. رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان با تکیه بر واگذاری سهام تودلی خودروسازان اظهار داشت: واگذاری سبب ورود نقدینگی به خودروسازان شود و نقدینگی آنان را تقویت می کند بعد از انجام این واگذاری باید مدیریت را به سهامداران مجموعه واگذار و قانون تجارت اعمال شود. وی اشاره کرد: دولت به خاطر قیمت گذاری دستوری ۱۲۰ هزار میلیارد تومان زیان به این صنعت وارد کرده است. ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رانت قیمتگذاری آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان نیز با اعلان اینکه برای خصوصی سازی باید سهام تودلی را واگذار نماییم اظهار داشت: شکاف بازار ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رانت به حساب افرادی که از کارخانه خودرو خریده و در بازار آزاد به فروش رساندن واریز کرده است و در همین زمان ۱۴۰ میلیارد تومان زیان انباشته برای صنعت خودروسازی به وجود آمده است. دبیر انجمن قطعه سازان اضافه کرد: هم اکنون ظرفیت تولید قطعه سازان در کشوربرای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو است و ظرفیت تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار در کشور داریم اما چه چیزی باعث شده که ما نمی توانیم از این ظرفیت استفاده نمائیم. وی اشاره کرد: مشکل اصلی دراین زمینه سیاستگذاری و مصادق حکومتی است. سه الزام واگذاری خودروسازان شجاعی عضو مرکز پژوهش های مجلس نیز در این جلسه با اشاره به این که سه الزام برای واگذاری وجود دارد و باید به سمت آن برویم اظهار داشت: ابتدا باید خاصیت بازار را تقویت نماییم در مرحله دوم باید سهام چرخه ای را که در این بنگاه ها وجود دارد و منشأ مشکلات عدیده ای است باید واگذار شود و سومین الزام که پیش از همه واگذاری ها باید صورت گیرد باید برای واگذاری ها یک سری تمرین ها را انجام دهیم و ببینیم آیا حاکمیت بر می تابد یک بخش خصوصی واقعی داشته باشیم یا خیر. وی بیان کرد: این که هر دو خودروساز را بخواهیم بطور هیجانی هم زمان واگذار نماییم به نظر مناسب نمی باشد بلکه باید هر کدام را که زمینه واگذاری بهتری دارند ابتدا واگذار و عرضه نماییم و سپس با دیدن آثار آن نسبت به واگذاری بنگاه بعدی اقدام نماییم. نیازمند تنظیم گری برای بازار و مرزها هستیم. امیرحسین کاکایی استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو نیز در این جلسه اظهار داشت: اگر سهام تودلی را به خوبی واگذار نماییم به سرعت مدیریت به بخش خصوصی واگذار می شود. وی ادامه داد: ما نیاز به سیاستگذاری برای رقابت سالم داریم و نیازمند تنظیم گری برای بازار و مرزها هستیم. کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: باید تعرفه در کل زنجیره تعریف و توازن داشته باشد، برای اهلیت باید هدف تعیین و چارچوب آنرا مشخص نماییم و این چیز پیچیده ای نیست بلکه چیزی که می خواهیم مهم می باشد، باید یک نظام تنظیم گری که ۲۹ نهاد را در امتداد حمایت و تقویت هماهنگ کند، تدوین شود تا هر نهاد نظر متفاوت ندهد. ریشه مشکلات مدیریت دولتی در صنعت خودروسازی است نبوی معاون وزیر صمت و رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز با اشاره به زیان دهی خودروسازان اظهار داشت: اگر بخش خصوصی هم مدیریت ایران خودرو و سایپا را برعهده داشت با این نحوه قیمت گذاری زیان ده می شد و زیان انباشته آن در نهایت بجای ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به ۸۰ هزار میلیارد تومان می رسید. وی اشاره کرد: ریشه مشکلات مدیریت بخش دولتی در بنگاه نیست بلکه مدیریت دولتی در صنعت خودروسازی است. معاون وزیر صمت اشاره کرد: وزارت صمت با اجماعی که با همه نهادهای مؤثر به وجود می آورد نقشه راه این صنعت را برای متولیان آینده مشخص می کند و ما هم اصرار داریم سهام تودلی باید واگذار شود. نبوی با اعلان اینکه یکی از موضوعات تشکیل بازار رقابتی است بیان کرد: فضای اقتصاد کشور در دهه های گذشته نشان داده اقتصاد ما به جهت اینکه وصل مستقیم به بازار بین المللی داشته باشیم عزم نداشته است. سیاست های حمایتی با رقابتی باید توأم باشدمجیدپور رییس دانشکده مدیریت علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر نیز اظهار داشت: آیا ما به پسا واگذاری فکر کرده ایم و یا تنها واگذاری و خصوصی سازی را راهکار مشکل می دانیم، ما تجربه شکست خورده و موفقی هم داریم. وی با اعلان اینکه باید نقشه اعتلای راه صنعت را داشته باشیم و واگذاری و خصوصی سازی بخش از راه حل باشد اظهار داشت: اطاله یک روند نامطلوبو سیاست گذاری نامطلوب در دهه های گذشته در صنعت خودرو موجود شده احساسی با واگذاری برخورد نماییم در صورتیکه اگر فرصتی که در این صنعت است را ببینیم واگذاری در آن تصویر کلی باید دیده شود آن وقت برای پسا واگذاری برنامه ریزی خواهیم داشت. وی اشاره کرد: ما باید همزمان اقتصاد خودرو و صنعت خودرو را با هم ببینیم و واگذاری سهام قسمتی از پازل باشد، باید به فکر این باشیم که توسعه صادرات داشته باشیم. سیاست های حمایتی با رقابتی باید توأم باشد در سالهای قبل سیاست های حمایتی انجام شده است اما سیاست های رقابتی نداشتیم و این پاشنه آشیل است.


منبع:

1401/09/05
19:44:39
5.0 / 5
364
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بورس , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور