در گزارش شمال صنعت مطرح شد؛

اما و اگرهای واردات ماشین آلات معدنی

اما و اگرهای واردات ماشین آلات معدنی به گزارش شمال صنعت یک کارشناس حوزه معدن با اعلان اینکه ما در ایران سازنده ماشین آلات تخصصی به مفهوم واقعی نداریم، اظهار داشت: هم اکنون هیچ آمار و ارقامی از ناوگان تخصصی معدنی کشور وجود ندارد.



به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، طبق برآوردهای انجام شده، تا سال ۱۴۰۴ باید سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تن عملیات خاک برداری صورت گیرد در حالی که این عدد اکنون ۵۰ میلیون تن است. همین طور طبق آمار اتاق تجاری تهران، برای رسیدن به اهداف تعیین شده در برنامه سال ۱۴۰۱ جهت تولید مواد معدنی نیاز به ۲۵ هزار دستگاه داریم.
آنطور که کارشناسان اقتصادی می گویند جهت دستیابی به هدف گذاری افق ۱۴۰۴ نیاز به رشد سالانه ۱۶ درصدی تولید مواد معدنی داریم؛ بدین سبب باید ۲۵ هزار دستگاه ماشین آلات معدنی طی ۴ سال آینده به این صنعت تزریق شود تا هم به اهداف ۱۴۰۴ برسیم و هم از زمین گیر شدن این صنعت جلوگیری نماییم.
همچنین طبق آمار موجود، هم اکنون ۱۸ هزار دستگاه در معادن کشور بالای ۲۰ سال عمر دارند که باید نوسازی شوند.
بر همین اساس جهت تامین نیاز کشور و کنترل بازار، اردیبهشت ماه وزارت صمت برای واردات ماشین های معدنی و راهسازی، مصوبات جدیدی ابلاغ نمود که در بند اول آن تاکید شده بود ماشین آلاتی اجازه ورود به کشور دارند که داخل کشور ساخته نمی شوند. همین طور در این نامه از فعالان بخش معدنی خواسته شده برای تسریع و تامین تعداد بالای ماشین آلات مورد نیاز معادن، به میزان خرید یک دستگاه از سازندگان داخلی، واردات یک دستگاه صورت گیرد.
اما و اگرهای واردات ماشین آلات معدنی
شهرام شریعتی در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد واردات ماشین آلات معدنی، با اعلان اینکه صدور این بخشنامه برای داشتن یک مکانیسم واحد در همین حد نیز جای امیدواری دارد؛، اظهار نمود: بر طبق این ابلاغیه امکان نوسازی ناوگان معدنی کشور به بخش خصوصی واگذار شده است و معادن می توانند در قالب قید و بندهایی ماشین آلات معدنی را وارد و ناوگان خودرا نوسازی کنند؛ البته اما و اگرهای جدی نیز در این خصوص وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.
این کارشناس حوزه معدن اشاره کرد: یکی از شروط بزرگی که در این بخشنامه قید شده این است که واردات ماشین آلات خارجی مشروط به خرید یک دستگاه ماشین تولید داخل است؛ اگر درست به این مساله نگاه نماییم ما در ایران سازنده ماشین آلات تخصصی به مفهوم واقعی نداریم و حتی در صنعت خودروسازی نیز موفق نبوده ایم؛ چونکه تمام یا بخش عمده ای از قطعات آنها از کشور چین وارد و در کشور مونتاژ و در نهایت نام خودروی ملی را یدک می کشد.
شریعتی افزود: حتی اگر صنعت ماشین سازی ایران نیز مانند ترکیه (که یک کشور بسیار نوپا در خودروسازی است) بود اسم خودروی ملی معنا دار و قابل توجیه بود؛ اما وقتی اغلب قطعات فقط مونتاژ می شود پس بحث خودروی ملی منتفی است و عملاً درحال اعطای امتیاز بزرگی به سازندگان قطعات چینی هستیم و کشور به صورتی به کارخانه مونتاژ این قطعات تبدیل گشته و کارخانه های سابق مونتاژ به خاک نشسته را مجدد احیا نماییم تا یک صنعت ماشین سازی مرده به میلیاردها میلیارد ثروت کشور به دست چینی ها باردیگر پا بگیرد. این اتفاق به بهانه روی پا ایستادن یک کارخانه ۱۰۰۰ نفری است که مشابه همان اتفاق ناخوشایندی است که در خودروی عمومی و صنعت خودروی کشور شاهد آن هستیم.
این کارشناس حوزه معدن اشاره کرد: امروز باید تعیین تکلیف شود که هدف از اجرای این بخشنامه کمک به صنعت خودروی کشوراست یا صنعت معدن؟ چنانچه به دنبال کمک به صنعت معدن کشور هستیم گذاشتن شرط در این خصوص اشتباه است.
وی اشاره کرد: هم اکنون هیچ آمار و ارقامی از ناوگان معدنی کشور وجود ندارد و ناوگان معدنی کشور فاقد هر گونه آماری است و اعداد و آماری اعلامی پشتوانه درست و دقیقی ندارد؛ چونکه کامیونی که یک روز بار معدن، یک روز غلات و روز دیگر شوینده حمل می کند جزو ناوگان عمومی شمرده می شود در صورتیکه روی سخن ما با ناوگان تخصصی معدن کشور است.
شریعتی با اعلان اینکه متأسفانه همه نگاه ما در معدن به سمت شرق معطوف شده و درحال حرکت به سمت استفاده هرچه بیشتر از جنس درجه سوم و چهارم شرقی هستیم، اضافه کرد: چنانچه در ماشین آلات مستعمل اروپایی اجناس درجه یک و ۲ روسی و چینی استفاده گردد باز قابل قبول تر است؛ اما نگاه مطلق به شکلی با صنعت درجه چندم شرق گره خورده که صنعت کشور را با رکود جدی مواجه می کند.
به گفته وی، اگر در صدد سرمایه گذاری درحوزه ماشین آلات هستیم باید به شیوه درست این حرکت شکل بگیرد و در نوسازی ناوگان خودروسازی نه در حد سازنده های آمریکایی، اروپایی، کره و ژاپن که در حد معقول با همکاری شرکت هایی باشد که محصولات آن از کیفیت قابل قبولی برخوردارست.
شریعتی اشاره کرد: اگر تصمیم جدی بر نوسازی ناوگان معدنی کشور است باید با بهره گیری از فناوری روز جهان صورت گیرد؛ اگر به دنبال سازنده هستیم از کارخانجات به روز و قوی استفاده نمائیم که دارای تشکیلات منظم و دقیقی است نه این که به دنبال قطعات چینی باشیم.


منبع:

1401/03/10
21:04:31
5.0 / 5
423
تگهای خبر: اقتصاد , تولید , خرید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور