در گفت وگو با شمال صنعت مطرح شد؛

اولویت صنعت خودرو، سامان دهی وضعیت مالی و ساختار سهام داری است

اولویت صنعت خودرو، سامان دهی وضعیت مالی و ساختار سهام داری است استاد دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: اگر صنعت خودرو به ریل اصلی خود بازنگردد، علاقه مندان به خرید سهام ایران خودرو و سایپا، این شرکت ها را در همان مسیر قبلی هدایت خواهند کرد.



ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مهر در مورد چالش های خصوصی سازی شرکتهای ایران خودرو و سایپا اظهار داشت: فرایند خصوصی سازی در بنگاه هایی که دولت در آنها سهام دارد، باید در زمان سوددهی و رونق آن بنگاه ها صورت گیرد.
وی افزود: هم اکنون شرکتهای ایران خودرو و سایپا، زیان ده هستند و نباید واگذاری سهام در آنها صورت گیرد، چونکه به علت زیان انباشته فراوان این دو خودروساز، ارزش گذاری ایران خودرو و سایپا به درستی انجام نشده و به قیمتی کمتر از ارزش حقیقی خود واگذار می شوند.
خلخالی ضمن اشاره به انحراف صنعت خودرو از مسیر اصلی خود افزود: در سالهای پایانی دهه ۷۰ صنعت خودرو از ریل اصلی خود خارج شد؛ یعنی سیاستگذاری ها بشکلی تدوین شد تا شرکتهای خودروسازی به جای توسعه محصولات با تاکید بر دانش داخلی، صرفا به سمت مونتاژ کاری محصولات دیگر کشورها حرکت کردند.
وی افزود: با روی کار آمدن دولت های مختلف، تفکر سیاست گذاران صنعت خودرو تغییر نکرده و آن چنان که شایسته است، به توسعه محصولات و ارتقا سطح دانش متخصصان داخلی بهایی داده نشده است.
این کارشناس حوزه خودرو اضافه کرد: دولت بعنوان یک مقوله دارای اولویت، ابتدا باید وضعیت شرکتهای ایران خودرو و سایپا را سامان دهد و آنها را به ریل اصلی خود بازگرداند، سپس بر استمرار واگذاری سهام و مدیریت اصرار کند. یعنی با اتخاذ سیاست های اقتصادی و راه گشا، این شرکت ها را از زیان خارج کرده و به سوددهی برساند و ساختار سهام داری آنها را مورد بازبینی قرار دهد، در این صورت این شرکت ها در شرایط ایده آل واگذاری قرار می گیرند.
استاد دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: در گام بعد، دولت باید شرایط واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی دارای اهلیت و آشنا به صنعت خودرو را فراهم آورد. اهلیت داشتن به این مفهوم است که بخش خصوصی بتواند صنعت خودرو و این دو شرکت را در ریل اصلی صنعتی حفظ کند، تا بتواند با تاکید بر دانش داخلی و ظرفیت های بوجود آمده در طول دهه های گذشته، توسعه کمی و کیفی محصولات را رقم بزند.
خلخالی تاکید کرد: واگذاری در شرایط فعلی به هیچ وجه به صلاح ایران خودرو سایپا نخواهد بود. اگر وضعیت کنونی اصلاح نشود و صنعت خودرو به ریل اصلی خود بازنگردد، شاهد معضلاتی نظیر هفت تپه خواهیم بود؛ چونکه علاقه مندان به خرید سهام ایران خودرو و سایپا، مجموعه هایی هستند که این شرکت ها را در همان مسیر قبلی و خروجی فعلی هدایت خواهند کرد و وضعیت آنها بدتر از شرایط فعلی خواهد شد.
وی ضمن اشاره به اهمیت تقویت بخش خصوصی برای تأمین کسری خودرو در بازار اظهار داشت: با عنایت به چشم انداز در نظر گرفته شده در خصوص تولید ۳ میلیون خودرو در سال، باید توجه داشت، ایران خودرو و سایپا مجموعاً حدود یک میلیون و دویست هزار خودرو تولید می کنند. ما اگر به دنبال خصوصی سازی واقعی هستیم، باید شرایط تولید تا سقف ۳ میلیون خودرو را بین بازیگران دارای اهلیت بخش خصوصی در صنعت خودرو تقسیم نماییم تا شرکتهای خصوصی واقعی تولید خودرو در کشور ایجاد شوند.
خلخالی در بخش پایانی اظهاراتش اظهار داشت: در شرایطی که ایران خودرو و سایپا دارای زیان انباشته فراوان و مشکلات مختلف ساختاری هستند، نباید برای تولید محصولات بیشتر، آنها را بزرگ تر کرد و بر مشکلات آنها افزود.

1400/11/09
23:53:10
5.0 / 5
705
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
ShomalSanat شمال صنعت

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور ؛ شمال صنعت: مرجع جامع اخبار صنعت، ساختمان و ویلا در شمال کشور