عضو اتاق بازرگانی تهران پاسخ داد

در حادثه بهبهان چرا ایربگ ها باز نشد؟

در حادثه بهبهان چرا ایربگ ها باز نشد؟ به گزارش شمال صنعت عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می گوید در حادثه بهبهان و چرایی عمل نکردن ایربگ ها باید عوامل مختلفی بررسی شده و نتیجه بعد از بررسی های کارشناسی اعلام گردد.


محمدرضا نجفی منش در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: این که ما به شکل کلی و بدون انجام بررسی های دقیق، در یک حادثه اعلام نماییم که تقصیر با فلان دستگاه یا شرکت یا نهاد است، بطور قطع از حقیقت به دور است. در تصادفی مشابه با حادثه بهبهان باید به شکل دقیق مشخص شود که این حادثه چرا رخ داده و دلیل افزایش تلفات و هزینه های جانبی چه بوده است؟ ازاین رو به نظر می آید تصمیم گیران و کارشناسان برای عرضه یک صحبت دقیق باید در انتظار مشخص شدن نتایج کار باشند.
وی با اشاره به اینکه هر شرکت، نهاد یا فردی که مسئول این حادثه شناسایی شد، باید تبعات آنرا بپذیرد، بیان نمود: این که خودرو های حاضر در تصادف چه بوده اند، چند سال از عمر آنها می گذشته، شرایط فنی و ایمنی آنها چگونه بوده است و فرآیند تولید آنها چطور طی شده، مسائلی است که باید به شکل دقیق به آنها پرداخت.
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان در پاسخ به این سؤال که آیا باز نشدن ایربگ خودرو ها عامل تشدید تبعات این تصادف بوده، توضیح داد: در بحث درباره ایربگ ما باید سه محور مقدماتی را مدنظر قرار دهیم. نخست آنکه باید مشخص شود، اساسا چه تعداد از خودرو های حاضر در صحنه تصادف به ایربگ مجهز بوده اند و چه تعداد ایربگ نداشته اند. مبحث دوم این است که نوع تصادف چگونه بوده؟ ایربگ به این شکل تعریف می شود که اگر تصادفی از جلو رخ داد باز شود و گاها به ضرباتی از عقب وارد می شود حساس نیست و این فن آوری است که در خودرو های جدید به آنها توجه می شود. مبحث سوم هم این است که با عنایت به این که باز شدن ایربگ برای صاحبان خودرو هزینه هایی دارد، برخی افراد به شکل عمدی میزان حساسیت آنرا پایین می آورند و همین مبحث سبب می شود در حوادث این چنینی ایربگ کار نکند.
نجفی منش افزود: با در کنار هم قرار دادن تمام این مقدمات باید بررسی صحنه تصادف به شکل دقیق نهایی شود و اگر مشخص شد هر بخشی در این حادثه مقصر بوده بطور قطع باید تبعات کامل آنرا بپذیرد. بحث درباره مقصر بودن خودروسازان و قطعات کار رفته در محصولات آنها هم منوط به تکمیل بررسی ها و مشخص شدن نظرات کارشناسی خواهد بود.
وی درباره مبدا تولید ایربگ های به کار رفته در خودرو های ایرانی هم اظهار داشت: ایربگ ها در ایران به سه شکل تأمین می شود. برخی به صورت کامل وارداتی هستند و محصول کامل به کشور می رسد و خودروسازان تنها آنرا بر روی خودرو سوار می کنند. یک مدل مواد اولیه از خارج تأمین می شود و در داخل از جانب شرکتهای داخلی مونتاژ شده و از این طریق در اختیار خودروسازان قرار می گیرد و در نهایت شرکت هایی هم در ایران هستند که ایربگ را به صورت کامل تولید می کنند که این نوع هم در بعضی خودرو ها مورد استفاده قرار می گیرد. در بحث درباره تصادف بیشتر از آنکه مبدا تولید ایربگ اهمیت داشته باشد، باید بحث درباره چرایی این حادثه، میزان مجهز بودن خودرو ها به ایربگ ها و چرایی باز نشدن آنها مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد.




منبع:

1400/11/02
15:41:08
5.0 / 5
325
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور