معاون وزیر صمت اعلام كرد؛

جزییات درج قیمت تولیدکننده روی کالا

جزییات درج قیمت تولیدکننده روی کالا به گزارش شمال صنعت معاون وزیر صمت اظهار داشت: حذف واسطه های غیرضرور، روزآمدسازی شیوه های نظارت در بازار،  روان سازی نظام قیمت گذاری و کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان همچون اهداف درج قیمت تولیدکننده روی کالاهاست.



عباس تابش در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالاها، اظهار نمود: بررسی ها نشان میدهد که هم اکنون قیمت مصرف کننده درج شده روی خیلی از کالاها واقعی و قانونی نیستند و بیشتر آنها قیمت هایی است که با توافق واحدهای تولیدی و واسطه ها و فروشگاه درج می شود.
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اضافه کرد: با توجه به این که شفاف سازی اولویت ماست، وزارت صمت با هدف شفاف سازی قیمت ها، بهره مندی قانونی و منطقی هر یک از عوامل زنجیره تولید، توزیع و عرضه از سودهای مصوب قانونی، حذف واسطه های غیرضرور و کاهش قیمت تمام شده کالا برای اصناف، روزآمدسازی شیوه های نظارت در بازار، روان سازی نظام قیمت گذاری و همین طور کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان، طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها را در دستور کار قرار داد.
وی با اعلان اینکه درج قیمت تولیدکننده روی کالاها دست واسطه ها را کوتاه کرده و قیمت های کاذب را از میان می برد، اظهار داشت: بر طبق این طرح، تولیدکننده باید بر روی کالاهای خود، قیمت درب کارخانه را درج کرده و فروشگاه ها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف کننده هستند.
معاون وزیر صمت اظهار داشت: برای اجرای این طرح، کالاهایی که بازارشان رقابتی است انتخاب خواهند شد که البته در فاز اول کالاهایی انتخاب شده اند که سهم و نقش قابل توجهی در سبد هزینه خانوارها ندارند. این کالاها شامل ۷ کالای سوپرمارکتی شامل دستمال کاغذی، آب معدنی، آبمیوه ها، نوشابه گازدار، ماءالشعیر، پودر لباسشویی و پوشک بچه و همین طور ۷ قلم کالای سرمایه ای شامل انواع لوازم خانگی کوچک و بزرگ همچون غذا ساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت، مایکروویو، تلویزیون، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی می شود.
فروشگاه ها باید قیمت غیرواقعی را از قفسه ها حذف کنند
وی افزود: یکی از اشکالات در سطح عرضه، درج قیمت های غیرواقعی در فروشگاه های زنجیره ای است. شواهد نشان میدهد که فروشگاه ها در قالب طرح های تخفیفی و حراج، حجم بالایی از کالاها را با تخفیف های غیرواقعی ۲۰ تا ۵۰ درصدی و عرضه می کنند. با اجرای این طرح، فروشگاه های زنجیره ای ملزم می شود که برچسب تخفیفات قیمت غیر واقعی را از روی قفسه ها حذف نمایند و همان قیمت مصرف کننده روی کالا، در معرض دید عموم قرار گیرد.
تابش اضافه کرد: قبل از این خیلی از تولیدکنندگان در بعضی مواقع کالاهای خودرا با تخفیف ویژه و حتی زیر قیمت تمام شده به فروش می رساندند که به سبب درج قیمت مصرف کننده روی کالاها، این تخفیف در بیشتر اوقات بصورت کامل به شبکه توزیع خرده فروشی می رسید و مصرف کننده هیچ سودی نمی برد.


منبع:

1400/10/03
10:59:24
5.0 / 5
779
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور