در گزارش شمال صنعت مطرح شد؛
برنامه دولت برای خرید کشتی های رو-رو
به گزارش شمال صنعت یک مقام مسئول با اعلان اینکه مشکل مالی برای خرید کشتی های رورو نداریم، اظهار داشت: بوسیله هماهنگی با نظام بانکی، صندوق توسعه ملی و بخش خصوصی، آماده خرید کشتی های رورو هستیم.
احسان قمری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: وظیفه سازمان توسعه تجارت ایران بعنوان یک دستگاه همکار در کنار وزارت راه و شهرسازی است تا کمک نماید هم حمل و نقل صادراتی و هم لجستیک صادراتی چه در حوزه حمل و نقل و چه در حوزه زیرساخت گسترش پیدا کند.
مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به یکی از اشکالات کشور در حوزه دریایی خزر، اظهار داشت: هم اکنون ۵۹ درصد از حمل و نقل دریایی در حوزه دریای خزر به وسیله کشتیرانی روسیه انجام می شود و ۳۰ درصد به عهده ایران است و سهم سایر کشورهای حوزه دریای خزر یعنی قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان کمتر از یک درصد است.
وی اضافه کرد: با عنایت به لزوم های کشور در توسعه تجارت و کاهش هزینه های حمل و نقل احتیاج به کشتی های رورو یا کامیون بر داریم که هم اکنون خلأ این مورد تبدیل به یکی از اشکالات ما در حوزه دریای خزر شده است.
ورود بخش خصوصی برای خرید کشتی های رورو
قمری با اشاره به اینکه سایر کشورها کشتی های رورو دارند، اظهار داشت: تمهیداتی اندیشیده شده و برنامه هایی در نظر گرفته شده تا با کمک کشتیرانی جمهوری ایران، بخش خصوصی نسبت به خرید کشتی های رورو اقدام نماید.
وی افزود: خصوصیت مشخص کشتی رورو این است که نسبت به حمل کالاهای صادراتی ایران از راه کامیون اقدام می کند؛ در واقع کامیون می تواند وارد این کشتی ها شود و بدون این که بارش خالی شود، بار را به کشورهای دیگر حمل کند.
مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: با عنایت به اهمیت حوزه دریایی خزر برنامه ریزی کرده ایم که بتوانیم از کشتی های رورو در این منطقه استفاده نماییم.
وی افزود: با عنایت به این که ما محدودیت هایی در حوزه کشتی های رورو داریم، از راه هماهنگی با سیستم بانکی، صندوق توسعه ملی و بخش خصوصی به انجام این کار مبادرت خواهیم ورزید که این بخش ها آمادگی خویش را برای خرید کشتی های رورو جهت حمل محصولات اولویت دار همچون کالاهای کشاورزی و کانتینری را اعلام نموده اند.
قمری در مورد این که آیا مشکل مالی برای خرید کشتی های رورو داریم، اظهار نمود: در حوزه مالی مشکل خاصی وجود ندارد و سرمایه گذار هم وجود دارد که خرید را انجام دهد. منتهی باید همه دست به دست هم دهیم تا بار کشتی های رورو تأمین شود.
تقویت کشتیرانی در حوزه کانتینری
قمری اظهار داشت: همینطور پیگیر هستیم که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را در حوزه کانتینری تقویت نماییم. اولویت ما حمل کالاهای صادراتی بخش کشاورزی و فسادپذیر است که این بخش احتیاج به کانتینر یخچال دار دارد.
مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: در حوزه کانتینر یخچال دار، هم در بخش تولید و هم در بخش واردات اقداماتی صورت خواهد گرفت که به صورت جد هم پیگیر هستیم.
منبع: شمال صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب