رئیس سازمان استاندارد:

ضوابط استاندارد خودرو های صادراتی به عراق نهایی شد

ضوابط استاندارد خودرو های صادراتی به عراق نهایی شد رییس سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: ضوابط استاندارد خودرو های صادراتی به عراق د رجریان سفر به این کشور و مذاکره با مسئولان مربوطه نهایی شد.



به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، غلامرضا شریعتی امروز در نشستی خبری اظهار نمود: هفته گذشته در سفری که به عراق داشتم در ارتباط با تفاهمنامه ای که از قبل با عراق در زمینه استاندارد منعقد کرده بودیم، صحبت و قرار شد در زمینه آموزش و پژوهش، معادل سازی و هماهنگی در استانداردها به خصوص در زمینه صادرات و ایجاد اشتراکاتی برای صادرات جهت حل اختلاف نظرها صورت گیرد.
رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: همین طور عراقی ها تصمیم گرفته بودند که از یکم اکتبر از ایران دیگر خودرو و میلگردی وارد نکنند که ما اعلام کردیم فقط در صورتی میلگرد باکیفیت پایین تر صادر می شود که تجار عراقی خواهان خرید آن باشند و همین طور اقلیم کردستان اجازه می دهد که همه این کالاها به شرط عدم توزیع در اقلیم، وارد عراق شود و فقط حق گمرکی می گیرد. ما به طرف عراقی اعلام کردیم که باید یک وحدت رویه ای ایجاد شود.
وی اضافه کرد: با توجه به این که استاندارد میلگرد در کشور ما برمبنای سه استاندارد BS، استاندارد آمریکا و ایزو است، ارزیابی کیفیت میلگرد برای طرف عراقی سخت بود و اعلام نمودند که این استانداردها باید بصورت جداجدا روی کالا اعمال شود. در این راستا ما از جانب عراقی دو ماه فرصت گرفتیم که این مساله را به نوردکاران و فولادسازان ایرانی اطلاع دهیم تا برای صادرات به عراق، از یکی از این سه استاندارد پیروی کنند.
شریعتی اظهار داشت: همین طور در زمینه خودرو نیز چه خودروهایی که از ایران وارد عراق می شوند و چه خودروهایی که در کارخانه ایران خودرو در عراق مونتاژ می شوند، بحث هایی در مورد استانداردهای ۸۵ گانه اروپا از جانب عراقی عنوان شد. عراقی ها اعتقاد داشتند که باید استانداردهای حوزه خلیج فارس روی خودرو اعمال شود اما ما این مساله را نپذیرفتیم برای اینکه استانداردهای اروپا به روزتر بوده و روی مسائل ایمنی و آلایندگی تمرکز دارد. طرف عراقی پذیرفت که در صورت تائید خودروی تولید شده برمبنای استانداردهای ۸۵ گانه اروپا، خودرو های ما را وارد یا مونتاژ کند.
رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: همین طور طرف عراقی خواهان این بود که خودرو های مونتاژ شده در عراق «وین نامبر» داشته باشد، Made in Iraq روی خودرو حک شود و استاندارد ایران نیز خودروی مونتاژ شده را تائید کند که ما این سه مورد را پذیرفتیم. در نهایت صورتجلسه نوشته، به سفارتخانه ارسال شد و بعد از تائید، به امضای طرفین خواهد رسید.
وی اظهار داشت: همین طور ایران خودرو ۱۴۰۰ قطعه را برمبنای قاعده قبلی به عراق ارسال کرده بود که طرف عراقی خواهان عودت این قطعات بود اما با رایزنی هایی که انجام دادیم، قرار شد ایران خودرو، وزارت صنعت و سازمان ملی استاندارد عراق مسئله کیفیت این ۱۴۰۰ قطعه را تائید و تعیین تکلیف کند تا مجدد به ایران عودت نشود.
شریعتی اضافه کرد: باتوجه به تغییر دائم قوانین در ایران و اعمال تحریم های مختلف، صادرات خودرو عدد قابل توجهی نیست. به این جهت خودروسازی های ما تاکید داشتند که نباید بازار عراق از بین برود اما مسئله جالب این بود که نوردکاران ما از موضوع عودت میلگردها خبر نداشتند و ما بعد از ورود به عراق متوجه به این مساله شدیم.
شریعتی در مورد اعمال استاندارد ۸۵ گانه روی خودرو های داخلی اظهار داشت: ما با مذاکراتی که با خودروسازی های ایرانی داشتیم، از آنها تعهد گرفتیم که روند رفتاری متفاوتی داشته باشند و فقط به استانداردهای ۸۵ گانه اکتفا نکنند البته نتیجه این مذاکرات طی یکی دو سال آینده خودرا نشان میدهد.

1400/07/12
21:55:52
5.0 / 5
123
تگهای خبر: ارز , استاندارد , تولید , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور