شاهین سایپا پرچمدار ایمنی و كیفیت خودرو های داخلی باتحقق بومی سازی

شاهین سایپا پرچمدار ایمنی و كیفیت خودرو های داخلی باتحقق بومی سازی تست کیسه هوا و تست تصادف ECE R۹۵ اروپا دو تست در سطح استانداردهای اروپایی بود که شاهین موفق شد از آنها نمره قبولی قابل قبولی کسب کند.



به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر به نقل از سایپا، در یک دهه گذشته جدا از مساله کیفیت که همیشه در تیررس نقد کارشناسان خودرویی قرار داشت مساله ایمنی، نگرانی های زیادی را در میان مردم ایجاد می کرد. فریاد خیلی از کارشناسان در خصوص توقف خط تولید برخی خودرو ها و عدم ارتقای سیستم ایمنی آنها به واسطه نوع طراحی و مهندسی برخی خودرو ها سبب شده بود تا هر اتفاقی هم که در خطوط تولید خودرو های داخلی می افتد تحت الشعاع شدید مساله ایمنی قرار گیرد.
موضوعی که در بحث ایمنی خودرو های داخلی بیشتر مورد توجه قرار می گرفت مقایسه این محصولات با بعضی از برندهای خارجی بود که به لحاظ قیمتی در یک رده با این محصولات قرار می گرفتند اما سطح امنیتشان اصلاً قابل مقایسه با هم نبود. جمع شدن تولید برخی خودرو های داخلی سطح انتظار ارتقای سیستم ایمنی و کیفیت را در بازار خودرو های داخلی بالا برد.
شاخصی که در کشور ما برای ارزیابی کیفیت خودرو ها وجود دارد در ارتباط با گزارشات سالیانه و ماهیانه سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد است که شاخصه های آن برپایه استانداردهای بین المللی تعریف شده اما حقیقت اینجاست که هیچوقت برای خیلی از مشتریان نحوه رتبه و تراز ایمنی خودرو ها و مراحلی که برای دریافت آنها طی می شود مشخص نبود. گزارشی که در آن اسم چند خودرو به همراه ستاره های کیفی آن دیده می شد این سوال را مطرح می کرد که چه فرایند ای برای این منظور طی می شود؟
به تازگی گروه خودروسازی سایپا با انتشار فیلمهای در ارتباط با ایمنی شاهین که برای نخستین بار در کشور شاهد آن هستیم به نمایش میزان عملکرد سیستم های ایمنی این خودرو پرداخت. شاهین که دارای گارانتی ۳ ساله و یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتری است که تخصیصی چنین ضمانتی به یک محصول داخلی در حوزه خودرو هم قابل توجه است.
نکته قابل توجه درباره شاهین اینجاست که در شرایط تحریمی امکان استفاده از قطعات خارجی روی آن امکان پذیر نبود و قطعات استفاه شده در این خودرو ساخت و تأمین داخل می باشد که این مورد علاه بر تحقق نهضت بومی سازی تولید، ثبات و امنیت شغلی را برای جمعیت قابل توجهی ایجاد خواهد نمود.
تست کیسه هوا و تست تصادف ECE R۹۵ اروپا دو تست در سطح استانداردهای اروپایی بود که شاهین موفق شد از آنها نمره قبولی قابل قبولی کسب کند.
تست تصادف ECE R۹۵ به این گونه اجرا می شود که خودروی مورد نظر ثابت است و جسمی متحرک به جرم ۹۵۰ کیلوگرم (MDB EEVC=۹۵۰Kg) با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت با زاویه ۹۰ درجه ای به بخش کناری خودرو برخورد می کند. این تست، که Side Impact Test هم نام دارد، سلامت راننده (ES-۲) را مورد بررسی قرار می دهد و با درنظر گرفتن برخی پارامترها بر روی خودرو و همینطور بررسی سازه بعد از تصادف، اعتبارنامه ECE R۹۵ به آن خودرو اعطا می شود.
اما یکی از اصلی ترین تست های الزامی از سال ۲۰۱۸، تست نهایی کیسه های هوا در شرایط بازشو بر روی خودرو و تصادف است. در این روش کیسه های هوای SRS و SRP مورد بررسی دقیق تری قرار می گیرند و میزان بازشدن، جهت بازشدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تأثیرگذاری در استانداردهای مختلف بررسی می شود.
انجام چنین تست هایی روی یک خودروی داخلی که با استراتژی بومی سازی موفق به کسب بالاترین درجه کیفی خودرو های داخلی شده بدون نشان دهنده ظرفیت های بی شمار در بخش طراحی و مهندسی است که در سایپای نوین شاهد آن هستیم.


منبع:

1400/02/28
14:14:21
5.0 / 5
340
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور