مهر خبر می دهد؛

۱۶۵۰ كامیون دست دوم وارداتی ترخیص شدند

۱۶۵۰ كامیون دست دوم وارداتی ترخیص شدند سازمان راهداری از ترخیص کامیون های وارداتی دست دوم از گمرکات کشور و شروع شماره گذاری آنها آگاهی داد.



به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، مجموع کامیون های فرسوده بالای ۴۰ سال در کشور به ۵۰ هزار دستگاه می رسد که مقرر است ۱۰ درصد آنها از محل واردات کامیون های دست دوم وارداتی اروپایی یا کره ای و ژاپنی نوسازی شوند.
اتفاقی که با انتقاد برخی نمایندگان مجلس روبه رو شده و مقرر است به زودی وزیر راه و شهرسازی برای پاسخ به سوال ملی برخی از نمایندگان مجلس درباب علت واردات کامیون، در کمیسیون عمران مجلس حاضر شود.
یکی از برنامه های سازمان راهداری، صدور مجوز واردات کامیون به متقاضیان نوسازی ناوگان و برمبنای قانون مصوب مجلس است که در مقابل اسقاط هر یک دستگاه کامیون بالای ۴۰ سال، امکان ترخیص یک کامیون زیر ۳ سال ساخت وجود خواهد داشت.
گفته می شود در سال قبل ۲ هزار دستگاه کامیون در گمرکات کشور برای دریافت مجوز ترخیص از گمرک و پیموده شدن روند قانونی آن، دپو شده بود که ۱۶۵۰ دستگاه آن مدل ۲۰۱۷ بود که باتوجه به اتمام زمان قانونی ترخیص آنها در زمستان سال قبل و تا قبل از شروع ۲۰۲۱، مجوزهای مربوطه صادر شد، پروسه ترخیص آنها به فروردین و اردیبهشت امسال منتقل شد.
سازمان راهداری: به زودی کامیون های وارداتی به چرخه حمل و نقل وارد می شوند
صدرالله بمانا در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره نوسازی ناوگان جاده ای اظهار نمود: الان حدود هزار و ۶۵۰ دستگاه کامیون وارداتی، ثبت سفارش شده است اما با توجه به این که تعطیلات عید و بعد هم بلافاصله ۴ هفته تعطیلات و محدودیت های کرونائی پیش آمد که در پی آن، مراکز شماره گذاری خودرو ها تعطیل بودند، اجرای آن متوقف بود که با باز شدن مراکز شماره گذاری خودرو، کامیون های وارداتی به تدریج وارد جاده ها می شوند.
وی اضافه کرد: روز آخر کاری اسفند سال گذشته، یک دستگاه از کامیون های وارداتی با حضور وزیر راه شماره گذاری شد بزودی خودروهایی که واردکنندگان وارد کرده اند، وارد چرخه حمل و نقل خواهد شد.
بمانا درباره استقبال از خرید کامیون های وارداتی اظهار داشت: عمده ثبت سفارش ها از طرف شرکت های حمل و نقلی انجام شده که توانایی خرید این کامیون ها را دارند اخیراً هم ثبت سفارش واردات کامیون های دست دوم اروپایی مدل ۲۰۲۰ را آغاز نموده ایم تا ۲ هزار دستگاهی که در گمرکات هستند را ترخیص نماییم. البته پروسه ترخیص ها انجام شده و در مرحله شماره گذاری هستند.
دبیر کارگروه نوسازی ناوگان جاده ای اشاره کرد: این ۱۶۵۰ دستگاه کامیون از مرز بازرگان خارج شده اند و در گمرکات داخل کشور هستند و ترخیص آنها نهایی شده است. اما چون هنوز شماره گذاری نهایی نشده، هنوز وارد چرخه حمل و نقل نشده اند.
خودروسازان داخلی سال قبل عمدتا کامیونت سبک ساختند که برای تردد در جاده به صرفه نیست
وی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به اعلام وزارت صمت که در سال گذشته، ۹ هزار دستگاه انواع کامیون و کامیونت در کشور تولید شده، سهم حمل و نقل جاده ای و برون شهری از این مقدار تولیدات، چه تعداد بوده است؟، اظهار داشت: ما قرارداد ساخت ۱۷ هزار و ۴۰۹ دستگاه با خودروسازان داخلی داریم تا ساخته و به ما تحویل دهند.
بمانا اضافه کرد: برنامه داریم تا این محصولات را با تسهیلات با نرخ سود ۵ تا ۶ درصد به خریداران محصولات سنگین داخلی بدهیم که ۴۰ تا ۸۰ درصد هزینه خرید خودروی سنگین را پوشش می دهد؛ برای شرکت های حمل و نقلی هم این نرخ سود، ۳ درصد است؛ سازمان راهداری مابه التفاوت این نرخ های سود تا ۱۸ درصد را بر عهده می گیرد.
وی اشاره کرد: آماری که وزارت صنعت از تولید خودروی سنگین در سال قبل اعلام نموده، عمدتا کامیونت بوده که تناژ آنها کمتر از ۱۰ تن است در صورتیکه در حمل و نقل جاده ای، بیشتر کامیون های بالای ۱۰ تن صرفه اقتصادی دارند و کامیونت ها بیشتر برای جابه جایی درون شهری مورد استفاده قرار می گیرد. ما با چند خودروساز داخلی، قرارداد تولید کامیون های بالای ۱۰ تن را به امضا رسانده ایم که امیدواریم این قراردادها اجرائی شوند. قیمت کمی از کامیون های تولید داخل در سال قبل به قرارداد سازمان راهداری با خودروسازان مربوط می شود.
رانندگان قدرت خرید کامیون نو ندارند
مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره علت تعویق تولید کامیون های داخلی ساز، تصریح کرد: بیشتر قطعات کامیون های تولید داخل، اروپایی است که به سبب تحریم ها، تولید آنها متوقف شده است. پس خودروسازان به سمت خرید قطعات از چین رو آورده اند؛ ۶۰ تا ۷۰ درصد قطعات کامیون های تولید، ارزی است که باتوجه به مشکلات تامین ارز در داخل، تولید آنها به سختی انجام می شود البته از قرارداد ۱۷ هزار و ۵۰۰ دستگاهی که داشته ایم، تا کنون ۸۰۰ دستگاه از طرف خودروسازان داخلی به ما تحویل شده است.
بمانا تاکید کرد: مشکلی که در نوسازی ناوگان جاده ای داریم، این است که قدرت خرید رانندگان کاهش یافته و با آنکه ۸۰ درصد هزینه آنرا با نرخ سود ۵ تا ۶ درصد تسهیلات می دهیم، اما باز هم میزان استقبال رانندگان برای خرید کامیون نو پایین است قیمت کامیون ها بسیار سنگین است و بازپرداخت اقساط آنها دشوار است با این وجود به مرور رانندگان در حال ثبت نام هستند و امیدواریم امسال بتوانیم این قرارداد را نهایی نماییم.

1400/02/21
10:33:08
5.0 / 5
161
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , تسهیلات , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور