گزارش شمال صنعت؛

بلاتكلیفی قطب صنعت ریلی كشور در بی اعتنایی دولت

بلاتكلیفی قطب صنعت ریلی كشور در بی اعتنایی دولت به گزارش شمال صنعت قصه پر غصه واگذاری واگن پارس اراك سالهاست بین دولت و بخش خصولتی ادامه دارد و این دفعه تعلل و كشمكش وزارت صمت و دفاع مانع اصلی رونق تولید در بزرگترین سازنده لوكوموتیو و واگن كشور است.



خبرگزاری مهر - گروه استان ها- فریده خدادادی: سال ۱۳۵۳ نخستین و بزرگ ترین سازنده لوکوموتیو و واگن در ایران و خاورمیانه در مساحت ۲۳ هکتاری در اراک با مشارکت ۶۰ درصدی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ای درو) و ۴۰ درصدی راه آهن تأسیس شد و شرکت واگن پارس نام گرفت و محصولاتی از قبیل لوکوموتیو، واگن باری، واگن سوخت، واگن مواد شیمیایی، واگن مسافربری و… تولید کرد.
پس از چند سال به علت سیاست های خصوصی سازی هم راه آهن و هم سازمان گسترش موظف به فروش آن شدند و در نتیجه واگن پارس عملاً به شکلی وارد بخش نیمه دولتی شد و ایران خودرو سهام آنرا خرید و در ادامه بعد از ایران خودروی نیمه دولتی مجدداً به یکی از تعاونی های وزارت دفاع رسید و به بخش دولتی برگشت.
سال ۸۵ نزدیک به ۴۵۴ دستگاه واگن در این شرکت تولید شد و از سال ۸۵ تا سال ۹۵ روند تولید در شرکت کاهش پیدا کرد به صورتی که در سال ۹۵ تولید چیزی در حدود ۵۲ دستگاه واگن انجام شد که از این میان ۲۰ دستگاه تعمیری بودند.

متأسفانه تا سال ۹۵ هیچ شرکتی برای عقد قرارداد با واگن پارس اطمینان و اعتماد لازم را نداشت چون با مشکلاتی همچون بدهی، مسدود بودن حساب و ضبط اموال موجود در انبارها روبرو بود. اما انتهای سال ۹۵ تصمیم برای بازگشت تولید به واگن پارس اتخاذ شد.
سازمان گسترش در یک اشتباه فاحش مجدداً آنرا با مطالباتش تهاتر کرد و باردیگر واگن پارس را از وزارت دفاع خرید. از این مرحله همان چیزی که از واگن پارس مانده بود هم از بین رفت و عملاً شرکتی کاملاً دولتی شد، در حالیکه مالکش واقعی نبود.
پیمانی که در سال ۱۳۹۶ بین ای درو و ترنس مش روسیه بسته شد و طبق آن قرار شد شرکت ترنس مش روسیه ۸۰ درصد سهام واگن پارس را خریداری کند، اما به علت شدت گرفتن تحریم ها این امر محقق نشد.
در شهریورماه ۱۳۹۸ مقرر شد سهام عمده واگن پارس اراک به گروه مپنا واگذار شود.
دی ماه سال قبل بود که استاندار مرکزی در نشست مجمع نمایندگان و استاندار مرکزی در نشست با وزیر صنعت، معدن و تجارت، سرپرست سازمان خصوصی سازی، رئیس سازمان گسترش و صنایع ایران، مدیران عامل بانک ملی و کشاورزی، مدیران مپنا از انعقاد قرارداد انتقال واگن پارس بعنوان قدیمی ترین شرکت واگن ساز کشور با سابقه بیشتر از ۴۰ سال، به مپنا اطلاع داد که متأسفانه انتقال این سهام تابحال انجام نشده است.
خرداد ماه سال جاری رئیس کل دادگستری استان در بازدید از شرکت واگن پارس عنوان کرده بود که مجموعه استانداری مرکزی مکاتبه ای با دولت و معاون اول رئیس جمهور در ارتباط با تسریع واگذاری این واحد صنعتی به شرکت مپنا داشته باشند و تمام جوانب فنی، مهندسی و حقوقی آن هم باید رعایت شود.

رفع موانع تولید در دستور کار است
مهر ماه سالجاری وزیر صنعت، معدن و تجارت، علیرضا رزم حسینی در نشست پیگیری مشکلات شرکتهای آذرآب، هپکو و واگن پارس که با حضور استاندار مرکزی و نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه رفع موانع تولید را در دستور کار داریم، خاطرنشان کرد: فعال کردن واحدهای راکد و رفع موانع تولید را بعنوان یکی از اولویت برنامه ها به مجلس عرضه کرده و بر همین محور هم حرکت می نماییم که حل مشکلات این سه کارخانه هم در همین راستا است.
به گفته وی، افزایش اشتغال و تثبیت مدیریتی با واسپاری این مجموعه ها به شرکتهای توانمند و ورود سرمایه گذاری جدید محقق خواهد شد.
اعتراضات کارگران واگن پارس نسبت به نامعلوم بودن سهامداری مپنا
شرکت واگن پارس ۷۰۰ نفر پرسنل دارد که ۳۰۰ نفر آنها در بخش تولید فعالیت دارند و ماهانه باید چندین میلیارد تومان حقوق به پرسنل پرداخت گردد باید دانست که مشکل کارگران پرداخت حقوق نیست، بلکه مشخص نشدن وضعیت سهامداری شرکت است و این مسأله باعث بروز اعتراضاتی در ایام گذشته در داخل کارخانه شده است.
در این باره رئیس شورای کارگری شرکت واگن پارس اراک در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: آبان ماه سال قبل واگذاری سهام شرکت عنوان شد و بیشتر از یک سال از این مسأله می گذرد و هیچ اتفاقی نیافتاده است.

جولایی اظهار داشت: با عنایت به بلاتکلیفی مسئله سهامداری شرکت، مدیر شرکت از اختیارات چندانی برخوردار نیست و هر نوع برآورده ساختن مطالبات کارگران منوط به مشخص شدن مبحث سهامداری مپنا است.
وی اظهار داشت: هم اکنون با مشکل مواد اولیه، بدهی بانک ها و … در شرکت مواجه هستیم و هر فردی که به دنبال قرار داد با شرکت است نمی داند با مپنا، واگن پارس، وزارت دفاع؛ کدام یک طرف است و این بلاتکلیفی بیشتر از همه چیز کارگران را آزار می دهد.
رئیس شورای کارگری شرکت واگن پارس اراک اظهار داشت: دریافتی کلی پرسنل شرکت واگن پارس از شرکتهای همجوار پایین تر است و کارگران بارها نسبت به این مورد اعتراض داشتند و از ۲ سال پیش تابحال از جانب مدیریت اقداماتی شامل حق مسکن و حق انگیزشی، اندکی به حقوق کارگران اضافه شده است، اما هنوز پرسنل واگن پارس دارای دریافتی های پایینی هستند، که در این شرایط اقتصادی آنها را در شرایط سختی قرار داده است.
وی نبود نقدینگی برای خرید مواد اولیه را از دیگر مشکلات عنوان نمود و تصریح کرد که این مشکلات باید حل شود.
رئیس شورای کارگری شرکت واگن پارس اراک اظهار داشت: مدیر عامل شرکت در تلاش است که بدهی به بدهی های شرکت افزوده نشود. از طرفی سهامدار نداریم و بدهی های گذشته به بانک ها فرا می رسد و با ورود مپنا مشکلات پرداخت حقوق پرسنل، خرید مواد اولیه و نقدینگی و… حل خواهد شد.
شرکت های کوچک رقیب تهدیدی برای واگن پارس
وی وجود شرکتهای کوچک دیگر را رقیب واگن پارس عنوان نمود و اظهار داشت: این شرکتهای رقیب روز به روز بزرگ تر می شوند و برای واگن پارس با این همه زیر ساخت تهدید هستند.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: چند سالی است که قصه پر غصه واگن پارس در بروکراسی دولت گرفتار شده و در طول این سال ها متأسفانه سازمان گسترش و نوسازی حقوق قانونی این صنعت را تضییع و از رونق تولید در این شرکت جلوگیری کرد.

علی اکبر کریمی اظهار داشت: با وجود اینکه از سال ۹۵ بحث واگذاری سهام شرکت واگن پارس به مپنا عنوان شد، متأسفانه در آن برهه با وجود کارشکنی در وزارت صنعت بخصوص سازمان گسترش این مهم انجام نشد و مالکیت این شرکت که در آن سال با وزارت دفاع بود باید به مپنا انتقال پیدا می کرد، اما متأسفانه افرادی که در سازمان گسترش بودند اهداف خاصی دنبال می کردند عملاً اجازه این انتقال را ندادند و شرکت واگن پارس با اصرار و فشار را به سازمان گسترش منتقل کردند.
سازمان گسترش اقدام خاصی در واگن پارس انجام نداده است
وی اضافه کرد: در چند سال گذشته یعنی از سال ۹۶ تابحال با در اختیار گرفتن شرکت توسط سازمان گسترش هیچ اقدام مشخصی در این شرکت انجام نشده است به صورتی که هیأت مدیره ثابت گمارده نشده و در امور حقوقی، بحث تولید حمایت لازم را به عمل نیاورند و به نحوی شرکت رها شده است.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در خانه ملت اظهار داشت: سال قبل با وجود تغییرات وزارت صمت و سازمان گسترش این توافق حاصل شد که سهام شرکت به مپنا واگذار شود و با پیگیری به عمل آمده در دیماه سال قبل در رسانه ها خبری در خصوص انعقاد تفاهم نامه ای بین سازمان گسترش، شرکت مپنا و وزارت دفاع برای واگذاری منتشر گردید اما با وجود انعقاد این تفاهم نامه از دیماه سال قبل تا کنون متأسفانه فرآیند قانونی انتقال سهام شرکت واگن پارس به مپنا طی نشده و صورت نگرفته است.
کریمی ضمن اشاره به تغییر مدیریت در وزارت صمت اظهار داشت: در ماه های گذشته ۲ وزیر و ۲ سرپرست در این وزارتخانه منصوب شدند. رزم حسینی قول داد این مورد را پیگیری کنند و با در خواست بنده جلسه ای را برگزار و به سازمان گسترش تکلیف کرد که فرایند اداری را در اسرع وقت طی نماید. سازمان گسترش بر حسب دستور وی قرارداد همکاری را انجام داد، اما در این مقطع مشکل دیگری از جانب وزارت دفاع عنوان شد و این مورد در پیچ و خم اداری وزارت دفاع و صمت گیر کرد. نزدیک به سه ماه است که این مورد در کش و قوس های فراوان قرار دارد.

نبود عزم و اراده جدی در وزارت صمت برای تعیین تکلیف سهامداری مپنا
وی اضافه کرد: این مورد در جلسه حوزه معاونت اقتصادی معاون اول رئیس جمهور مطرح شده و تابحال به نتیجه ای نرسیده است و به نظر می آید شاید در وزارت صمت عزم و اراده جدی برای پیگیری و تعیین تکلیف این مورد وجود ندارد و هر اختلافی بین این دو وزارتخانه دولتی است، برای دولت بد است که یک موضوعی که در کوتاه ترین زمان ممکن می توانست رسیدگی کند، را چند سال بلاتکلیف رها کرده است.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مدتی است که دوره مدیریت قانونی هیأت مدیره شرکت واگن پارس به اتمام رسیده است و افراد و مدیر فعلی نمی تواند در شرکت مدیر باشند و کسی به این مورد توجه نمی کند و تذکرات لازم داده است و با وزارت دفاع هم صحبت شده، اما متأسفانه اراده و عزم در مسؤلان امر وجود ندارد اما در مجلس به صورت جد این مسأله را دنبال می نماییم و بعنوان یکی از مثال های ناکارآمدی ها در مجموعه دولت و عدم تصمیم بموقع واحدهای تولیدی، شرکت واگن پارس است.
کریمی خاطرنشان کرد: امروز توجه به شرکت واگن پارس بعنوان بزرگ ترین صنعت ریلی از اولویت ها است و اگر مشکلات قانونی، مدیریتی و مالی و مالکیتی آن حل شود می توان جهش بزرگ در صنعت ریلی را شاهد بود.
وی بیان نمود: هم اکنون شرکت مپنا برای سرمایه گذاری در شرکت واگن پارس اعلام آمادگی کرده است چونکه این تغییر اقدام مبارکی خواهد بود اما با وجود پیگیری های مسئولین و نمایندگان مجلس این مورد ساده در بروکراسی دولتی بین وزارت دفاع و وزارت صنایع باقی مانده است.
وزارت صمت و سازمان گسترش متولی انتقال سهام واگن پارس به مپنا هستند
کریمی تصریح کرد: وزارت صمت و سازمان گسترش به صورت مشخص به علت در اختیار داشتن سهام شرکت واگن پارس متولی و مسئول انتقال این سهام به مپنا هستند و باید سازمان گسترش نسبت به کارشکنی در این عرصه پاسخ گو باشد.

استاندار مرکزی چهارم آذرماه در آئین رونمایی از اولین لوکوموتیو پارس ۳۳ بعنوان جدید ترین محصول شرکت واگن پارس اراک از وزیر راه و شهرسازی درخواست نمود به مبحث واگذاری شرکت واگن پارس به مپنا و رفع موانع بوجود آمده در این امر در حوزه وزارت دفاع ورود کند.


منبع:

1399/09/13
12:14:54
5.0 / 5
1129
تگهای خبر: اشتغال , اقتصاد , تجارت , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور