ستاد تنظیم بازار تصویب كرد

بانك مركزی تامین ارز كود و سم را با اولویت ویژه انجام دهد

بانك مركزی تامین ارز كود و سم را با اولویت ویژه انجام دهد ستاد تنظیم بازار مصوب كرد كه بانك مركزی تامین ارز كود و سم بخش كشاورزی را با اولویت ویژه انجام دهد.



به گزارش شمال صنعت به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، ستاد تنظیم بازار مصوب کرد که باتوجه به تأثیر نهاده های کشاورزی مانند کود و سم بر محصولات کشاورزی به خصوص محصولات باغی، بانک مرکزی تامین ارز نهاده های پایه مانند کود و سم را با اولویت ویژه انجام دهد.
گفتنی است، هفته گذشته سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور در وزارت جهاد کشاورزی و برگزاری نشستی راهکارهای تامین پایدار کود و سم محصولات کشاورزی را با حضور وزیر جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار داد.
جعفر سرقینی در این جلسه مشترک، آمادگی شرکت ملی صنایع مس ایران برای تامین کود فسفاته مورد نیاز کشاورزان را نیز اعلام نمود.
تصمیمات ستاد تنظیم بازار برای ذخیره سازی سیب و پرتقال
همچنین در این نشست، باتوجه به دریافت اخباری در خصوص ورود تجار کشورهای همسایه به کف بازار استانها برای خرید محصولات کشاورزی سیب و پرتقال به قیمت سر درخت و صادرات این محصولات به نام خود، اتاق های بازرگانی و تعاون مکلف شدند تا با برگزاری جلسات تخصصی راهکار قانونی برای تامین حداکثر سود صادرات برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را به کارگروه تنظیم بازار عرضه کنند.
همچنین به جهت اینکه مقادیر افزایش صادرات در چارچوب نرخ ارز تأثیرگذار در بازار منجر به بالا رفتن قیمت این محصولات برای مصرف کننده نشود، کارگروهی مکلف به رصد و پایش موضوع شد.
در این راستا اعلام گردید که برای پشتیبانی از تولیدکننده، مصرف کننده و فعال اقتصادی به وضع عوارض صادراتی نیز در صورت ضرورت توجه خواهد شد.
گفتنی است که طرح ذخیره سازی سیب و پرتقال هر ساله با دو هدف اصلی انجام می شود که پشتیبانی از تولید کننده در فصل برداشت یکی از این اهداف است و وقتی دولت به عنوان یک عامل کمی به بازار ورود می کند و خرید انجام می دهد، قاعدتاً افزایش تقاضا شمرده می شود و با افزایش قیمت سر درخت برای باغدار سودمند خواهد شد.
همچنین طبق گزارشی که وزارت جهاد کشاورزی در جلسه ستاد تنظیم بازار ارائه کرد، اعلام گردید که در تولید پرتقال امسال حدود ۱۵ درصد افزایش تولید خواهیم داشت.
بر اساس این آمار، امسال در زمینه انواع پرتقال ناول، والنسیا، خونی و سایر اقلام حدود سه میلیون و ۴۷۱ هزار تن تولید می شود که نسبت به سه میلیون تن پارینه تقریباً ۱۵ درصد رشد خواهد داشت. همین طور اعلام گردید که در تولید سیب نیز حدود یک درصد نسبت به سال قبل رشد خواهیم داشت که با این رشد تولید، بازار نیز متعادل خواهد شد.


1399/06/26
11:52:15
5.0 / 5
1558
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازرگانی , بانك مركزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور