یك مقام مسئول اعلام كرد؛

تدوین گزارش هفتگی رصد و پایش تحولات تحریم

تدوین گزارش هفتگی رصد و پایش تحولات تحریم به گزارش شمال صنعت یك مقام مسئول در وزارت صنعت از تدوین گزارش هفتگی رصد و پایش تحولات حوزه تحریم و ارسال آن به سیاستگذاران اطلاع داد و اظهار داشت: نقشه راه تنظیم بازار آماده ابلاغ از جانب وزیر صمت است.



به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، مرجان فقیه نصیری در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به تدوین نقشه راه تنظیم بازار كشور اظهار داشت: مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی بالغ بر یك سال است كه رویكرد خویش را در نگاه مشتمری مداری و تأمین نیازهای بخش های مختلف سیاستگذاری در نظر گرفته و بر همین مبنا ذینفعان خویش را از وزرا تا معاونان و سایر دستگاه های تصمیم گیر و تصمیم ساز مورد توجه قرار داده است.
نقشه راه تنظیم بازار روی میز وزیر صنعت
رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه كرد: حسب دستور مقام معظم رهبری در هامش مصوبه سران قوا دستور تدوین نقشه راه تنظیم بازار كشور در دستور كار قرار گرفته كه بر این اساس این مؤسسه با نظرخواهی از تمامی ذینفعان و متخصصان این كار را پیش برده و الان این نقشه راه در اختیار وزیر صنعت، معدن و تجارت برای ابلاغ قرار گرفته است.
وی خاطرنشان كرد: به موازات تدوین نقشه راه تنظیم بازار كشور نقشه راه توسعه كشور هم تدوین شده كه بزودی از جانب كارگروه توسعه صادرات ابلاغ خواهد گردید.
تدوین گزارش رصد و پایش تحریم
فقیه نصیری با اشاره به اینكه برای مدیران تصمیم گیر در شرایط فعلی اقتصاد ایران، تحریم بسیار حائز اهمیت می باشد، اظهار داشت: كشور در شرایط تحریمی قرار گرفته و بر این اساس مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی گزارش هفتگی رصد و پایش تحولات تحریم را تدوین و به مقامات ارشد نظام، دولت و قوای سه گانه ارسال می كند. این در شرایطی است كه محتوای این گزارش ها محرمانه بوده اما با عنایت به آخرین تحولاتی كه در دنیا در ارتباط با تحریم ایران وجود دارد مباحث رصد شده و از منابع یا مأخذ بین المللی و نهادهای تحلیل گر جهانی در ارتباط با تحریم اطلاعات استخراج شده و به سیاستگذاران عرضه می شود.
وی افزود: با عنایت به این كه آثار تحریم هر لحظه جدیدتر می شود كوشیده ایم تا در سیستم اقتصادی كشور حسب موارد جدید هم تحلیل هایی را عرضه دهیم و گزارش های آنرا به مراجع مختلف از دفتر مقام معظم رهبری گرفته تا رئیس جمهور، وزرا و شورایعالی امنیت ملی عرضه دهیم. ضمن اینكه اثرات و عواقب تحریم هایی كه ظرف دو ماه اخیر به حیطه محدودیت های بین المللی ضد ایران اضافه شده است هم تحلیل كرده و آثار آنرا بر اقتصاد و حوزه تجارت مورد سنجش قرار می دهیم.
وی افزود: به هر حال تحریم یك تیغ دو لبه است و باآنكه باید توان گریز از تحریم را داشت باید فرصت های احتمالی آنرا هم مد نظر قرار داد و به آن توجه نمود چون كه حوزه گسترده ای از نظارت های مالی و لجستیك های تجاری در ارتباط با حمل در تجارت خارجی وجود دارد.
فقیه نصیری با تاكید بر اینكه باید آثار تحریم روی تولیدات كشور سنجیده شود، تصریح كرد: طبیعتاً تولید در مسیری است كه برش هایی از آن وابسته به بخش سرمایه ای است كه باید مدیریت شود تا تولید بیشتر از این گرفتار خدشه نگردد.
این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن وتجارت تصریح كرد: در وزارت صنعت رونق تولید و تعمیق ساخت داخل در دستور كار قرار گرفته و مؤسسه مطالعات هم بررسی تولیدات داخلی و شناسایی گلوگاه های صنعتی را در دستور كار قرار داده و تلاش دارد تمركز بیشتری بر كل زنجیره ای از صنایع داشته باشد كه به لحاظ مزیت رقابتی حائز اهمیت بوده و البته بیشتر از تحریم صدمه می بیند.
نقشه راه توسعه صادرات بزودی ابلاغ می شود
فقیه نصیری در ارتباط با نقشه راه توسعه صادرات تصریح كرد: این نقشه راه با همراهی و نظرخواهی از ذینفعان مختلف حوزه تجارت تدوین شده و علاوه بر عرضه برشی از وضع موجود تلاش دارد با عنایت به منافع ملی این برنامه تدوین شده را عملیاتی ساخته تا فرآیندهای تجاری به خوبی بر پایه آن شكل گیرد.
وی اضافه كرد: تلاش بر این است كه در حوزه بازاریابی و تسهیل فعالیتهای تجاری با تمركز بر ۱۵ كشور همسایه، هند و چین بتوانیم شرایط مناسبی را تجربه نماییم.
این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن وتجارت تصریح كرد: در این نقشه راه استراتژی ها، اهداف و سیاست های كاركردی مشخص شده و این سیاست ها به كاربرگ هایی تبدیل گشته كه مجریان باید آنرا عملیاتی كنند ضمن اینكه حداكثر هم افزایی باید میان میزهای كشوری و كالایی كه در سازمان توسعه تجارت طراحی شده است به وجود آید.
وی افزود: به هر حال مزیت های صادراتی هر استان را هم در برش های استانی مدنظر قرار داده و راهكارهایی برای برون رفت از مشكلات تدارك خواهیم دید تا در این نقشه راه بتوانیم در نهایت منجر به توسعه صادرات غیرنفتی شویم.
فقیه نصیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینكه مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی سبقه ای طولانی در انجام مطالعات تطبیقی حوزه تنظیم بازار دارد تصریح كرد: منبع غنی در ارتباط با مطالعات مبانی نظری و تجربی در حوزه تنظیم بازار وجود دارد و به صراحت می توان گفت به غیر از مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی نمی توان هیچ دستگاه دیگری را در این عرصه ذیحق دانست.
وی اجرای كمپین «بدون برچسب قیمت كالا نخریم» را دستاوردی از انجام مطالعات تطبیقی از جانب مؤسسه مطالعات در حوزه تنظیم بازار داخلی دانست و تصریح كرد: امیدواریم بتوانیم با انجام مطالعات تطبیقی شرایطی را فراهم نماییم كه ایران از تمام تجربیات دنیا در سیاست گذاری های خود بهره گیرد.

1398/12/04
13:25:34
5.0 / 5
3211
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور