قائم مقام وزیر صنعت اعلام كرد:

اكسپوی ۲۰۲۰ دوبی باید برای ایران آورده اقتصادی داشته باشد

اكسپوی ۲۰۲۰ دوبی باید برای ایران آورده اقتصادی داشته باشد به گزارش شمال صنعت قائم مقام وزیر صنعت، اكسپوی 2020دوبی را فرصتی بی نظیر برای معرفی كالاها و خدمات ایرانی به دنیا دانست و اظهار داشت: رونق صادرات كالا و خدمات و جذب سرمایه گذار خارجی باید دستاوردهای این نمایشگاه باشد.


به گزارش شمال صنعت به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست هماهنگی ستاد ملی اكسپو با اشاره به حماسه ای كه مردم برای تشییع پیكر سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی آفریدند، اظهار داشت: باید به غیرت و شرافت مردم ایران درود فرستاد. آنها كه برای فرمانده دلاور سپاه اسلام كه ۴۰ سال لباس رزم پوشیده و برای حفظ كیان، ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی، خاك و ناموس وطن از همه چیز خود گذشت، سنگ تمام گذاشتند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: هیچ حماسه و رویدادی را نمی توان هم تراز اتفاق چند روز اخیر دانست و تنها حماسه جهانی و عظیمی همچون اربعین را تداعی كرد تا همانطور كه سردار برای مردم از همه داشته های خود گذشت و ۴۰ سال فداكارانه ایثار كرد، آنها نیز قدرشناس زحمات وی شدند؛ ضمن اینكه تاریخ هیچ شخصیتی را سراغ ندارد كه برای تشییع و تدفین، یك یك عتبات مقدسه در نجف، كربلا، كاظمین، مشهد، قم و جمكران نماز و طواف برگزار شده باشد و اینطور اهل بیت، او را بدرقه كرده باشند كه این، نتیجه دفاع از حریم و حرم دوده سلام الله علیها است.
وی اضافه كرد: این حماسه عظیم و بی نظیر، پاداش اخلاص كسی است كه همه چیز خودرا با خدا معامله كرده است.
مدرس خیابانی ابراز امیدواری كرد پرچمی كه سردار پرافتخار و جاودانه كشور، بلند كرده و نقطه عطفی برای زنده نگه داشتن و احیای ارزش های ایران اسلامی گردید، همچنان برافراشته نگه داشته شود.
مدرس خیابانی اشاره كرد: هیچ رویداد و مناسبتی به این عظمت در منطقه و حتی كشورهای غربی برای بزرگداشت یك شخصیت، تابحال برگزار نشده بود.
اكسپو بزرگترین رویداد اقتصادی و فرهنگی دنیا
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، برگزاری اكسپوها را یك رویداد فرهنگی و اقتصادی بسیار مهم در دنیا دانست كه ۶ ماه تمام كشورها و مردم دنیا را به خود مشغول می كند.
وی اضافه كرد: تمامی مباحث در رابطه با آخرین پیشرفت ها، تكنولوژی ها، دستاوردهای علمی، فرهنگی و اجتماعی در كنار پتانسیل ها و توانمندی های اقتصادی یك كشور، همه در چارچوب برگزاری رویداد اكسپو گرد هم جمع می شوند و ما نیز بعنوان جمهوری اسلامی ایران با فرهنگ غنی كه داریم باید با تمام دستگاه های اجرایی، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی در برگزاری هر چه مؤثرتر این رویداد تلاش نماییم.
مدرس خیابانی گفت: به جهت اینكه جایگاه خودرا در نمایشگاه های سایر كشورها باز كرده و بتوانیم برخی نمایشگاه های تخصصی را برای معرفی دستاوردها و پتانسیل های جمهوری اسلامی ایران در دنیا برگزار نماییم، باید رایزنی گسترده ای را انجام دهیم اما با فضایی كه اكسپوی ۲۰۲۰ دوبی پیش روی ایران قرار داده، بااینكه بعضی از كشورهای دنیا به خیال خودشان قصد منزوی كردن ایران را دارند، اما یك فرصت بی بدیل خواهیم داشت كه با استفاده از تمامی ظرفیت های خود بتوانیم چهره واقعی جمهوری اسلامی ایران را به كشورهای دنیا نشان دهیم.
قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فضای بسیار مؤثری كه نمایشگاه اكسپو در اختیار ایران برای معرفی عرصه های مختلف اقتصادی و رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و هنری كشور فراهم می آورد، اشاره كرد: اگر از این فضا استفاده نكنیم، بعدها بطور قطع غبطه خواهیم خورد. این در شرایطی است كه یكی از دلایلی كه كمتر به اكسپو پرداخته شده و هنوز هم مشغله فكری خیلی از كشورها، قرار نگرفته آن است كه از فضای رسانه برای معرفی اهمیت این رویداد بین المللی استفاده نكرده ایم. پس باید یك پیوست رسانه ای دقیق و منسجم برای معرفی این رویداد بزرگ بین المللی تدوین و عملیاتی نماییم.
وی از شركت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران درخواست نمود تا فایل مشاركت دستگاههای اجرایی را در نمایشگاه اكسپوی ۲۰۲۰ دوبی در بازه زمانی قبل از برگزاری اكسپو نبندد و اظهار داشت: این نمایشگاه مقرر است شش ماه در جریان باشد و بدین سبب هر یك از دستگاههای اجرایی باید از ۲۱ مهر سال ۹۹ كه این نمایشگاه شروع به كار می كند تا ۲۱ فروردین ۱۴۰۰كاملا در این نمایشگاه فعال بوده و برنامه های خودرا متناسب با شرایط به روزرسانی داشته باشند؛ این درحالی است كه شركت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران نیز باید جایی را نیز در برنامه ریزی های خود برای موارد غیرقابل پیش بینی قرار دهد و زمینه ای را فراهم سازد كه فرصت حضور همه بخش ها در طول شش ماه فراهم گردد.
اكسپوی ۲۰۲۰ دوبی باید برای ایران خروجی اقتصادی داشته باشد
مدرس خیابانی با اشاره به اینكه اكسپوی ۲۰۲۰ دوبی باید برای ایران خروجی اقتصادی داشته باشد، اظهار داشت: ورودی های ایران به این نمایشگاه شش ماهه، می تواند از جنس فرهنگ، هنر، اقتصاد و موضوعات در رابطه با تمدن و یا حتی مباحث اجتماعی، فناوری، كشاورزی، صنعت و معدن باشد؛ ولی آنچه كه از این محل عاید كشور می شود، شامل دو خروجی مهم است؛ به نحوی كه خروجی اول باید از جنس صادرات كالا و خدمات ایرانی و خروجی دوم نیز می بایست از بابت سرمایه گذاری كشورهای دیگر در ایران باتوجه به پتانسیل های ارائه شده در این نمایشگاه باشد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: گردشگری نیز در گروه صادرات ایران قرار می گیرد و پس باید به این بخش نیز توجه ویژه داشته و حواسمان باشد كه در دوره نمایشگاه، جذب توریست نیز باید مدنظر قرار گیرد تا در نهایت خروجی این نمایشگاه برای ایران، آورده های اقتصادی از جنس رونق صادرات كالا و خدمات داشته باشد؛ بدین سبب اگر غیر از این باشد، حتما از پتانسیل بی نظیر اكسپو به خوبی استفاده نشده است.
وی اشاره كرد: باید از تمام ظرفیت های دستگاههای دولتی و خصوصی بهره برده و امور را به صورت غیرمتمركز تا زمان برگزاری نمایشگاه مدیریت كرد، به این معنا كه پراكندگی مناسبی از حیث كمیته های تخصصی شكل گرفته و نتایج و تصمیمات آنها به صورت مرتب رصد شود. در این میان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران با طیف گسترده ای از بخش های مختلف نیز باید مسئولیت مناسبی در این عرصه داشته و به خوبی آنرا ایفا نماید.
تشكل ها، نقطه تماس دولت و بخش خصوصی
این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاكید بر اینكه تشكل ها نقطه تماس دولت و بخش خصوصی هستند، اظهار داشت: تشكل گرایی امروز نمادی است كه باید از طرف تمامی دستگاههای دولتی تمرین شود؛ این در حالیست كه نقطه تماس بخش خصوصی با دولت انجمن ها و تشكل ها هستند و غیر از این نباید عمل شود؛ پس حركت انفرادی در برنامه‎ ریزی در رابطه با حوزه اكسپوی ۲۰۲۰ دوبی نیز، نباید صورت گرفته و باید از ظرفیت تمامی تشكل ها با محوریت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران بهره گرفت؛ به نحوی كه اگر مقرر است كالاهای مهمی همچون زعفران، خرما، پسته و فرش ایرانی در اكسپو معرفی شود، حتما و حتما می بایست با مشاركت تشكل های تخصصی این حوزه، كار برنامه ریزی و اجرا را صورت داد.
وی افزود: امروز تشكل ها، جلوه همگرایی و نقطه تماس بخش خصوصی با دولت هستند و كنترل و نظارت بر آنها نیز بسیار راحت تر از سپردن امور به شركت ها و بنگاهها است؛ ضمن اینكه همگرایی و هم افزایی باید میان دولت با این تشكل ها صورت گیرد و حتی هر درخواستی كه برای حضور در اكسپو به ستاد اكسپو ارجاع داده می شود، باید در چارچوب تشكل ها قابل بررسی باشد و حتی درخواست های انفرادی نیز مورد بررسی قرار نگرفته و پذیرش نشوند.
مدرس خیابانی با تاكید بر اینكه چهار حوزه باید در اكسپو درگیر كار شوند، اظهار داشت: حوزه اول استانها هستند كه باید از ظرفیت استانها و مناطق آزاد كشور بهترین استفاده را صورت داد؛ به نحوی كه استان هایی كه قطب صادرات هستند، نقش ویژه ای را در این عرصه پذیرفته و با نظارت ستاد اكسپو، قسمتی از امور را اجرایی نمایند؛ این در شرایطی است كه در حوزه دوم، طیفی از كالاهای صادراتی در كشور قرار می گیرند كه معرف تمدن ایرانی بوده و باید به دنیا بعنوان یك ظرفیت و پتانسیل منحصر به فرد معرفی شوند كه نمونه آن پسته، خشكبار، زعفران و فرش هستند؛ اما دركنار آنها باید طیفی از خدمات هنری-سینمایی، موسیقی اصیل ایرانی و كالاهای نانوتكنولوژی و های تك نیز مدنظر قرار گیرند و به دنیا معرفی شوند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی افزود: در عین حال باید در چارچوب تورهای گردشگری، تلاش نماییم تا از ظرفیت های گردشگری و مناطق بكر گردشگری ایران همچون تورهای طبیعت گردی استفاده نمائیم و نقش ویژه ای را برای آنها در اكسپو قائل شویم.
مدرس خیابانی گروه سوم را كالا و خدماتی دانست كه باید در چارچوب تشكل ها معرفی شوند و البته نباید برای آن، تنها قائل به یك تشكل شد، بلكه هر تشكلی كه كالا و خدمات عرضه می كند باید سهم خودرا در اكسپو و برگزاری هر چه بهتر آن داشته باشد.
وی گروه چهارم را هنرهای زیبا و صنایع دستی دانست كه نباید در پروسه تقسیم كار اكسپو، آنرا فراموش كرد.
مدرس خیابانی، شركت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران را مكلف كرد تا با برگزاری همایش های استانی و منطقه ای خصوصاً با رویكرد نقش آفرینی ایران در تجارت با اوراسیا، زمینه ای را فراهم آورد تا حضور بخش های مختلف علاوه بر توجه به پتانسیل های اكسپو در معرفی كالا و خدمات ایرانی به دنیا، همراه با توجه ویژه به اوراسیا و تجارت با این كشورها باشد.
باید به سلایق بومی و فرهنگی كشورهای هدف صادراتی توجه كرد
وی افزود: باید به سلایق بومی و فرهنگی كشورهای هدف صادراتی توجه ویژه ای كرد، همانطور كه كشورهای صادركننده كالا به ایران همچون چین، به شیوه بسیار جالبی به سلایق بومی و فرهنگی ایرانیها توجه می كنند تا بتوانند در چارچوب كالاهای صادراتی خود، تقریب فرهنگی و سلیقه ای بیشتری با مشتریان ایرانی داشته باشند؛ پس باید بر روی بازارهای هدف نیز به صورت تخصصی كار كرده و در كنار آن، به كالاهای ویژه صادراتی خود كه با نام ایرانی شناخته می‎ شوند نیز، توجه كرد تا با سلایق مختلف، بتوان خریداران بیشتری را از دنیا برای آن جذب نمود.
مدرس خیابانی در ادامه با اشاره به تعدد و تكثر تاجران ایرانی در خرید و فروش كالاهای تولید ایران اظهار داشت: متاسفانه به سبب تكثر صادركنندگان و واردكنندگان ایرانی، هم كالاهای خودرا به دنیا ارزان می فروشیم و هم گران از دنیا، كالا می خریم، در حالی كه باید تلاش نماییم تشكل محور حركت كرده و در حوزه صادرات، از پتانسیل تشكل های بزرگی همچون كنفدراسیون صادرات ایران و كمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران بهره مناسبی داشته با شیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با تاكید بر ظرفیت های بی نظیر رسانه ملی اشاره كرد: باید از ظرفیت های رسانه ملی برای معرفی اكسپو و اهمیت حضور ایران در این رویداد بزرگ بین المللی استفاده كرد، چونكه اكسپو ظرفیت بسیار عالی و بالایی برای معرفی پتانسیل ها، توانمندی ها و كالاهای صادراتی ایران دارد و باید به بهترین شكل از آن بهره برد.
مدرس خیابانی همین طور اظهار داشت: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) باید در اكسپو نقش آفرینی كنند.
دولت تاجر، واردكننده و صادركننده خوبی نیست
وی اضافه كرد: باید یك مدیر كنترل پروژه نیز در ستاد اكسپو، تمامی بخش ها را به شكل فوق العاده ای كنترل كرده و نظارت كافی بر روی حسن انجام كارها داشته باشد؛ از طرف دیگر، باید مسیر حضور بخش خصوصی را هموارتر كرد و به این نكته توجه نمود كه دولت هیچگاه تاجر خوبی نبوده و صادركننده و واردكننده خوبی به شمار نمی آید.
مدرس خیابانی با اشاره به حركت جهادگونه صادركنندگان كشور در تامین ارز مورد نیاز صادرات اشاره كرد: در شرایطی كه دولت برای جابجایی ارز مورد نیاز یك مربی ورزشی با مشكل مواجه بود، صادركنندگان كشور توانسته اند ۳۲ میلیارد دلار صادرات انجام داده و ارز حاصل از آنرا به كشور برگردانند. این یك افتخار بزرگ است و در فضای تحریمی، كه سخت ترین شرایط پیش روی اقتصاد ایران قرار داده شده است، آنها توانسته اند حركت مویرگی ارزرسانی برای تامین نیازهای كشور را صورت دهند و باید به آنها دست مریزاد گفت.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: از اتاق بازرگانی نیز برای نقش آفرینی در اكسپو بیشتر از قبل انتظار می رود و باید كمیته ای میان اتاق بازرگانی و تشكل های بخش خصوصی تشكیل شده و با مسئولیت اتاق بازرگانی هر آنچه كه در چارچوب كالا و خدمات باید در اكسپو ارائه شود را با حضور تشكل ها مدیریت نمود. در این میان كنفدراسیون صادرات ایران و كمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران نقش جدی دارند و می توانند كمك كنند.



منبع:

1398/10/22
19:11:58
5.0 / 5
4346
تگهای خبر: اتاق بازرگانی , ارز , اقتصاد , بازرگانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور