گزارش شمال صنعت به نقل از مهر؛

كرایه های حمل، ترمزگیر صادرات، صادركنندگان زیر فشار افزایش نرخ

كرایه های حمل، ترمزگیر صادرات، صادركنندگان زیر فشار افزایش نرخ شمال صنعت: بااینكه پس از تحریم ها، انتظارات نسبت به ارزآوری از محل صادرات غیرنفتی افزایش یافته، اما افزایش بی سابقه نرخ كرایه انواع شقوق حمل ونقل، صادرات را تحت فشار قرار داده است.



به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، با اوج گرفتن تحریم های نفتی و به تبع آن، محدودیت ها در نقل و انتقال منابع مالی ناشی از فروش نفت در دنیا كه یكی از اهداف تحریم كنندگان ایران است، تمركز بر روی راهكارهای درآمدزایی غیرنفتی افزایش یافته است. حال دولت بر این باور است كه باید راهكارهای جایگزین را برای درآمدهای نفتی به كار ببندد و مهره های زمین بازی خودرا به نحوی بچیند كه اقتصاد ایران بهترین بازی را در زمین تحریم داشته باشد. تمركز بر روی صادرات غیرنفتی، همچون ابزارهایی است كه دولت را در حصول نتیجه یاری می رساند.
با این وجود، سوژه حمل و نقل و افزایش كرایه های سوخت باز برای صادركنندگان آزاردهنده شده و از همه بدتر، قدرت رقابت آنها در عرصه های رقابتی بازارهای جهانی را به شدت كاهش داده است. آنگونه كه صادركنندگان می گویند افزایش كرایه های حمل و نقل بار صادراتی، شرایط بسیار سختی را برای آنها به وجود آورده و زمینه را برای كاهش قدرت رقابتی آنها بیشتر از هر زمانی فراهم نموده است.
جزئیات افزایش كرایه حمل بار صادراتی
آنگونه كه صادركنندگان می گویند افزایش كرایه های حمل بار صادراتی، موجب كاهش قدرت رقابت آنها شده است، به خصوص اینكه برخی مقاصد بارهای صادراتی ایران، حالا به سبب محدودیت های تحریم، خریدهای خودرا كاهش داده و شرایطی را پیش روی فروشندگان كالاهای ایرانی قرار می دهند كه شاید ارسال محموله های كالایی صادراتی از ایران به آنجا خیلی مقرون به صرفه نباشد.
بر این اساس، محسن علوی یكی از صادركنندگان ایرانی محصولات كشاورزی به هندوستان، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: كشتی كانتینربر برای هر عدد كانتینر ۴۰ فوت (۲۰ تنی)، در روزهای پایانی سال ۹۶ از بندر شهیدرجایی به مقصد هند، نرخی ۷۰۰ دلاری را از صادركنندگان طلب می كردند، در صورتی كه در مردادماه، این نرخ به ۱۲۰۰ دلار افزایش یافته و در مهر امسال به ۲۲۰۰ دلار رسیده است؛ اما طی هفته های گذشته، پای نرخ ۳۷۰۰ دلاری هم به میان آمده است.
وی اضافه كرد: از طرف دیگر، هزینه حمل ترانزیت داخلی هم افزایش یافته است، به نحوی كه در پارسال كرایه حمل هر كانتینر 40 فوت (20 تنی) از آستارا به بندرعباس ۳.۵ میلیون تومان بود كه حالا به ۱۲ میلیون تومان افزایش یافته است.
افزایش ناخوشایند كرایه حمل بارهای صادراتی
محمد لاهوتی، رئیس كنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به افزایش كرایه حمل كالاهای صادراتی اظهار داشت: همزمان با افزایش نرخ ارز، طبیعی بود كه متناسب با تغییر نرخ دلار، كرایه های حمل باز افزایش یابد؛ در عین حال حمل بار از راه كانتینر و كشتی با افزایش نرخ روبرو بوده است؛ ضمن اینكه كرایه های حمل و نقل زمینی كه بیشترین حمل و نقل كالایی ایران به اروپا را هم شامل می شود، با عنایت به افزایش نرخ ارز، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تا دو برابر رشد پیدا كرده است.
وی اضافه كرد: پس از خروج آمریكا از برجام و اعمال زودهنگام تحریم ها از طرف آمریكا كه منجر به قطع رابطه تجاری ایران با بعضی از كشورها همچون شركت های اروپایی شد، عملا به سبب اینكه كامیون هایی كه بار صادراتی ایران را به مقاصد صادراتی حمل می كنند، با مشكل نبود كالا برای حمل به سمت ایران مواجه شده اند؛ در صورتی كه پیش از تحریم ها خیلی از این كامیون ها در راه برگشت از بازارهای هدف صادراتی، كالاهایی را هم به مقصد ایران حمل كرده و كرایه حمل بار را به صورت یورویی از فروشنده كالای صادراتی به ایران دریافت می كردند؛ پس حمل كالای صادراتی ایران به مقاصد اروپایی برای آنها جذابیت كافی داشت؛ چراكه بار وارداتی به ایران، عملا جبران كرایه حمل بار صادراتی از ایران را هم داشت.
لاهوتی افزود: متاسفانه در شرایط كنونی به سبب عدم همراهی بعضی از كشورهای اروپایی در فروش كالا به ایران و موانعی كه بر سر راه ثبت سفارش واردات كالا از طرف دولت به وجود آمده است، در شش ماه گذشته واردات كالا به ایران كم شده است، البته باید به این عوامل، نوسانات ارزی، بالا رفتن قیمت ارز و سیاستهای جدید دولت را باز در خصوص مدیریت واردات و ممنوعیت ورود بعضی از كالاها اضافه كرد كه عملا سبب شده كه تقاضا برای واردات كالا از اروپا به ایران به شدت كاهش یافته و در بعضی مواقع به صفر برسد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در چنین شرایطی، كالاهای صادراتی عملا بار كرایه های حمل بار از سایر مقاصد صادراتی به سمت ایران را هم به دوش كشیدند و باید كرایه بار برگشت كامیون های حمل بار را هم بدهند؛ بنا بر این قیمت حمل بار به وسیله كامیون، امسال نسبت به پارسال بین ۳.۵ تا ۴ برابر شده و این افزایش، دقیقا بر روی قیمت تمام شده كالاهای صادراتی تاثیر گذاشته و مشكلات نقدینگی برای صادركنندگان به وجود آورده است.
راه پشتیبانی از صادرات در این شرایط چیست؟
لاهوتی اظهار داشت: به نظر می آید اگر سوژه ثبت سفارش ها به روال كنونی پیش رفته و واردات از اروپا به سبب مسائل تحریم كم شود، روند كنونی كرایه های حمل، قیمت تمام شده كالاهای صادراتی را افزایش خواهد داد. پس هم اكنون دولت می تواند با پرداخت بخشی از هزینه های صادرات زمینی به اروپا به صادركنندگان، به شكلی به صادرات كمك كرده و از آن حمایت كند؛ به این معنا كه در ردیف های بودجه ای كه برای پشتیبانی از صادرات و در قالب اعطای مشوق های صادراتی در سال ۹۷ دیده شده، از صادرات حمایت كند.
وی افزود: این مشوق ها در حوزه دریایی اعطا می شد، در صورتی كه با عنایت به اتفاقات اخیر، می طلبد كه از آن محل، سازمان توسعه تجارت ایران به كمك صادركنندگان بیاید؛ ولی اگر بخواهد این پشتیبانی از صادرات صورت گیرد، باید این كمك به صورت نقدی و در زمان حمل رخ دهد؛ تا از صادرات حمایت شود، نه اینكه همچون دوره های گذشته كه صادركننده كالا را صادر می كرد و با ارائه مدارك مثبته، در اواسط سال بعد، این كمك هزینه را ممكن بود دریافت نماید.
لاهوتی اظهار داشت: اگر این كمك در زمان حمل كالا و به صورت نقدی به صادركنندگان پرداخت گردد، تاثیر مستقیم در كاهش قیمت تمام شده دارد، به خصوص اینكه افزایش كرایه های حمل، در بعضی از موارد به مراتب بالاتر از افزایش نرخ دلار بوده و این می تواند برای صادرات ما، یك تهدید جدی به شمار آید.


1397/09/03
15:47:03
5.0 / 5
4335
تگهای خبر: اتاق بازرگانی , ارز , اقتصاد , بازرگانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور