مدیران عامل رجا و مپنا توضیح می دهند

چرا حركت تعدادی از قطارها لغو شد؟

چرا حركت تعدادی از قطارها لغو شد؟ شمال صنعت: در طول روزهای گذشته تعدادی از قطارهایی كه برنامه ریزی حركت آنها از قبل انجام شده بود با بیان شركت های ریلی لغو سفر شدند تا برای تعدادی از مسافران آنها مشكلاتی به وجود آید.


به گزارش شمال صنعت به نقل از ایسنا، چند روز بعد از این اتفاق شركت رجا در اطلاعیه ای ضمن عذرخواهی از مسافران خود نبود لوكوموتیو برای حركت قطارها را علت این توقف سفرها اعلام نمود.

در اطلاعیه رجا آمده است: متاسفانه به علت عدم تامین لوكوموتیو توسط راه آهن برای اغلب قطارهای این شركت همچون قطارهای لوكس و ویژه، رجا مجبور به حذف قطارهای مذكور شده، بنابراین از متقاضیان سفر با این قطارها به علت لغو حركت عذرخواهی می گردد.

محمد رجبی – مدیرعامل شركت رجا – هم در گفت وگو با ایسنا، ضمن تایید این اتفاق اظهار داشت: تنها نهادی كه امكان عرضه ی لوكوموتیو به شركت های ریلی را دارد راه آهن است و وقتی این شركت نتواند لوكوموتیوهای لازم را تامین كند، حركت قطارها با مشكل مواجه می گردد.

به گفته وی در طول روزها و هفته های گذشته به علت نبود لوكوموتیوهای لازم شركت رجا مجبور شده حركت تعدادی از قطارهای خویش را لغو كند.

مدیرعامل شركت رجا افزود: شركت مپنا بعنوان یكی از سوی های قرارداد برای حفظ، تعمیر و نگهداری لوكوموتیوها با راه آهن همكاری می كند كه گمانه زنی ها از آن حكایت می كند به علت نرسیدن منابع مالی لازم امكان تداوم حركت تعدادی از لوكوموتیوها فراهم نشده است.

رجبی در پاسخ به این سوال كه تكلیف مسافران قطارهایی كه حركت شان لغو شده چه می شود؟ هم اظهار نمود: متاسفانه امكان اضافه كردن قطار در این زمینه وجود نداشته و ما تنها به مسافران مان گفته ایم كه می توانند از امكانات دیگر قطارها استفاده كنند. البته با عنایت به پایین بودن تعداد قطارها ظرفیت قطارهای باقی مانده هم تا حد زیادی پر بوده و عملا امكان استفاده از آنها هم برای مسافران چندان وجود ندارد.

به گفته وی، جز راه آهن چند شركت محدود دیگر هم لوكوموتیوهایی دارند كه تمامی آنها در حوزه های باری مورد استفاده قرار می گیرد و از این رو با توجه سرعت پایین و تفاوت فناوری های آنها امكان جابه جایشان برای قطارهای مسافری وجود ندارد.

از سوی دیگر عباس علی آبادی – مدیرعامل شركت مپنا – در گفت وگو با ایسنا، ضمن تایید مشكلات به وجود آمده در تعمیر و تامین قطعات لازم برای تعدادی از لوكوموتیوها، توضیح داد: متاسفانه در ماه های گذشته تعدادی از نهادهای دولتی مانند شركت راه آهن در تامین منابع مالی لازم مشكلاتی داشتند و نرسیدن پول سبب به وجود آمدن مشكلاتی در این زمینه شده است.

به گفته وی، شركت مپنا از نظر توان فنی و تامین قطعات هیچ مشكلی نداشته و پاسخگوی تمام نیازها در حوزه لوكوموتیو است، اما بطور قطع این مورد به تامین منابع مالی لازم وابسته خواهد بود.

مدیرعامل شركت مپنا در پاسخ به این سوال كه آیا امكان تعمیر و نگهداری لوكوموتیوها بدون تزریق منابع مالی وجود دارد هم اظهار داشت: خرید هر یك از قطعات و مواد اولیه لازم به پول احتیاج دارد و هیچ كارخانه و شركتی نمی تواند بدون پول خط تولید یا مدیریت نیروهای خویش را ادامه دهد. پس این توقع كه ما بدون پول لوكوموتیوها را تامین نماییم، اجرایی نیست زیرا مپنا مشكلات خاص خویش را دارد و برای خدمات اش نیاز به منابع مالی خواهد داشت.

وی افزود: در صورتی كه راه آهن منابع مالی لازم را تامین كند بطور قطع شانس افزایش توان ناوگان وجود خواهد داشت، زیرا از نظر فنی مشكلی برای حفظ لوكوموتیوها نداریم.

ایسنا مشكلات به وجود آمده در این عرصه را از شركت راه آهن پیگیری كرده و روابط عمومی راه آهن اعلام نموده كه بزودی توضیحاتی در این زمینه عرضه خواهد شد.

لازم به توضیح است كه از چند سال قبل و به دنبال طرح اجرایی شدن خصوصی سازی در عرصه ریلی شركت های حمل و نقل فعال در این حوزه از دولت جدا شدند. هم اكنون حدود ۵۰ درصد از ظرفیت ناوگان در اختیار شركت رجا بوده و دیگر شركت ها هم نیمه دیگر ناوگان ایران را در اختیار دارند.

پایین بودن سطح سوددهی و اجرایی نشدن آزادسازی نرخ بلیت قطار سبب شده شركت های ریلی اعلام كنند كه از نظر اقتصادی شرایط چندان مناسبی را پشت سر نمی گذارند.

ایران بعد از برجام برنامه ریزی كرد تا با واردات تعدادی واگن جدید و البته خرید واگن های تولید شده از جانب شركت های داخلی نسبت به نوسازی ناوگان ریلی خود اقدام نماید.

شركت آلمانی زیمنس كه در ماه های ابتدایی بعد از اجرای برجام با حضور در ایران قراردادهایی را برای همكاری با شركت های ایرانی امضاء كرد كه بعد از خروج آمریكا از برجام مسئولان این شركت اعلام نمودند كه دیگر امكان عقد قرارداد جدید با شركت های ایرانی را نخواهند داشت.

همكاری در حوزه تعمیر و نگهداری واگن و لوكوموتیو بخشی از قرارداد زیمنس با شركت های ایرانی را تشكیل می دهد.




1397/03/27
15:11:08
5.0 / 5
3097
تگهای خبر: تولید , خرید , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور