رئیس كمیسیون صنایع مجلس :

دست اندركاران واردات كامیون دست دوم به دستگاه قضا معرفی می گردند

دست اندركاران واردات كامیون دست دوم به دستگاه قضا معرفی می گردند به گزارش شمال صنعت رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: هر کسی که دست اندرکار واردات کامیون های دست دوم اروپایی است را، چه رییس جمهور باشد چه وزیر، به دستگاه قضایی معرفی می نماییم.



به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، دقیقاً یک سال است که سامانه ثبت نام و ارائه مجوز نوسازی ناوگان باری جاده ای که در ششم تیرماه سال ۱۳۹۹ با حضور وزیر راه و شهرسازی رونمایی گردید، فعالیت خودرا آغاز نموده است.
بر اساس این طرح قرار بود کامیون های با عمر حداکثر ۳ سال ساخت از کشورهای اروپایی، کره و ژاپن وارد شوند.
طرحی که حاشیه های زیادی داشت و تا کنون برخی از نمایندگان در نطق های میان دستور خود نسبت به واردات کامیون دست دوم به وزیر راه تذکر داده اند؛ ضمن این که طرح سوال از وزیر راه در کمیسیون های مربوطه (عمران و صنایع) در مجلس انجام شده و نمایندگان مجلس دراین زمینه شنونده توضیحات وزیر راه و شهرسازی بوده اند.
با این وجود سازمان راهداری معتقد می باشد واردات کامیون دست دوم اروپایی برمبنای بند ث ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه های ۵ ساله توسعه بوده و به هیچ وجه خارج از چارچوب قانون نبوده است.
وزیر راه (ابتدای تیر ۱۳۹۹): ۸۰۰ کامیون دست دوم وارد می کنیم
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی سال قبل در تشریح جزییات نوسازی ناوگان جاده ای اظهار داشته بود: ۴ گروه سازندگان خودرو، شرکت های حمل و نقل، شرکت های وارد کننده و اشخاص حقیقی شامل طرح واردات خودرو های با ۳ سال ساخت می شوند که می توانند با ثبت نام در سامانه سازمان راهداری، نسبت به نوسازی ناوگان اقدام نمایند.
به گفته وی در مرحله اول افزون بر ۸۰۰ کامیون بالای ۵۰ سن نوسازی می شوند.
وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد: برای واردات خودروی با سه سال عمر باید خدمات بعد از فروش خودرو ها تضمین شود و منشأ ارزهایی که برای واردات کامیون های دست دوم مورد استفاده قرار می گیرد باید به تأیید بانک مرکزی برسد.
اسلامی اظهار داشت: فروش کامیون های دست دوم فقط بوسیله سامانه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای انجام می شود و هیچ شرکت و یا شخصی، مستقل از این سامانه امکان واردات و فروش کامیون دست دوم ندارد.
وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد با انجام این طرح سن ناوگان جاده ای ۵.۵ سال کم شود.
وی در مورد رانندگانی که توان مالی شرکت در این طرح را ندارند نیز پیشنهاد نمود بوسیله مشارکت با شرکت های حمل و نقل یا به اتفاق چند راننده، در طرح شرکت کرده و مبادرت به خرید ناوگان کنند.
رئیس سازمان راهداری (۷ اردیبهشت امسال): ۵ هزار و ۵۰۰ کامیون دست دوم وارد می شود
این اظهارات وزیر راه در حالی است که داریوش امانی معاون وی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ۷ اردیبهشت در گفت و گو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این پرسش که علت مخالفت برخی از نمایندگان مجلس با واردات کامیون های دست دوم اروپایی چیست؟، اظهار داشت: ۵۵ هزار دستگاه کامیون بالای ۴۰ سال داریم که تنها ۱۰ درصد آنها یعنی ۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه ناوگان مقرر است از محل واردات کامیون های دست دوم اروپایی نوسازی نماییم. مابقی را از محل تولید کارخانجات داخلی تامین خواهیم کرد.
وی به فرسودگی بالای بخش حمل و نقل جاده ای بار اشاره و اظهار نمود: هر چه سریع تر باید این فرسودگی برطرف شود و سن ناوگان به سن قانونی برگردد؛ هم اکنون سن ناوگان باری جاده ای ۲۱ سال است؛ بدین سبب ظرفیتی به وجود آمده تا چند هزار دستگاه کامیون دست دوم با برند اروپایی وارد شود.
دبیر کارگروه نوسازی ناوگان (۱۹ اردیبهشت): شماره گذاری ۲ هزار کامیون وارداتی شروع شد
صدرالله بمانا دبیر کارگروه نوسازی ناوگان جاده ای نیز اواخر اردیبهشت امسال در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار نمود: الان حدود هزار و ۶۵۰ دستگاه کامیون وارداتی، ثبت سفارش شده اند.
وی اظهار داشته بود: عمده ثبت سفارش ها از طرف شرکت های حمل و نقلی انجام شده که توانایی خرید این کامیون ها را دارند اخیراً هم ثبت سفارش واردات کامیون های دست دوم اروپایی مدل ۲۰۲۰ را آغاز نموده ایم تا ۲ هزار دستگاهی که در گمرکات هستند را ترخیص نماییم. البته پروسه ترخیص ها انجام شده و در مرحله شماره گذاری هستند. اما چون هنوز شماره گذاری نهایی نشده، هنوز وارد چرخه حمل و نقل نشده اند.
مشاور سازمان راهداری (ابتدای خرداد ۱۴۰۰): ۲۷۰۰ کامیون دست دوم ثبت سفارش شد؛ ۴۳ دستگاه شماره گذاری
صدرالله بمانا مشاور رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در امور نوسازی ناوگان جاده ای امروز ۲ تیر ماه با اعلان اینکه ۴۳ دستگاه کامیون در هفته گذشته شماره گذاری شده، گفته است: تا کنون تعداد ۲۷۰۵ دستگاه کامیون زیر سه سال ساخت برای واردات، درخواست ثبت سفارش کرده اند که از این میان تعداد ۴۳ دستگاه کامیون تا هفته گذشته شماره گذاری شده است.
وی گفت: از این تعداد کامیون تعداد ۲۰۳۱ دستگاه ثبت سفارش آنها انجام شده و تعداد ۲۹۱ دستگاه برای ترخیص به گمرکات کشور معرفی شده که از این میان تعداد ۱۸۸ دستگاه ترخیص و تعداد ۴۳ دستگاه کامیون تا هفته گذشته شماره گذاری شده است.
مشاور رییس سازمان راهداری اضافه کرد: هم اکنون پروسه بند ث ماده ۳۰ قانون احکام دائمی درحال انجام و کامیون ها از گمرکات ترخیص و برای شماره گذاری و پلاک به مراکز شماره گذاری مراجعه می کنند.
بمانا: کامیون های دست دوم وارداتی خدمات بعد از فروش ندارند!
صدراله بمانا اشاره کرد: هم اکنون، فقط کامیون های با نشان تجاری داف رنو و ولوو دارای خدمات بعد از فروش می باشند و سایر برندها دارای قرارداد نمی باشند، پس رانندگان تا مستندات لازم برای ترخیص کامیون همچون استاندارد ایمنی و کیفیت را از سازمان ملی استاندارد و استاندارد آلایندگی را از سازمان حفاظت محیط زیست و قرارداد خدمات بعد از فروش را از یکی از شرکت های خدمات دهنده برندهای داف، رنو و ولوو مشاهده نکرده باشند و از صحت آنها یقین نداشته باشند، اقدام به خرید کامیون زیر سه سال ساخت نکنند.
رئیس کمیسیون صنایع مجلس: واردات کامیون دست دوم، از سر تا پایش غلط است
در همین ارتباط، عزت الله اکبری تالارپشتی رییس کمیسیون صنایع مجلس در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره نوسازی ناوگان از محل واردات کامیون های دست دوم اروپایی اظهار نمود: هم اکنون برخی از این کامیون ها وارد شده است.
وی اضافه کرد: ما این را تحویل مقامات قضائی خواهیم داد. مجلس از موضع نظارت بررسی می کند و به دستگاه قضای تحویل می دهد.
از دست اندرکار واردات کامیون دست دوم شکایت می کنیم؛ چه رییس جمهور باشد چه وزیر
نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: این کار، کار غلطی است؛ از رییس جمهور، یا وزیر یا هر مقام دیگری که دست اندرکار این کار است به دستگاه قضائی شکایت می کنیم؛ واردات کامیون وقتی در داخل ظرفیت تولید داریم، خیانت به کشور است.
وی افزود: حتی اگر هم ظرفیت تولید داخل نداریم، باید کامیون نو وارد می شد نه دست دوم؛ دستگاه های نو، خدمات بعد از فروش دارد، رانندگان هم آسان تر هستند؛ آلودگی هم ندارد؛ بعد هم شرکت های خودروساز داخل را موظف نماییم که طی ۳ سال، ساخت داخل را ۱۰۰ درصد بومی سازی کنند؛ سیاستی را باید پیگیری می کردند که به سود منافع ملی و تولید داخل باشد.
اکبری تالارپشتی اظهار داشت: این که شما کشنده، تریلی، کامیون، اتوبوس و مینی بوس را دست دوم و بدون هیچ خدماتی وارد کنید؛ فقط یک رانت محض و آلایندگی محیط زیستی دارد.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره پایین بودن قدرت خرید کامیون اروپایی نوساز از طرف رانندگان، اشاره کرد: این توان را دولت باید ایجاد کند؛ دولت باید راننده ای که پول خرید کامیون نو را ندارد، به بانک معرفی کند؛ خود دولت هم ضامن وام شود؛ بعد به راننده بگوید اگر ماهی مثلاً ۱۰ واحد درآمد داری، ۲ واحد آنرا به بانک بعنوان قسط وام برگردان که هم زندگی اش اداره شود و هم به شغلش ادامه دهد.
واردات کامیون دست دوم، رانتی برای دولتی ها بود
وی افزود: با واردات کامیون دست دوم، راننده اسیر بیابان ها می شود، قطعه نیست، خدمات بعد از فروش ندارد، کسی هم به فریادش نمی رسد؛ چرا؟ چون دولتی ها می خواهند رانت بخورند این کار از سر تا پای آن آلوده است.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: ما طرح واردات خودرو های دست دوم را بررسی خواهیم کرد؛ هر مقامی که دست اندرکار اجرای آن بوده را به دستگاه قضائی معرفی خواهیم کرد.


منبع:

1400/04/02
22:35:34
5.0 / 5
2071
تگهای خبر: ارز , استاندارد , بانك مركزی , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور