معاون وزیر راه ؛

صفر تا صد اسقاط كامیون فرسوده و دریافت كامیون نو

صفر تا صد اسقاط كامیون فرسوده و دریافت كامیون نو به گزارش شمال صنعت رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای جزئیات طرح های نوسازی ناوگان باری جاده ای را شرح داد.



عبدالهاشم حسن نیا در گفتگو با خبرنگار مهر درباره کوشش های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای نوسازی ناوگان فرسوده باری اظهار داشت: هم اکنون یک میلیون و ۹۵۰ هزار دستگاه انواع خودرو باری سنگین شامل درون شهری و برون شهری در کشور فعال است که ۳۴۶ هزار و ۲۴۳ دستگاه از آن ناوگان باری برون شهری بوده و در جاده ها تحت نظارت سازمان راهداری یا وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه که شامل ناوگان حامل سوخت است، تردد دارند.
وی اضافه کرد: از این تعداد، ۵۷۶ هزار و ۵۵ دستگاه معادل ۳۰ درصدِ این ۲ میلیون دستگاه، ناوگان فرسوده می باشند.
به گفته حسن نیا تعداد کامیون های بالای ۲۲ سال که تحت نظارت سازمان راهداری در جاده ها تردد می کنند، ۱۲۴ هزار و ۴۲۸ دستگاه و معادل ۳۱ درصدِ کل ناوگان باری سنگین برون شهری است.
چه میزان سوخت با نوسازی ناوگان باری صرفه جویی می شود؟
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اشاره کرد: برمبنای برخی پژوهش ها، کامیون های فرسوده در کشور سالانه ۹۶۰ میلیون لیتر سوخت مازاد مصرف می کنند.
حسن نیا اضافه کرد: اجرای این طرح، صرفه جویی یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون لیتری مصرف گازوئیل را در یک دوره ۷ ساله به دنبال خواهد داشت.
وی تصریح کرد: در دو دهه گذشته، ۲۴ هزار دستگاه کامیون فرسوده با کامیون های نوساز جایگزین شده اند که سهم دولت های یازدهم و دوازدهم از طرح نوسازی ناوگان جاده ای، ۵ هزار و ۱۸۸ دستگاه کامیون فرسوده بوده است.
کامیون های بالای ۴۰ سال به تدریج از رده خارج می شوند
حسن نیا تعداد کامیون های بالای ۴۰ سال در کشور را ۵۲ هزار دستگاه عنوان و اظهار نمود: در امتداد سیاست های دولت، نوسازی این ناوگان را در دستور کار قرار داده ایم که در اولین مرحله این طرح ۵ هزار دستگاه کامیون با سرمایه گذاری ۱۴ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی و بهره گیری از تسهیلات بانکی، نوسازی خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد: در اولین مرحله اجرای طرح نوسازی کامیون های فرسوده، خودرو های باری سنگین بالای ۵۰ سال نوسازی می شوند و هر کامیونداری که خودرو خودرا اسقاط کند برای تحویل کامیون نوساز به خودروساز داخلی معرفی می شود؛ خودروسازان دارندگان کامیون های فرسوده معرفی شده از طرف سازمان راهداری را در اولویت تحویل کامیون نوساز قرار می دهند.
تسهیلات یارانه ای به خریداران کامیون های تولید داخل
حسن نیا با اشاره به امضای قرارداد با دو شرکت داخلی تولیدکننده خودرو های سنگین اظهار داشت: علاوه بر این قراردادها دو قرارداد هم با دو بانک عامل منعقد شده تا دارندگان خودرو های سنگین فرسوده برای تحویل کامیون و اسقاط کامیون فرسوده خود اقدام نمایند. سازمان راهداری هم نیمی از نرخ سود تسهیلات پرداختی را که ۹ درصد از نرخ سود ۱۸ درصدی است پرداخت می کند.
معاون وزیر راه اظهار داشت: در ۷ سال قبل قراردادهای منعقد شده میان سازمان راهداری و تولید کننده های داخلی که معادل تولید ۲۵ هزار دستگاه بود، متأسفانه تا حالا ۵ هزار دستگاه کامیون از طرف خودروسازان داخلی تولید و برای اجرا در طرح نوسازی ناوگان جاده ای، به کامیونداران تحویل شده است.
چرا کامیون گران شد؟
حسن نیا علت افزایش شدید قیمت کامیون را توقف تولید خودروی سنگین در سال های اخیر دانست و تصریح کرد: این افزایش قیمت سبب شده تا قدرت خرید کامیون نوساز از طرف رانندگان به شدت کم شود و رانندگان نتوانند اتوبوس یا کامیون نوساز خریداری کنند. از همین رو سازمان راهداری با هماهنگی مجلس توانست قانون واردات کامیون های زیر سه سال ساخت را که در قانون برنامه توسعه پنجم آمده بود، مجدداً در بند «ث» ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه های ۵ ساله لحاظ کند؛ بخشنامه اجرائی این ماده قانونی توسط دولت تصویب و به وزارت راه ابلاغ شد؛ همین طور شرایط و ضوابط آن هم توسط وزیر راه و شهرسازی به سازمان راهداری ابلاغ گردیده است.
جزئیات طرح نوسازی ناوگان با کامیون های ۳ سال ساخت
وی اشاره کرد: در طرح واردات کامیون های زیر ۳ سال ساخت، مسئولیت تأمین تسهیلات بر عهده واردکنندگان است و گفته شده که واردکنندگان با برخی از بانک ها برای پرداخت تسهیلات مذاکره داشته اند.
طرح نوسازی ناوگان موسوم به طرح ریاست جمهوری
حسن نیا دیگر طرح نوسازی ناوگان جاده ای را طرح موسوم به ریاست جمهوری عنوان نمود و اضافه کرد: این طرح برمبنای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و برمبنای صرفه جویی مصرف سوخت طراحی شده که در این طرح، نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کامیون فرسوده هدف گذاری شده است.
دولت پول حاصل از صرفه جویی سوخت را دریافت کرد ولی به سرمایه گذاران نداد
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: از این ۶۵ هزار دستگاه کامیون تا حالا ۵ هزار دستگاه وارد چرخه حمل و نقل شده اما متأسفانه تنها قسمت اندکی از مبالغ حاصل از صرفه جویی سوخت که به حساب خزانه واریز شده، به سرمایه گذاران پرداخت شده است که امیدواریم سازمان برنامه و بودجه، ۱۰۰ درصدِ مبالغِ حاصل از صرفه جویی سوخت از محل نوسازی ناوگان باری جاده ای را به سرمایه گذاران پرداخت کند، وزارت نفت هم هم اکنون پیگیر بازگشت سرمایه سرمایه گذاران است.

1399/08/14
14:05:01
5.0 / 5
1316
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور